hilfe med adobe premiere pro

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
hej, jag hra just börjat använda adobe premeire pro 7.0 det programmet är gigantinskt och lite väl komplext för en newbie som aldrig redigerat film förr. :D

lite frågor.
1. hur anpassar man storleken på foton som man använder i filmerna stillbilder alltså.
2. hur lägger man in text,
3. hur fadar man ner musiken i slutet
4. hur minskar man ner filstorleken när man exporterar filmen. 1.46 min blev 300 meg :D

Tja! Har inte Premiere installerat för tillfället, men ska se om jag kan kommer ihåg...

1. Har för mig att Premiere fixar till storleken själv. Om det mot förmodan inte skulle göra det, kan man alltid minska dem i Photoshop.
2. Ett sätt är att skriva texten på en genomskinlig bakgrund i Photoshop som man sedan lägger in i ett annat lager i Premiere.
3. På timelinen trycker du på (har för mig att det är en) triangeln under ljudspåret till vänster. Då ramlar en ruta till ner med ett 'nivå'streck i. Gör ett snitt med razortool, där du vill börja fada. Sen drar du helt enkelt ner höger sida av strecket på den bortklippta biten.
4. Det finns en hel uppsjö av olika codecs. Rekommenderar Mpeg2 till högre upplösningar, men till lägre funkar även Divx bra. Men att komprimera film i Premiere suger ganska rejält. Ett litet men effektivt komprimeringsprogram är annars VirtuaDub.

Last edited:
Doable skrev:
Tja! Har inte Premiere installerat för tillfället, men ska se om jag kan kommer ihåg...

1. Har för mig att Premiere fixar till storleken själv. Om det mot förmodan inte skulle göra det, kan man alltid minska dem i Photoshop.
2. Ett sätt är att skriva texten på en genomskinlig bakgrund i Photoshop som man sedan lägger in i ett annat lager i Premiere.
3. På timelinen trycker du på (har för mig att det är en) triangeln under ljudspåret till vänster. Då ramlar en ruta till ner med ett 'nivå'streck i. Gör ett snitt med razortool, där du vill börja fada. Sen drar du helt enkelt ner höger sida av strecket på den bortklippta biten.
4. Det finns en hel uppsjö av olika codecs. Rekommenderar Mpeg2 till högre upplösningar, men till lägre funkar även Divx bra. Men att komprimera film i Premiere suger ganska rejält. Ett litet men effektivt komprimeringsprogram är annars VirtuaDub.
tack som fan :)
snart kommer det kanske dyka upp en film där jag avrättar mitt gamla continetal däck på en och en halv minut :D

crashtestdummy skrev:
så. 2.84 meg istället för 300.
någon som har lite plats på en server för min däckavrättningsfilm? :D

Japp....skicka ett PM så ordnar vi det.

crashtestdummy skrev:
hej, jag hra just börjat använda adobe premeire pro 7.0 det programmet är gigantinskt och lite väl komplext för en newbie som aldrig redigerat film förr. :D

lite frågor.
1. hur anpassar man storleken på foton som man använder i filmerna stillbilder alltså.
2. hur lägger man in text,
3. hur fadar man ner musiken i slutet
4. hur minskar man ner filstorleken när man exporterar filmen. 1.46 min blev 300 meg :D
Jag kan hjälpa dig online en kväll. De finns mycket lättare/bättre lösningar än de du fick. ta min på msn radicalriders@hotmail.com

Lyfter denna tråden då jag med har börjat att leka med programmet.

Har en filmsnutt som jag har klippt ihop men blir inte riktigt klok på vilken komprimering jag skall använda för att få det riktigt bra.

Filmen är 20 min lång och jag tänkte att jag skulle kunna få ner den (om möjligt ) på en cd skiva med så bra kvalite som möjligt.

Använder Dr Div X som jag tänkte att jag skulle använda till att få ner filstorleken med efter ha sparat ner den i Premeire men får inte filmen att se bra ut vad än jag väljer i Premeire??

Nån som har nått tips på vilken codec som man skall använda för att få en bra kvalite i Premiere och en filstorlek runt 2 GB.

Bifogat

• premiere.jpg
    premiere.jpg
    124.2 KB · Visningar: 75
crashtestdummy, ordnade det sig med filmen för din del? I min signatur hittar man en server att få filmen online, i alla fall. :)

MT skrev:
Lyfter denna tråden då jag med har börjat att leka med programmet.

Har en filmsnutt som jag har klippt ihop men blir inte riktigt klok på vilken komprimering jag skall använda för att få det riktigt bra.

Filmen är 20 min lång och jag tänkte att jag skulle kunna få ner den (om möjligt ) på en cd skiva med så bra kvalite som möjligt.

Använder Dr Div X som jag tänkte att jag skulle använda till att få ner filstorleken med efter ha sparat ner den i Premeire men får inte filmen att se bra ut vad än jag väljer i Premeire??

Nån som har nått tips på vilken codec som man skall använda för att få en bra kvalite i Premiere och en filstorlek runt 2 GB.
Jag skulle spara den okomprimerad med Premiere. Den lär hamna på 5-6 GB kanske. Sen ta t.ex. Virtualdub och komprimera den till valfri storlek.

Noc skrev:
Jag skulle spara den okomprimerad med Premiere. Den lär hamna på 5-6 GB kanske. Sen ta t.ex. Virtualdub och komprimera den till valfri storlek.

Hur gör jag då?
Det går väll inte att spara projektet ner direkt eller? :va

File > Export... > Movie...

När rutan kommer upp klicka på "settings...".

*Under General väljer du T.ex. Microsoft AVI.
*Under Video Väljer du Compressor: None
Du kan även välja framsize, förslagsvis samma storlek som på orginalfilmen.(från kameran.)
* Lämna resten orört(audio etc.)

Tryck Ok, Välj namn och plats, Tryck spara.

Borde funka.

Noc skrev:
File > Export... > Movie...

När rutan kommer upp klicka på "settings...".

*Under General väljer du T.ex. Microsoft AVI.
*Under Video Väljer du Compressor: None
Du kan även välja framsize, förslagsvis samma storlek som på orginalfilmen.(från kameran.)
* Lämna resten orört(audio etc.)

Tryck Ok, Välj namn och plats, Tryck spara.

Borde funka.

Aha!
Nu börjar det att likna nått!
Tusen tack för hjälpen!!! :Bugar

Visst, inga problem!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back