hilfe med adobe premiere pro

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
hej, jag hra just börjat använda adobe premeire pro 7.0 det programmet är gigantinskt och lite väl komplext för en newbie som aldrig redigerat film förr. :D

lite frågor.
1. hur anpassar man storleken på foton som man använder i filmerna stillbilder alltså.
2. hur lägger man in text,
3. hur fadar man ner musiken i slutet
4. hur minskar man ner filstorleken när man exporterar filmen. 1.46 min blev 300 meg :D
 
Tja! Har inte Premiere installerat för tillfället, men ska se om jag kan kommer ihåg...

1. Har för mig att Premiere fixar till storleken själv. Om det mot förmodan inte skulle göra det, kan man alltid minska dem i Photoshop.
2. Ett sätt är att skriva texten på en genomskinlig bakgrund i Photoshop som man sedan lägger in i ett annat lager i Premiere.
3. På timelinen trycker du på (har för mig att det är en) triangeln under ljudspåret till vänster. Då ramlar en ruta till ner med ett 'nivå'streck i. Gör ett snitt med razortool, där du vill börja fada. Sen drar du helt enkelt ner höger sida av strecket på den bortklippta biten.
4. Det finns en hel uppsjö av olika codecs. Rekommenderar Mpeg2 till högre upplösningar, men till lägre funkar även Divx bra. Men att komprimera film i Premiere suger ganska rejält. Ett litet men effektivt komprimeringsprogram är annars VirtuaDub.
 
Last edited:
Doable skrev:
Tja! Har inte Premiere installerat för tillfället, men ska se om jag kan kommer ihåg...

1. Har för mig att Premiere fixar till storleken själv. Om det mot förmodan inte skulle göra det, kan man alltid minska dem i Photoshop.
2. Ett sätt är att skriva texten på en genomskinlig bakgrund i Photoshop som man sedan lägger in i ett annat lager i Premiere.
3. På timelinen trycker du på (har för mig att det är en) triangeln under ljudspåret till vänster. Då ramlar en ruta till ner med ett 'nivå'streck i. Gör ett snitt med razortool, där du vill börja fada. Sen drar du helt enkelt ner höger sida av strecket på den bortklippta biten.
4. Det finns en hel uppsjö av olika codecs. Rekommenderar Mpeg2 till högre upplösningar, men till lägre funkar även Divx bra. Men att komprimera film i Premiere suger ganska rejält. Ett litet men effektivt komprimeringsprogram är annars VirtuaDub.
tack som fan :)
snart kommer det kanske dyka upp en film där jag avrättar mitt gamla continetal däck på en och en halv minut :D
 
crashtestdummy skrev:
så. 2.84 meg istället för 300.
någon som har lite plats på en server för min däckavrättningsfilm? :D

Japp....skicka ett PM så ordnar vi det.
 
crashtestdummy skrev:
hej, jag hra just börjat använda adobe premeire pro 7.0 det programmet är gigantinskt och lite väl komplext för en newbie som aldrig redigerat film förr. :D

lite frågor.
1. hur anpassar man storleken på foton som man använder i filmerna stillbilder alltså.
2. hur lägger man in text,
3. hur fadar man ner musiken i slutet
4. hur minskar man ner filstorleken när man exporterar filmen. 1.46 min blev 300 meg :D
Jag kan hjälpa dig online en kväll. De finns mycket lättare/bättre lösningar än de du fick. ta min på msn radicalriders@hotmail.com
 
Lyfter denna tråden då jag med har börjat att leka med programmet.

Har en filmsnutt som jag har klippt ihop men blir inte riktigt klok på vilken komprimering jag skall använda för att få det riktigt bra.

Filmen är 20 min lång och jag tänkte att jag skulle kunna få ner den (om möjligt ) på en cd skiva med så bra kvalite som möjligt.

Använder Dr Div X som jag tänkte att jag skulle använda till att få ner filstorleken med efter ha sparat ner den i Premeire men får inte filmen att se bra ut vad än jag väljer i Premeire??

Nån som har nått tips på vilken codec som man skall använda för att få en bra kvalite i Premiere och en filstorlek runt 2 GB.
 

Bifogat

  • premiere.jpg
    premiere.jpg
    124.2 KB · Visningar: 75
crashtestdummy, ordnade det sig med filmen för din del? I min signatur hittar man en server att få filmen online, i alla fall. :)
 
MT skrev:
Lyfter denna tråden då jag med har börjat att leka med programmet.

Har en filmsnutt som jag har klippt ihop men blir inte riktigt klok på vilken komprimering jag skall använda för att få det riktigt bra.

Filmen är 20 min lång och jag tänkte att jag skulle kunna få ner den (om möjligt ) på en cd skiva med så bra kvalite som möjligt.

Använder Dr Div X som jag tänkte att jag skulle använda till att få ner filstorleken med efter ha sparat ner den i Premeire men får inte filmen att se bra ut vad än jag väljer i Premeire??

Nån som har nått tips på vilken codec som man skall använda för att få en bra kvalite i Premiere och en filstorlek runt 2 GB.
Jag skulle spara den okomprimerad med Premiere. Den lär hamna på 5-6 GB kanske. Sen ta t.ex. Virtualdub och komprimera den till valfri storlek.
 
Noc skrev:
Jag skulle spara den okomprimerad med Premiere. Den lär hamna på 5-6 GB kanske. Sen ta t.ex. Virtualdub och komprimera den till valfri storlek.


Hur gör jag då?
Det går väll inte att spara projektet ner direkt eller? :va
 
File > Export... > Movie...

När rutan kommer upp klicka på "settings...".

*Under General väljer du T.ex. Microsoft AVI.
*Under Video Väljer du Compressor: None
Du kan även välja framsize, förslagsvis samma storlek som på orginalfilmen.(från kameran.)
* Lämna resten orört(audio etc.)

Tryck Ok, Välj namn och plats, Tryck spara.

Borde funka.
 
Noc skrev:
File > Export... > Movie...

När rutan kommer upp klicka på "settings...".

*Under General väljer du T.ex. Microsoft AVI.
*Under Video Väljer du Compressor: None
Du kan även välja framsize, förslagsvis samma storlek som på orginalfilmen.(från kameran.)
* Lämna resten orört(audio etc.)

Tryck Ok, Välj namn och plats, Tryck spara.

Borde funka.


Aha!
Nu börjar det att likna nått!
Tusen tack för hjälpen!!! :Bugar
 
Visst, inga problem!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top