Historiska frågor

Honda tävlade väl på Isle och Man i slutet av 60-talet med en 125cc på sex cylindrar eller något? :va
 
nu kanske ja minns fel men hade inte 125:an "endast" 5 cylindrar? har för mig det var 250cc som hade 6(rc166?)

RC166, ..en av de häftigaste racehojarna alla tider.
The engine was an air-cooled, 4-stroke, inline 6-cylinder, DOHC 4-valve, 6-carburetor, 60 horsepower monster spinning to 18,000rpm. Drive was through a 7-speed transmission that hurtled this lightweight 112kg bike to a top speed of over 240km/h.

Honda-RC166-250cc-1965.jpg RC166.jpg
mike1.jpg RC166 250cc 6-Cyl_ Piston and Rod.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=eaRop_ZMwo0
 
Last edited:
RC166, ..en av de häftigaste racehojarna alla tider.
The engine was an air-cooled, 4-stroke, inline 6-cylinder, DOHC 4-valve, 6-carburetor, 60 horsepower monster spinning to 18,000rpm. Drive was through a 7-speed transmission that hurtled this lightweight 112kg bike to a top speed of over 240km/h.

View attachment 371572View attachment 371573View attachment 371574

60häst ur en gammel luftkyld 250cc motor? kan det verkligen stämma? helvete va tufft i så fall:rock
 
På samma tiden hadde väll Honda oxo en 2-cyl 50cc....!
Mycket häftigt innom race. Banade väll mycket väg för gatumodeller i efterhand.....
 
På samma tiden hadde väll Honda oxo en 2-cyl 50cc....!
Mycket häftigt innom race. Banade väll mycket väg för gatumodeller i efterhand.....

ja dem är ju utan tvekan en häftig skapelse! var det inte dem som levererade ca 10 häst med ett varvstopp på 20 tusen?:Bugar
 
Jag saknar "idiotbyggena" som reglementerats bort från racingen.
Hondas multicylinderfyrtaktare, Moto-Gizzis V8, Laverda V6, AJS "porcupine", osv.
 
Ett nytt kapitel i historieboken håller på att skrivas då Yamaha håller på å utvecklar en helt ny 3-cylindrig motor inspirerad av crossplane crankshaft konceptet de kör i r1:an. Den ska vara runt 900cc och komma ut på marknaden 2014

DSC_2146.jpg
Prototyp som visades på Intermot
 
Yes .. det tog en stund innan jag fattade vad jag tittar på. Såg inte beskrivningen förrän efter jag snackat med Yamaha-snubben
 
Ett nytt kapitel i historieboken håller på att skrivas då Yamaha håller på å utvecklar en helt ny 3-cylindrig motor inspirerad av crossplane crankshaft konceptet de kör i r1:an. Den ska vara runt 900cc och komma ut på marknaden 2014

En till tillverkare som fattat att 3 cylindrar rockar:rock
 
Jag saknar "idiotbyggena" som reglementerats bort från racingen.
Hondas multicylinderfyrtaktare, Moto-Gizzis V8, Laverda V6, AJS "porcupine", osv.

Jag skulle vilja ha en "Free for fucxxng everything"-klass i RR. Krav på två hjul med bromsar, säkring av vätskepluggar samt en motor som går på handelsbensin. I övrigt bara att ösa på...
 
I skuggan av suzukis GT750 och yamahas 350 maskiner, tillverkade spanska OSSA fabriken en tvåcylindrig 500 tvåtaktare. Maskinen dubblerades även till ett 4 cylindrigt 1000cc tvåtaktsmonster på över 100 hästar. Ossa Byra 1000!
se länkarna nedan för mer info!

http://hem.passagen.se/ossa/ossa4.htm
http://www.twostroke500.com/index.php?id=3
http://www.motorstown.com/imgs/24398-ossa-500-yankee-5.html
http://www.motoforo.net/general/987-hilo-de-motos-raras-2.html

här är även en liten filmsnutt med ljud, lyssna och njut:
http://s304.photobucket.com/albums/nn180/rotary294/?action=view&current=DSCF0652.flv

http://motoguapa.lamaneta.net/ossa4.html
 
historiska händelser, missa inte detta;
Buddfab 50cc åker över 233 km / h med en trimmad moppemotor. Motorn är samma som sitter i flera mopeder här i sverige, AM6 med ett trimkit som de flesta handlare kan sälja. Turbomatningen tillkommer och specialbränsle för att nå över 20 hp.
här är lite bilder på team buddfab:

http://buddfab.net/buddfabhomepage.html

http://www.motorcycle-usa.com/828/M...ry/Land-Speed-Racing-Buddfab-Streamliner.aspx

här får du åka med då de passerar mållinjen i 241 km/h.

http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM&feature=plcp

Samma team åker 300 km/h med sin honda rs 125a. följ med här:


http://www.youtube.com/watch?v=Vz_r_3yqqR4

Det finns snabbare hojar, javisst, men prestationen är beundransvärd utifrån de små motorererna.
 
2t GP 125:orna toppade nästan 240 med 5 hästar mindre innan den klassen gick hädan, ..till det kan läggas generösare raksträckor att nå topphastighet på på gamla goda tiden. Så det borde kunna stämma tycker jag.

80 kubikarna gick nästan lika snabbt och hade lägre viktgräns.
Var nån utlänning och körde en deltävling i SM med sin 80 kubikare och han sopade banan med 125:orna på 80 talet nångång.
 
För att få hög toppfart är aerodynamiken en otroligt viktig faktor, betydligt viktigare än vikten om man så säger.
Och visst är det som ni tror: Guzzi var första fabrik med egen vindtunnel, en insikt som fortfarande färgar av sig på hur plasten bockas och böjs (men mest för komfort och väderskydd nuförtiden).
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top