Hitta mineralolja till mc

Traktorolja skall fungera i våtkopplingen.
Finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Kombiolja-2000022991/

Precis det är ett bra tips. Är oljan märkt med klassningar från lastbil/traktor tillverkare så är den garanterat fri från kopplingsfientliga tillsatser. STOU är inte bara för traktorer :)

Bra tips! Enda problemet med den är att minsta förpackningen jag kan hitta med stou-klassad olja är tio liter. De flesta andra leverantörer verkar sälja i 20-litersförpackning. Så många motorer ska jag ju inte köra in...

- - - Updated - - -

Brukar köpa på Lidel 5 liter för 160 kronor tror jag det kostar

Ok, får kolla där nästa gång. Har de olja i alla butiker eller är det bara utanför stan man hittar det?

handlar all min olja på Opieoils.co.uk, till bil och hoj. ca 700:- (ink frakt, ca 2 dagar leverans) för 7 liter kastrullolja till min BMW e91.... får knappt 4 liter för de pengarna i sverige. :fyllisar

Last edited:
Det brukar inte vara mer än någon halvmeter med motorolja hos Lidl så det är lätt att missa. Enklast fråga personalen om de har motor / bilolja hemma,
20171231: Gjorde en koll på den lokala Lidl, ingen bilolja. Stämmer med min erfarenhet, oljan
är "kampanjvara".

Last edited:
det kopplar inte ur ordentligt.

Då har nog tidigare slirande gjort stållamellerna sneda och vinda - eller att de nya lamellerna har stämplats från fabrik med slitna verktyg - eller att de har rostig yta pga av kondensvatten i oljan - - kopplingskorgen sliten - luft i kopplingshydrauliken - eller nåt liknande. Ut och gör ett par slirande dragracestarter på tvåans växel - drar den fortfarande trots urkopplad kan du utesluta rost och stämpelgrader, blev det värre, krokiga stålisar.

Iofs har jag bara bytt ett 30-tal kopplingar men enda gångerna den tjuvdragit har varit krokiga stålisar eller sliten kopplingshub.

Jag har aldrig bytt en koppling. Den enda gång jag råkat ut för tjuvdrag var när muttern som höll inre kopplingskorgen på SV650S hade lossnat. Sista punkten i Haynes felsökningslista ....

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP