Hitta rätt kullager. Tolerans lagerspel?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hinner inte ta mig till lokala triumphverkstaden inom närtid och tänkte att det inte skulle vara så svårt att beställa på nätet.

Googla fram betäckningen på original, NSK 6004-DU (C3)
Hur noga är det att det ska vara C3 i lagerspelet? En del av lagersatserna som är ihopsatta till försäljning på ebay har C2 :unsure:
Någon som har koll på vad "DU" står för hos NSK kullager?
 
C0..C4 är relaterat till hur lagren används. Mer läsning @

DU är ett registrerat varumärke. En typ av självsmörjade lager.

DDU är "rubber contact sealed"
 
Då bör det alltså fungera med ett 6004 2RS C3
Eller har övriga tillverkare också någon form av självsmörjande betäckning?
 
DU respektive DDU betyder väl bara att det är enkel eller dubbel gummitätning.
RS eller 2RS om det är SKF
 
C3 är väl lite glappigare, har dom sagt att det ska vara C3 så finns oftast en anledning.
Det kan vara att axeln blir varm så att glappet blir mindre till exempel.
kullager.se har jag handlat på och dom brukar ha både SKF och lågpris/kvalité varianter.
Vart sitter lagret?
 
Verkar lite konstigt att det skall vara C3 lager till Framhjulet.
Sitter normalt på Axlar som är varma.
 
Efter läst


tycker jag det är normalt att ha ett C3 (eller tom C4) lager i hjulnaven. Fram och bak.

Lagrena sitter ju normalt med presspassning i navet av aluminum. För att få lagrena på plats är det vanligt att värma aluminiumnavet / kyla kullagret eller både värma navet och kyla lagret, peta in lagret och sedan när temperaturen utjämnats är lagret fastklämt i aluminiumnavet och alltså lite ihoptryckt,
dvs mindre glapp än när lagret ligger leveransasken.
Texten "understanding-bearing-internal-clearance-with-ceramic-hybrid-ball-bearings" förklarar varför det är bättre med lite för stort glapp C3 eller ännu större glapp C4 i kullager
än lite för litet glapp.
 
Last edited:
Jag har vad jag minns klarat mig från att värma eller kyla vid byte av hjullager.
Å andra sidan har jag inte gjort det mer än en två-tre gånger.
Men enklast att börja med är att lägga kullagerna i frysen kvällen innan.
Om det är absolut nödvändigt så värma lagersätet (fälgen) med en varmluftsblås (försiktigt, man kan bränna lacken) eller med en vanlig hårfön (säkrare).

OBS!
Om man frestas att knacka på ett kullager för att få in det i position:
Knacka ENDAST på den sidan av lagret som har direkt kontakt med godset.
Alltså t.ex. genom att ha ett rör i samma dimension som ytterbanan på kullagret om man skall ha in det i lagersätet i fälgen.
Knackar man på inre ringen av lagret så kan man skada det.
Motsvarande knackar man på inre ringen av lagret om syftet är att få på lagret över en axel.


Som några påpekar, DDU är lager med gummiväggar på sidorna.
Det finns benämningen ZZ också, vilket betyder metallväggar på sidorna i stället för gummi.

Kullager är en liten kostnad i det stora hela, köp kvalitet.
 
Jag brukar hälla/spruta på hett vatten på aluminiumbitar om jag vill få till skjutpassning.
Sedan kan man ju ha lagret i frysen också, men effekten blir betydligt mindre.
 
Beställde SKF 6004 2RS c3
Får se hur monteringen går när jag fått färg på fälgen.
Kanske lättare få dit lagerna om du maskerar lagerlägena innan du sätter färg på fälgen.......
 
Kanske lättare få dit lagerna om du maskerar lagerlägena innan du sätter färg på fälgen.......
Det har jag gjort :tummenupp Och eftersom jag är totalt värdelös på att hantera färg har jag lämnat den till en lackerare vi använder oss av på jobbet, så räknar med att han hojtar till om jag missat/slarvat med maskeringen.
 
Efter att ha ryckt ut det gamla lagret, så brukar jag använda det som pressverktyg om jag inte hittar en lämplig hylsa i hylsnyckelsatsen.
Jag tar rondellen och slipar av lite på utsidan av det gamla lagret, då fungerar det som presshylsa utan att själv fastna i lagerläget.
 
Efter läst


tycker jag det är normalt att ha ett C3 (eller tom C4) lager i hjulnaven. Fram och bak.

Lagrena sitter ju normalt med presspassning i navet av aluminum. För att få lagrena på plats är det vanligt att värma aluminiumnavet / kyla kullagret eller både värma navet och kyla lagret, peta in lagret och sedan när temperaturen utjämnats är lagret fastklämt i aluminiumnavet och alltså lite ihoptryckt,
dvs mindre glapp än när lagret ligger leveransasken.
Texten "understanding-bearing-internal-clearance-with-ceramic-hybrid-ball-bearings" förklarar varför det är bättre med lite för stort glapp C3 eller ännu större glapp C4 i kullager
än lite för litet glapp.
Har aldrig stött på några C3 Lager i något Motorcykelhjul.
Har heller inte sett att man skall ha C3 Lager in någon Tabell.
Det är möjligt att Triumph har det.
Byter Lager varje gång jag Byter Däck, använder Motion Pro Lagerverktyg.
 
"självsmörjande betäckning"
Förlåt men det är lite svårt att inte smasha på upplägg ?

Normalt så är betäckningar självsmörjande hos dom flesta arter, när hondjuren blir äldre och passerat reproduktiv ålder så kan dom bli torr och behöva extern smörjning om dom fortfarande ägnar sig åt sådan aktivitet vill säga.

Tror att "beteckning" är ordet du vill använda i detta sammanhang.
 
Förlåt men det är lite svårt att inte smasha på upplägg ?

Normalt så är betäckningar självsmörjande hos dom flesta arter, när hondjuren blir äldre och passerat reproduktiv ålder så kan dom bli torr och behöva extern smörjning om dom fortfarande ägnar sig åt sådan aktivitet vill säga.

Tror att "beteckning" är ordet du vill använda i detta sammanhang.

:eek:
Det är ett skånskt ä... :LOL:
 
Har aldrig stött på några C3 Lager i något Motorcykelhjul.
Har heller inte sett att man skall ha C3 Lager in någon Tabell.
Det är möjligt att Triumph har det.
Byter Lager varje gång jag Byter Däck, använder Motion Pro Lagerverktyg.
Har du ståldäck som håller 10 000+ mil eller tvättar du lagren väldigt noga med högtryckstvätten efter varje tur? :va
 
Har du ståldäck som håller 10 000+ mil eller tvättar du lagren väldigt noga med högtryckstvätten efter varje tur? :va
Har kört lagerras en gång.
Sedan dess byter jag Lager vid däckbyte.
De kostar några hundra.
Jag kör billiga äldre Motorcyklar, kostar inte mycket att hålla igång.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top