Highsider eller lowsider

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Vad är skillnaden mellan highsider och lowsider??

Vad orsakar en high sider ??

Vad orsakar en lowsider??

Båda leder ju till crash

m.v.h
tobbe

Jag kommer säkert att bli rättad men som jag uppfattat det:

Lowsider=oftast släpper framhjulet och hojen bara lägger sig ner.
Highsider= Bakhjulet släpper och hojen sladdar. Bakhjulet får nu grep i backen och konverteras snabbt till en katapult för föraren som katapultas iväg i en otäck båge

Om det släpper bak och hojen lägger sig ner räknas det också som lowsider?

Highsider

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dkloPA28ugM&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dkloPA28ugM&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Lowsider

Du tappar greppet när du lägger ner i en kurva. Du ramlar av och glider med hojen. Gör mindre ont.

Highsider

Som lowsider fast du får grepp igen så du slungas över hojen

Det man ofta, närmast reflexmässigt, gör när bakhjulet släpper är att minska gasen, vilket gör att däcket får grepp och du flyger över istället.. Börjar bakhjulet släppa är väl det idealiska att hålla samma gas och sladda igenom. Om du känner att det släpper ordentligt är det bättre att vrida ur och lägga den ned än att göra en highsider, vilka är långt ifrån roliga att göra.

Om jag har fattat det rätt så är en lowsider att föredra.

Om man känner att greppet släpper lite i bak i en kurva så är ju den reflexmässiga åtgärden att tvärt slå av gasen, då återfår däcket grepp på ett våldsamt okontrollerat sätt och då finns stor risk för en otrevlig higsider.

Man ska alltså inte släppa av gasen.
Det är bara hålla kvar och invänta greppet på ett kontrollerat sätt.
Detta har jag hört, ska jag väl tillägga.
Jag har ingen praktisk erfarenhet.

Jag har på känn att det är MYCKET svårt att träna bort ett reflexmässigt gasavslag om bakhjulet skulle råka släppa i en kurva.

Har också hört att det är bättre att helt enkelt dra fullgas vid släpp för att tvinga hojjen att göra en lowsider i stället för en highsider.

Ville då bara säga att jag har lyckats rädda en highsidersituation, så cool/dryg är jag :tummenupp Hann knappt reagera på vad som hände, nog därför jag klarade det :D

Du har väl fattat det ganska bra nu!:tummenupp Släpper det så håll kvar gasen som sagt, dra inte av helt men dra inte heller fullt :D men sen är det ju i 9 fall av 10 bättre för både kropp och själ med en lowsider än en elak highsider, jag har svårt att tro att man som nybörjare hinner tänka så långt när det väl släpper...

Om jag har fattat det rätt så är en lowsider att föredra.

Om man känner att greppet släpper lite i bak i en kurva så är ju den reflexmässiga åtgärden att tvärt slå av gasen, då återfår däcket grepp på ett våldsamt okontrollerat sätt och då finns stor risk för en otrevlig higsider.

Man ska alltså inte släppa av gasen.
Det är bara hålla kvar och invänta greppet på ett kontrollerat sätt.
Detta har jag hört, ska jag väl tillägga.
Jag har ingen praktisk erfarenhet.

Jag har på känn att det är MYCKET svårt att träna bort ett reflexmässigt gasavslag om bakhjulet skulle råka släppa i en kurva.

Har också hört att det är bättre att helt enkelt dra fullgas vid släpp för att tvinga hojjen att göra en lowsider i stället för en highsider.

haha:D Lägger du av på gasen när en kurva kommer eller? :D :tungan

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back