Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Honda tävlade väl på Isle och Man i slutet av 60-talet med en 125cc på sex cylindrar eller något?![]()
nu kanske ja minns fel men hade inte 125:an "endast" 5 cylindrar? har för mig det var 250cc som hade 6(rc166?)
nu kanske ja minns fel men hade inte 125:an "endast" 5 cylindrar? har för mig det var 250cc som hade 6(rc166?)
RC166, ..en av de häftigaste racehojarna alla tider.
The engine was an air-cooled, 4-stroke, inline 6-cylinder, DOHC 4-valve, 6-carburetor, 60 horsepower monster spinning to 18,000rpm. Drive was through a 7-speed transmission that hurtled this lightweight 112kg bike to a top speed of over 240km/h.
View attachment 371572View attachment 371573View attachment 371574
På samma tiden hadde väll Honda oxo en 2-cyl 50cc....!
Mycket häftigt innom race. Banade väll mycket väg för gatumodeller i efterhand.....
Ett nytt kapitel i historieboken håller på att skrivas då Yamaha håller på å utvecklar en helt ny 3-cylindrig motor inspirerad av crossplane crankshaft konceptet de kör i r1:an. Den ska vara runt 900cc och komma ut på marknaden 2014
Jag saknar "idiotbyggena" som reglementerats bort från racingen.
Hondas multicylinderfyrtaktare, Moto-Gizzis V8, Laverda V6, AJS "porcupine", osv.
60häst ur en gammel luftkyld 250cc motor? kan det verkligen stämma? helvete va tufft i så fall![]()
Jag frågar mig om det ens är möjligt att komma till 240 med 60 häst?![]()
He he, Triumph är det enda märke som gick med vinst förra året. Så jag förstår mycket väl att Yamaha börjar med triplar i sina maskiner.En till tillverkare som fattat att 3 cylindrar rockar![]()
2t GP 125rna toppade nästan 240 med 5 hästar mindre innan den klassen gick hädan, ..till det kan läggas generösare raksträckor att nå topphastighet på på gamla goda tiden. Så det borde kunna stämma tycker jag.
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |