Hitta rätt kullager. Tolerans lagerspel?

Hur snabbt går det från att man känner att lagret är kasst/glappt till det rasar helt?
Har hojen på depåställ i garaget inför varje bankörning och går igenom att allt sitter fast, inget läcker, hjulen snurrar som de ska osv. Om man inte känner att lagret är kasst, hinner de då bli så dåligt under en bandag att det rasar?

Har behövt byta hjullager två gånger. Första gången för att jag drog åt hjulmuttern åt helvete för hårt (momentnyckeln hade havererat) och denna gången för att jag använde för mycket våld när jag skulle ha loss det inför fälglackering.
 
Hur snabbt går det från att man känner att lagret är kasst/glappt till det rasar helt?
Har hojen på depåställ i garaget inför varje bankörning och går igenom att allt sitter fast, inget läcker, hjulen snurrar som de ska osv. Om man inte känner att lagret är kasst, hinner de då bli så dåligt under en bandag att det rasar?

Har behövt byta hjullager två gånger. Första gången för att jag drog åt hjulmuttern åt helvete för hårt (momentnyckeln hade havererat) och denna gången för att jag använde för mycket våld när jag skulle ha loss det inför fälglackering.
Det där blir ju på sätt och vis en omöjlig fråga, om man inte hittar några problem, törs man då använda det? Säg att du kör 20 mil på en bandag, och det skulle gå från felfritt till ras på den tiden så skulle man ju behöva ha med sig en extra uppsättning lager på en vanlig lördagstur (ok, 4 uppsättningar för @notrightrider :tungan ).

Det där med att krossa lagret med för hårt dragen hjulmutter har jag lite svårt att tro på, du spänner ju mutter - gaffel/sving - inre lagerbana - distans - inre lagerbana - gaffel/sving - mutter, och diverse andra distanser mellan hjul och hoj normalt sett, dvs ingen belastning alls i lagerbanorna. Men visst, har ett lager inte satt sig helt rakt eller inte bottnat som det ska i fälgen så blir det ju potentiellt stor belastning. Och det ska ju rätt mycket till om man komprimerar distanserna. Att klämma ihop ett stålrör på längden är ju inte så lätt.
 
Det där med att krossa lagret med för hårt dragen hjulmutter har jag lite svårt att tro på, du spänner ju mutter - gaffel/sving - inre lagerbana - distans - inre lagerbana - gaffel/sving - mutter, och diverse andra distanser mellan hjul och hoj normalt sett, dvs ingen belastning alls i lagerbanorna. Men visst, har ett lager inte satt sig helt rakt eller inte bottnat som det ska i fälgen så blir det ju potentiellt stor belastning. Och det ska ju rätt mycket till om man komprimerar distanserna. Att klämma ihop ett stålrör på längden är ju inte så lätt.

Det där var för många år sen på en äldre hoj. Kan lika gärna ha saknats någon distans eller varit felmonterat på annat sätt, hjulet rullade inte riktigt efter jag spänt muttern. Poängen var att jag aldrig lyckats köra slut på ett lager utan att själv ha våldfört mig på det ;)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top