Hitta en låsring i oljetråget.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag plockade bort oljetråget idag och hittade nåt som ser ut som en låsring eller slangklämma.
Jag upptäckde den när jag hällde oljan som varit i tråget från en behållare till en annan, då hade jag redan skruvat dit oljetråget igen så jag kunde inte kolla var den kan ha kommit från.
Nån som vet var den kan ha suttit och om det är nån fara att köra utan den?

Bifogat

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    36.9 KB · Visningar: 73
UrbanTiger skrev:
Ser ut som en vanlig slangsäkring. Alltså en sånn som man har på tex bensinkranen eller någon avluftningsslang.
Jag tror inte att den varit inne i din växellåda.

Jag är rätt säker på att den kom från oljetråget.

Om man bara gissar hårt...

vevhusventilationen hur går den kan den kommit in där (eller är den för stor?)
Har du haft av topplocks kåpan och sedan rammlar den ner via kamaxelkedjan?

tycker också att det skulle kunna seut som en slangklämma från en tunn slang.. eller nått

triple skrev:
Om man bara gissar hårt...

vevhusventilationen hur går den kan den kommit in där (eller är den för stor?)
Har du haft av topplocks kåpan och sedan rammlar den ner via kamaxelkedjan?

tycker också att det skulle kunna seut som en slangklämma från en tunn slang.. eller nått

Jag har haft loss ventilkåpan, men jag har inte lossat nåt som har en sån låsring, dessutom är den ju rätt böjd så den borde ju inte komma direkt från nån slang.
Den kan ju ha varit nån som tappat den i oljepåfyllningshålet eller nåt innan jag köpte hojen, den kan ju ha legat där rätt länge.
Jag tänkte bara om nån visste om det ska sitta en sån slangklämma nånstans inne i motorn eller växellådan på en GPZ.

Jag kan säga ganska säkert att den inte kommer innifrån motorn, det där är en slangklämma som ex. håller vakumslangar, bensinslangar m.m.
Men det är ju inte omöjligt att nån tappat ner den vid nåt tillfälle förstås.

Swedie skrev:
inte nån pallevante som varit rolig o öppnat oljepluggen och släppt ner den?

Det är ju inte omöjligt, konstig människa som går runt och släpper slangklämmor i folks motorer i så fall.
Troligen har den väl bara ramlat ner av misstag, nu vet jag ju iallafall att den troligen inte kommer från motorn, tack ska ni ha! :tummenupp

Håller med ...
Den kommer inte från insidan av motorn!
Troligare att nån lyckats få in den där av nån outgrundlig anledning!
:va Hur och varför kan man ju spekulera i, i oändlighet!

Kolla om du har kvar den som ska sitta på slangen till kylarpåfyllningslocket. Den sitter ju ovanför toppen och är nog i den storleken om jag minns rätt.
Den där låsringen verkar ju ha fått en liten snyting längs vägen. Om den gått in via oljepåfyllningslocket hade den väl simmat raka spåret ner i sumpen?

Sånska

Swedie skrev:
inte nån pallevante som varit rolig o öppnat oljepluggen och släppt ner den?

Jaja....klanka ner på skåningar......men sen använda skånsk dialekt det går....... :D
"pallevante" :hihi

Ugluk skrev:
Kolla om du har kvar den som ska sitta på slangen till kylarpåfyllningslocket. Den sitter ju ovanför toppen och är nog i den storleken om jag minns rätt.
Den där låsringen verkar ju ha fått en liten snyting längs vägen. Om den gått in via oljepåfyllningslocket hade den väl simmat raka spåret ner i sumpen?

Nej den är kvar.
Jag vet inte om oljepåfyllningshålet går rakt ner till sumpen utan att passera några rörliga delar, troligen är det så.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP