Hitler om Vellinge

Det gjorde du rätt i. En film värd att hedras med lämplig utstyrsel. Hoppas du lät bli skärmmössa med dödskalle i bara.:)

De var slutsålda.

Jag vet inte vad det är med andra världskriget, men man kan tamejfan aldrig få nog av dokumentärer, filmatiseringar och wikipediakvällar om det.
Så fantastiskt simpelkomplext. Man kan summera kriget med två korta meningar och samtidigt läsa om det en hel livstid utan att tröttna. :tummenupp

De var slutsålda.

Jag vet inte vad det är med andra världskriget, men man kan tamejfan aldrig få nog av dokumentärer, filmatiseringar och wikipediakvällar om det.
Så fantastiskt simpelkomplext. Man kan summera kriget med två korta meningar och samtidigt läsa om det en hel livstid utan att tröttna. :tummenupp

Det är väl för att det var en smältdegel av allt sådant som är intressant, genier och dårar, hjältar och avskum, barbari och ädelmod, tekniska landvinningar och fantastiska livsöden.

Har precis börjat gräva ner mig djupare i första världskriget, ett egentligen ännu viktigare krig, det första moderna storkriget. Det känns som att det har börjat uppmärksammas mer nu på senare år, viss övermättnad på WW2 kanske.....Henri Barbusses "Le Feu" (Elden) kan mycket väl vara världens bästa krigsskildring alla kategorier.

Der Untergangs stora förtjänst är att den avdemoniserar Hitler. Det är det viktigaste man bör göra innan man ens försöker förstå.

Måste säga att jag inte alls håller med, visst har den sina bra sidor men i det stora hela tycker jag den är ganska platt. Främst för att personen Hitler skildras på ett så endimensionellt sätt, han verkar inte våra något annat än en synnerligen obehaglig psykopat, var är den storartade karisma och charm som förförde miljoner människor? Var är hans ömsinta och varma sidor? Han var till exempel en stor djurvän, men ser man denna filmen får man nästan intrycket att det var tvärtom. Sen tycker jag man tar lite väl mycket genvägar när man skildrar själva historien, vilket man klart alltid måste göra när man ska skildra sådana skeenden på film, men jag tycker den står sig slätt mot "Der Untergang", en film som är så bra så att man nästan blir tårögd. Kolla gärna upp Bruno Ganz i tex Werner Herzogs filmer, han är strålande!

Han var till exempel en stor djurvän, men ser man denna filmen får man nästan intrycket att det var tvärtom.

Bra spelat i filmen om inte annat, har för mig att en hund var med i filmen men minns inte mer än så.

Länge sen jag såg Untergang så får väl se den igen.

Edit: den finns på blu-ray numera

Bruno Ganz är en fantastisk skådespelare, hans Hitler-tolkning är utan like i filmhistorien. Det är dessutom knappast den enda anmärkningsvärda skådespelarinsatsen i filmen. Der Untergang hade definitivt varit värd flera filmpriser. Att den t ex inte renderade ett antal oscarsstatyetter är en gåta.

Tror fan jag har sett denna hundra gånger nu. Den går fan inte att tröttna på :rofl

Back