Hitta låten - svårighetsgrad: SVÅR

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu behöver jag hjälp att hitta en låt. Jag är osäker på om jag ens hört hela låten och är egentligen way off musikstilsmässigt men iallafall.... Jag har fått nån fix idé om att hitta den.

Låten är någon form av Techno/Electro jada jada... Själv lyssnar jag mest på metal så jag kan inte avgöra exakt vilken genre den kan tänkas tillhöra.

Nåväl...

Det som är signifikativt för låten är ett parti som upprepas några gånger där det egentligen bara är någon form av harmoniliknande ljudbild bakgrunden och sedan en ytterst enkel melodislinga som spelas upp...

Introt i Salva Mea av Faithless är en aning åt det hållet men för intensiv och upptempo. Även det lugna partiet i låten "God Is A DJ" av faithless är lite åt samma håll som den låten jag söker med bakgrundsharmoni och en enkel melodislinga som spelas med typ pekfingervalsen på en keybord...

Eftersom det inte är alls min genre kan jag inte ge så bra vägledning med artister som är åt det hållet... Möjligen vissa låtar av Orbital och gamla Moby-låter.

Just de där lugna delen med den där enkla melodislingan har använts en hel del på P3 i sina reportageprogram som typ bakgrundsmusik i bl.a. resereportage och lite sådana utrikes dokumentära program som P3 Planet och Transit.

Nu är det länge sedan jag hörde den där låten/melodislingan.

Det var framförallt typ 2002-2005 som man kunde höra den användas med jämna mellanrum.

Jag vet även att jag stött på den på nätet på någon community där en del medlemmar la den som "bakgrundsmusik" på sina sidor men även detta är en sissådär 3-5 år sedan.

Det är inte eurodisco eller något som jag hört spelas som enskild låt på radio. Ingen gammal jättehit alltså. Möjligen något som gått på någon clubscen men det är inget jag känner till isåfall. Poängen är att jag som sagt mest stött på den när den använts som bakgrundsmusik och liknande och aldrig på kommers-radio.

Melodislingan och uppläget är INTE så melodiöst och musikaliskt och välputsat som typ Robert Miles.

edit:
Härjade runt på Spotify och hittade ett album som heter freek funk av Luke SLater där en del av låtarna påminner rätt mycket ljudbildsmässigt av den jag söker... det osm dock saknas är den där karakteristiska melodislingan.

Så, spåna på!

Last edited:
Nu blundar jag och siktar, men man måste ju föreslå nåt innan man galopperar vidare i cyberjymden. Röyksopp månne, från den där klassiska svampskivan som alla radioproducenter med mustasch verkade känna sig lite hipsteriga att använda: http://open.spotify.com/album/1WHbPhjPCBhjo49DpKvYbL

/perris

Ah.. den där låten "Eple" har jag hört användas en sissådär tusen gånger och den blip-blip-slingan i den låten påminner lite om den slinga jag söker...

Det var inte alls någon dålig gissning. Jag vet att Eple använts i junglar och som bakgrund på ungefär samma sätt som den jag söker.

Last edited:
Det finns en sida där man kan trycka på tangenter i takt med hur man har för sig att låten gick så får man olika förslag på vilken låt det kan vara. Men bara för det så har jag glömt bort vad sidan heter.

Det är säkert massive attack - teardrops. Används flitigt som jingel till allt möjligt, grymt bra låt fö.

Det är säkert massive attack - teardrops. Används flitigt som jingel till allt möjligt, grymt bra låt fö.

Massive attack kan jag rätt bra och det är inte dem.
Mer elektroniskt och avskalat sound. Ingen som sjunger.

blip-blip-Melodislingan i låten Eple med Röyksopp är rätt nära och den slingan i kombination med en mer avskalad och harmonisk ljudbild i bakgrunden så är det rätt nära det jag söker.....

Det är inte upptempo och dans-disco-mässigt... iaf inte det partiet som jag hört så många gånger...

Äh wtf efter att ha lyssnat på Röyksoppsången tror jag mig veta hur slingan du söker går, men har inte en susning vem som gjort den. Nu måste ni komma på det, annars blir jag knäpp :mad: :3freak

något i stil med the avalanches?

[YOUTUBE-ID]U8BWBn26bX0[/YOUTUBE-ID]

ken ishii 'extra'?
[YOUTUBE-ID]Jg0FbpDNhSQ[/YOUTUBE-ID]

boards of canada?
[YOUTUBE-ID]79SN8I9Fw8M[/YOUTUBE-ID]

boards of canada igen?
[YOUTUBE-ID]rg-iKP0zI9Q[/YOUTUBE-ID]

edit: warp records tillhör de främsta inom elecronica, så du har helgen på dig att plöja igenom en hel del godis :hihi

http://www.warprecords.com/

Last edited:
Grrrrr.... nu har ni fått mig att sitta och hamra på F5 i den här tråden likt en tourettsgrävling i hopp om att få höra denna dära biten som det tjatas så om.
Kommer nog kännas lika lyckorustårögt som efter en rejäl förstoppning skulle jag tro när den rätta melodin till slut kommer ångandes ur mina blygsamma datorhögtalare.

Mike Oldfield,tubular bells(1-?)eller nått spår från QE2?

Henrik

Edit
Har för mig att något P3program körde ett spår från Tubular bells 2 som jingel men det var ett tag sen.

Last edited:
gör som någon annan (swedie?), nynna på låten och lägg upp här! det kommer garanterat ge resultat:rolleyes:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra