Hittar ingen hoj som fyller mina önskemål. Är jag för kräsen???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Okaj läget är som följande. Sålde hojen för lite drygt någon månad sedan... men nu klarar jag mig inte utan längre. Har dock inte hittat något nytt "roligt" för en rimlig peng.

Gillar ljudet på en V-twin
Gillar försäkringen på en sport-touringhoj
Gillar chassit, bromsarna och stundtals föset med en sporthoj
Gillar sittställningen på en kåphoj
Kan tänka mig att pruta ner något på effekt så länge vikten inte sticker iväg för mycket.

Vad som skulle passa mig bra är en VTR Firestorm med uppdaterad framgaffel, bakfjädring, bromsar samt ca 20-30hkr extra. Varför finns det inga sånna? :mad:

Frågan är var tusan detta tar mig någonstans??? :va

Sneglar lite på Aprilia, men tycker dem är fula frånsett dem nyare som då givetvis är för dyra.

Sneglar lite på Ducati (916, 996), men dem flesta har många mil dessutom är sittställningen besvärlig för 187cm. Vad det gäller minsta möjliga garagetid så gynnar det väl inte valet av en äldre ducce?

Sneglar på VTR Firestorm. Trevlig att köra dock något slätstruken och trött karaktär.

Sneglar på SP1. Sadel som ett sittunderlag. Touringsträckor går fet-bort.

Drömmer om en k7-k8:a men försäkringen är ju (/%"#!&(/"#!

Hojar med dubbla pipor (gärna högt dragna) är stiligt som fanken och det är nästan ett krav.

Alla typer av streetfighter är ju tacksamma försäkringsmässigt. Dock känns det inte som jag kört färdig med kåpor ännu. Vill nog sitta lite besvärligt framåtlutad och vaxa plastkåpor i några år till.

Har provat runt en hel del, men inte hittat den dära *wow* känslan på någon hoj direkt. 954:an var rätt all-around och inte så dum trots allt men hade haft den några år så jag ville ha något annat. :brinnerup

För närvarande funderar jag närmast på en ducce med lite mindre mil på mätaren. Anledningen till det är att jag inte hinner köra så mkt längre. Kanske 500mil på en sommar. Så något dyrare service skulle inte göra så mycket. Sittställningen känns dock ingen vidare och det är nog ingen höjdare för den som blir skjutsad.

Behöver lite konkreta förslag...tack.
Budget upp till ca 65000kr

//KaliZ
 
du tycker aprilia.. är.. fula? :va

tja, BMW då? lite mer touringvänliga hojar med uprätt sittställning, twinljud och relativt låg försäkring... utseendemässigt så långt från aprilia man kan komma med.
 
Ja bygga eget, den tanken har slagit mig... men tror inte jag klarar mig inom budget dock!!

RSV Mille upplevs lite gammal (utseendemässigt) i mina ögon. 1000R skulle vara ett alternativ kanske. Har inte undersökt försäkringen på den om den är snordyr eller inte...?

Nyare VFR... japp den har jag också sneglat lite på. Går ju piska ur dem en del. Kommer bli mobbad av polarna... (igen).. så det får anses som sista utvägen. :)
 
Last edited:
Låååång historia. När jag hade VFR:en (97:a)anslöt jag ofta till samåkningarna med tankväska+ryggsäck. :D

Köp en VFR med väskor och hela touringkittet. Värm sedan upp med lite bankörning.
Sedan sätter nog kompisarna skrattet i halsen när du blåser om dem i svängarna! Brist på effekt har man nog i princip aldrig så länge man har uppåt 100hk...
Mitt tips är annars: Aprilla TounoR / Superduke / Speedtriple och montera sedan på en högre tillbehörsruta.
 
Har inte Suzuki kvar en ganska vettig märkesförsäkring hos If?

Vettig försäkring? Ursäkta, vad i hela fridens namn svamlar du om?? :confused:

På plastraketer finns det helt enkelt inga vettiga försäkringar... Ja... Om man nu inte är 86 år och bor i Klämmehult - sextusen mil från närmsta korvkiosk!
 
Har inte Suzuki kvar en ganska vettig märkesförsäkring hos If?

Det finns en hygglig märkesförsäkring. Länsförsäkringar håller i denna.
Premierna kan tyckas humana på sportmodellerna om man jämför med andra bolag.
När man ser vad självriskerna ligger på förstår man varför. 25000 pix vid stöld eller vagnskada.

:brinnerup
 
Har inte Suzuki kvar en ganska vettig märkesförsäkring hos If?

Ja, de har de. För en CBR 600 från 95 får jag pröjsa 16k genom honda märkesförsäkring (hel).

För en RF 600 R, samma årsmodell, får jag pröjsa 7k genom sukkas märkesförsäkring (hel). En stor skillnad.
 
sp-1:a och klä om sadeln!..... vips har du en hoj som har alla dina önskemål och krav.....:tummenupp
 
Nyare VFR... japp den har jag också sneglat lite på. Går ju piska ur dem en del. Kommer bli mobbad av polarna... (igen).. så det får anses som sista utvägen. :)

Men va fan, du skrev ju att om det skulle vara en effektsvagare (VFR = ca 110hk) hoj så skulle den inte väga mycket. Viffern väger ju som tre stridsvagnar :va

Missförstå mig inte nu, jag gillar VFR men dom väger mucho.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top