Hissa upp gaffelbenen,R1,R6

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-01, no more
Har sett att många "race" R6 har gaffelbenen väldigt mycket upphissade i styrkronorna. En R6 är ju väldigt snabbstyrd från början så tappar man inte mycket markfrigång på det, och blir inte hojen väldigt nervös?

Jag har höjt min R1 bak och hissat upp gaffelbenen 3mm för att få den mer snabbstyrd, tycker ändå att jag vill ha den mer snabbstyrd(kan det bero på styrdämparen??). Hur mycket vågar man höja upp gaffelbenen innan den blir alltför nervös i styrningen? Någon med R1(-01) som Har tips??

Problemet med att endast sänka i front är att du får mindre markfrigång. På min 04 R1 har jag höjt gafflarna 1cm genom styrkronan. Tror inte detta i sig helt o hållet har skapat problem jag har med att jag skrapar sönder min underkåpa. Den har 10cm stort hål på vänster sida och ett 5cm stort hål på höger sida. Detta då pga när jag kör lite hårdare o förlitar mig på att fjädringen ska arbeta för att ge mig mer grepp i marken.

Ska inför nästa år när jag sätter på racedämpare göra som Strider sa, jag helt enkelt skiter i att höja genom styrkronan och istället använder den bakre stötdämparens egna funktion för att just höja bakändan. Detta ger samma effekt, men man bibehåller / ökar markfrigången.

Swedie skrev:
Problemet med att endast sänka i front är att du får mindre markfrigång. På min 04 R1 har jag höjt gafflarna 1cm genom styrkronan. Tror inte detta i sig helt o hållet har skapat problem jag har med att jag skrapar sönder min underkåpa. Den har 10cm stort hål på vänster sida och ett 5cm stort hål på höger sida. Detta då pga när jag kör lite hårdare o förlitar mig på att fjädringen ska arbeta för att ge mig mer grepp i marken.

Ska inför nästa år när jag sätter på racedämpare göra som Strider sa, jag helt enkelt skiter i att höja genom styrkronan och istället använder den bakre stötdämparens egna funktion för att just höja bakändan. Detta ger samma effekt, men man bibehåller / ökar markfrigången.

OK! Jag hade också bara sänkt min fram först och fick också problem med att saker skrapade i lite väl tidigt, men sedan skaffade jag tailriser och flyttad ner gaffelbenen lite, blev bättre men skulle vilja ytterligare lite mer snabbstyrt. Har ju ingen höjningsmöjlighet bak på min original.

Akesson skrev:
OK! Jag hade också bara sänkt min fram först och fick också problem med att saker skrapade i lite väl tidigt, men sedan skaffade jag tailriser och flyttad ner gaffelbenen lite, blev bättre men skulle vilja ytterligare lite mer snabbstyrt. Har ju ingen höjningsmöjlighet bak på min original.
Ytterligare snabbstyrdhet kan fås genom att ändra gaffelvinkeln. Det finns styrkronar från t.ex Harris som ändrar offset'en så du får en brantare styrvinkel o därav mer snabbstyrd.

Detta tillåts endast i Rookieklasserna om du nu ska rejsa...

Swedie skrev:
Ytterligare snabbstyrdhet kan fås genom att ändra gaffelvinkeln. Det finns styrkronar från t.ex Harris som ändrar offset'en så du får en brantare styrvinkel o därav mer snabbstyrd.

Detta tillåts endast i Rookieklasserna om du nu ska rejsa...

Näe, nån racing blir det nog inte tyvärr(iaf inte nästa år), men en hel del bana. Fast Harris kronor låter dyrt. tar nog och höjer upp gaffelbenen någon mm till först och ser vad som händer.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!