Highland motard?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är det nåt att ha? Går i tankarna att köpa en sporthoj och komplettera 625.an med, men en Highland kanske är en vettig kompromiss?
De efter 02 ska väl vara bra? Finns det nån anledning att låta bli? Kommer den kännas tungstyrd mot min 625, och därmed kanske lite slö också?
Är bromsar, stödämpare och chassie nåt man klappar på händerna åt?

-PLM- skrev:
2278570 Är det nåt att ha? Går i tankarna att köpa en sporthoj och komplettera 625.an med, men en Highland kanske är en vettig kompromiss?
De efter 02 ska väl vara bra? Finns det nån anledning att låta bli? Kommer den kännas tungstyrd mot min 625, och därmed kanske lite slö också?
Finns ju de som tävlar med highland men åker på andra märken just nu pga problem.
Hör med dem, de borde sitta på första info.
:)

Hitecfrollo skrev:
2278623 Finns ju de som tävlar med highland men åker på andra märken just nu pga problem.
Med deras 950? Nåt forum där man kan nå dom?

Hitecfrollo skrev:
2278623 Finns ju de som tävlar med highland men åker på andra märken just nu pga problem.
Njae...
Ola Eifrem ska köra 450n så fort de anser den vara duglig att rejsa med (tills dess kör han Qvarna). När vi ser honom kommer det var den första och enda Highland 450n i världen som rullar (utöver prototyper osv).
Det kommer nog dröja åtminstone ett år tills nån av oss vanliga dödliga kan köpa en egen högländare.

Supermoto skrev:
2278920 Njae...
Ola Eifrem ska köra 450n så fort de anser den vara duglig att rejsa med (tills dess kör han Qvarna).
Ööööö kör inte Eifrem redan på en 450 Higland motard? Eller har jag sett helt galet.

Bifogat

• tn_IMG_2784.JPG
    tn_IMG_2784.JPG
    65.9 KB · Visningar: 163
Evil M skrev:
2279291 Ööööö kör inte Eifrem redan på en 450 Higland motard? Eller har jag sett helt galet.
Sluta runka Martin, du börjar bli blind. :7peta

Eller kan det vara så att... är det.. kan det vara en... :jisses :eek:
Nä, det var en "Qvarna" på den bilden också. :fakta

Ska nog ta ett snack med depåbitchen, hon får styra upp dina hojkunskaper, det här är ju under all kritik. :D :tungan

Såhär ser en RIKTIG Highland Supermoto 450 ut. :tummenupp
(En bild till bara för jag tycker den är cool).

Last edited:
Ja någon Highland har inte varit ute på ngn bana i tävlingssamanhang. Vilket är ganska förståligt. Det är självklart inte helt enkelt att bygga hojar som är bra OCH håller. För det krävs många timmar av tester. Och att dom inte vill rejsa innan dom har testat färdigt handlar ju så klart om PR.

Dom har ju dock varit & tränat lite nu & då. Hoppas dom lyckas bra, det hade ju varit kul att kunna köra svenskt i framtiden & inte ngt sellout fabrikat ;)

Som uppstickare är det ju alltid svårt. Att lämna mkt effekt standard säljer hojar. Men innebär en stor risk att dra på sig dåligt rykte. Vilket Husaberg är ett lysande exempel på antar jag. Trotts att dom idag gör hojar som håller minst lika bra som sina konkurrenter så så är det i folkmun ofta "kör en timma, meka 2"

-PLM- skrev:
2278628 Med deras 950? Nåt forum där man kan nå dom?
Som jag trodde skulle vissa visa sig när jag skrev detta då jag inte kunde komma på namn på någon av dem som körde.
Jag kör inte motard utan rr och lite cross så jag pratade med en på sm-et på Sviesta som kanske va sugen på att köpa min yz450-05 pga att han inte trodde han skulle hinna få fram nån "egen" i tid.
Denna killen körde Yamma men tror han jobbade för highland.
Hade desutom highland dekaler på yamman.

Supermoto skrev:
2278920 Njae...
Ola Eifrem ska köra 450n så fort de anser den vara duglig att rejsa med (tills dess kör han Qvarna). När vi ser honom kommer det var den första och enda Highland 450n i världen som rullar (utöver prototyper osv).
Det kommer nog dröja åtminstone ett år tills nån av oss vanliga dödliga kan köpa en egen högländare.
Som jag skrev i mitt andra inlägg så gälde det en annan kille men viste dock att det va en annan som skulle tävla med highland men inte vem.
Men nu vet jag :)

-PLM- skrev:
2278570 Är det nåt att ha? Går i tankarna att köpa en sporthoj och komplettera 625.an med, men en Highland kanske är en vettig kompromiss?

950 motarden har funnits ett tag och är bestyckad med Öhlins bak och Marzocci fram (på nyare årsmodeller) dock kan fjädringen behövas styvas upp lite för seriös racing men på gata räcker det gott. Det finns även cyklar med WP (lite äldre) har inte riktigt koll på när det byttes. vad det gäller bromsar så har de flesta Braking fram men det finns även med Beringer. Jag har själv inte kört 625 men jag kan tänka mig att 950 är minst lika lättstyrd. Det har även skett en del förändringar på motorsidan under årens lopp, inte heller här har jag koll på när saker har hänt eftersom jag är ny på Highland. En 950 av dagens snitt når toppfart på ca 200 vilket är betydligt högre än de flesta motarder. Är du sugen går det säkert att ordna med provkörning på fabriken i Halland.

Kyckling skrev:
2279393 Sluta runka Martin, du börjar bli blind. :7peta

Eller kan det vara så att... är det.. kan det vara en... :jisses :eek:
Nä, det var en "Qvarna" på den bilden också. :fakta

Ska nog ta ett snack med depåbitchen, hon får styra upp dina hojkunskaper, det här är ju under all kritik. :D :tungan

Såhär ser en RIKTIG Highland Supermoto 450 ut. :tummenupp
(En bild till bara för jag tycker den är cool).
Ääää jag har inte kollat så noga på den hojen och sen står det ju Highland på svingen. Jag skyller på värmen!!

Nesse skrev:
2280028 950 motarden har funnits ett tag och är bestyckad med Öhlins bak och Marzocci fram (på nyare årsmodeller) dock kan fjädringen behövas styvas upp lite för seriös racing men på gata räcker det gott. Det finns även cyklar med WP (lite äldre) har inte riktigt koll på när det byttes. vad det gäller bromsar så har de flesta Braking fram men det finns även med Beringer. Jag har själv inte kört 625 men jag kan tänka mig att 950 är minst lika lättstyrd. Det har även skett en del förändringar på motorsidan under årens lopp, inte heller här har jag koll på när saker har hänt eftersom jag är ny på Highland. En 950 av dagens snitt når toppfart på ca 200 vilket är betydligt högre än de flesta motarder. Är du sugen går det säkert att ordna med provkörning på fabriken i Halland.

Highlader 950 är fina maskiner, ska lätt skaffa en sån om några år när man har råd.....

Fabriken ligger 5km ifrån mig så jag brukar se dom köra runt på bakan allt för ofta vilket är trevligt ^_^

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT