Hitta en bra fadderorganisation?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hej,
Jag har börjat fundera på att bli fadder till ett barn som har det taskigt ställt, någonstans i världen. Vet inte varför jag plötsligt vill bli fadder, men har tänkt göra slag i saken nu.

Har själv familj, amorteringar och sånt, men någon extra slant finns det ju alltid, speciellt om man vet att det går till något verkligt bra. En tank bensin i hojen ger liksom ett barn i ett U-land hopp och hjälp en månad... :krama

Så till saken; vilken organisation ska man välja? Finns ju en uppsjö av mer eller mindre seriösa fadderorganisationer. Jag har ingen lust att betala någon röda korset chef miljonbelopp i lön. Mina slantar skall gå så rakt som möjligt till barnet som behöver hjälp.

Vill inte heller använda någon tokkristen organisation som förvisso ger barnet hjälp, men också envisas med att predika om jesus och hans mormor.

Så, vilken organisation ska man välja?

Sporthoj brukar ju överraska, så det finns säkert någon här som har erfarenhet, eller känner någon som vet.

http://plansverige.org/ var ju organisationen som arbetade med TV4 genom Fadder Galan 2009 och verkar vara ganska inarbetad och bra. Jag är mest inne på regnskog, wwf och greenpeace, ska väl också ta och stödja våra kära barn! :)
19% av pengarna går till administration, vilket är ganska bra! Finns MÅNGA värre organisationer. Finns nått maxtak på 25% för att klassas inom godkänd inom nån slags organisation, så det är ju ganska bra!

Last edited:
http://plansverige.org/ var ju organisationen som arbetade med TV4 genom Fadder Galan 2009 och verkar vara ganska inarbetad och bra. Jag är mest inne på regnskog, wwf och greenpeace, ska väl också ta och stödja våra kära barn! :)
19% av pengarna går till administration, vilket är ganska bra! Finns MÅNGA värre organisationer. Finns nått maxtak på 25% för att klassas inom godkänd inom nån slags organisation, så det är ju ganska bra!

Tackar, ska kolla närmare på Plan.

25% i administrativa kostnader låter ju som en hel del, men man får väl anta att det kostar att driva en sånhär organisation trots allt.

Ingen annan som vet nåt?

Tackar, ska kolla närmare på Plan.

25% i administrativa kostnader låter ju som en hel del, men man får väl anta att det kostar att driva en sånhär organisation trots allt.

Ingen annan som vet nåt?

Nu var det 19% :) vilket är en rimlig andel enligt mig, nån sköter ju liksom fadder-fördelningen åt dig och tusentals andra + allt annat. Djur-rättsorganisationer, regnskogsbevarande och annan insamling brukar ligga på över 10-15%. Då anser jag mig vara nöjd när jag bidrar...

Själv var jag rätt länge fadder till 2 barn via SOS Barnbyar.
Har själv 2 barn och har varit med om mycket dåliga saker i livet, så jag förstår hur dåligt de har det och tycker att man ska hjälpa om man har råd och möjlighet.
Det kostar 200:- per barn och månad och för det bor barnet tryggt i en SOS-by, går i skolan, får ett framtid helt enkelt...
För mig är detta ett mycket bra sett att hjälpa, genom att se till att de växer upp i en trygg miljö, får utbildning, så de kan klara sig själva i livet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg