Historielektion om Yamahas YZR500.

enduroemil skrev:
2 takt är ballt. :yoparty 500cc är ballt. :yoparty

Varför tävlar man inte med 2 takt i 500 serien fortfarande? Omväxling förnöjer ju :)
Därför att Honda alltid har velat köra med fyrtaktare och har lobbat för det länge.

Axxexs skrev:
Ett av mina favoritklipp är en onboardfilm med ett varv från Laguna Seca med Kocinski. Visserligen onboard på en Cagiva men han har lite fajt med en sån där YZR500.. :banana

FILM

Med ingen mindre än Wayne Rainey :Bugar
På världens mer eller mindre häftigaste bana :tummenupp

Peder Rosberg skrev:
Med ingen mindre än Wayne Rainey :Bugar
På världens mer eller mindre häftigaste bana :tummenupp
Det är Luca Cadalora eftersom det är 93 års race och Rainey bröt ju tyvärr ryggen i Italien racet före. :(

Goodstuff skrev:
Det är Luca Cadalora eftersom det är 93 års race och Rainey bröt ju tyvärr ryggen i Italien racet före. :(

Luca Cadalora är en underskattad förare, såg ett av de första rejsen han vann för ett par veckor sedan. Inte nog med att han har ett fruktansvärt coolt namn (smaka på ordet Cadalora, det låter som en stenhård racerförare och inget annat) han tog 1 VM-titel i 125, 2 titlar i 250 samt en 2:a plats som bäst i 500-VM, totalt 8 segrar i kungaklassen blev det.

Det är rätt mycket Cadaloras förtjänst att teambossarna i 500 fick upp ögonen för europeeiska 250-förare på allvar.

Goodstuff skrev:

Uschja! Jag kände stor sorg när hjälte NR1 förolyckades, och kanske
ändåmer när jag läste "Wayne Rainey his own story"
Tyckte bara att jag kunde se nr1 på cutsen :va

Nyteknik skrev:
Det år han körde NSR 500 (vit, Kanemoto?) körde han ifrån Doohan några race - fair and square. Han var skön. Satt ofta med en cigg och kaffe i depån.

Man kände dessutom igen honom på att han påfallande ofta körde med klart visir, även under soliga race, en av få förare jag sett göra det i modern tid.

*/ ?>
Back