Highland Motard (enstånkan) designstudie

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Highland har nu börjat skissa på sin nya hoj.

http://www.highland.se/images/motard/motard-big.jpg

De har även börjat med sin Rally-modell, men det är off-topic på detta forum.
Kika under "News" på deras sida.

Kanske man får se nått "riktigt" snart därifrån då när det gäller
Supermotard, enstånka..

De har ju ett par år på nacken nu med motorutveckling,
och förhoppningsvist lärt sig av sina misstag.
Nuvarande V-Twin går kanonbra iafall, den är i stort sett
en helt ny motor mot när den kom första gången -99.
 
Coolt :yoparty

Heja heja heja :hoppa

Ljuddämparen var bland det coolaste jag sett.
Ingen info om motorn?? Kanske ett preliminärt visningsdatum??
 
Som sagt får dom till den liknade skissen så tar jag en,under förutsättning att dom får lite kräm i motorn.
 
Och jag som trodde de skulle lägga ner! Nugäller det verkligen att få dem som fadderföretag!! Fett om man får va med o utveckla den nya motorn.
 
Nexor skrev:
Och jag som trodde de skulle lägga ner! Nugäller det verkligen att få dem som fadderföretag!! Fett om man får va med o utveckla den nya motorn.

:cdevil Yeah. Den snyggaste hojen någånsin, om den kommer vara i närheten av skissen.Hoppas verkligen att de tar emot oss.(som fadderföretag) :banana :banana :banana
 
Last edited:
Nexor skrev:
Fett om man får va med o utveckla den nya motorn.

Förra hösten var det Folan som gjorde mycket av utvecklingsjobbet på nya motorn om jag inte e helt ute å snurrar, kanske ändrats nu?
 
GrusDan skrev:
Highland har nu börjat skissa på sin nya hoj.

http://www.highland.se/images/motard/motard-big.jpg

De har även börjat med sin Rally-modell, men det är off-topic på detta forum.
Kika under "News" på deras sida.

Kanske man får se nått "riktigt" snart därifrån då när det gäller
Supermotard, enstånka..

De har ju ett par år på nacken nu med motorutveckling,
och förhoppningsvist lärt sig av sina misstag.
Nuvarande V-Twin går kanonbra iafall, den är i stort sett
en helt ny motor mot när den kom första gången -99.

Hoj!

Prototypen var o hälsade på på Uråsa-banan sist vi körde. O den gick riktigt bra o höll ihop då de körde ett bra tag.

Motorn är enligt säkra källor den som utvecklades till Cannondale, alltså av Herr Folan. Men de påstår att den är egen...

De sa de skulle presentera den nästa år med cross, enduro o motard. Uppgivna effekten enligt dem själva var 5 hkr mer än CRF

Mvh
David
 

Bifogat

  • Uråsa 050915 012-liten.JPG
    Uråsa 050915 012-liten.JPG
    34.3 KB · Visningar: 350
  • Uråsa 050915 015-liten.JPG
    Uråsa 050915 015-liten.JPG
    33.6 KB · Visningar: 351
  • Uråsa 050915 007-liten.JPG
    Uråsa 050915 007-liten.JPG
    34.8 KB · Visningar: 477
David P. skrev:
Hoj!

Prototypen var o hälsade på på Uråsa-banan sist vi körde. O den gick riktigt bra o höll ihop då de körde ett bra tag.

Motorn är enligt säkra källor den som utvecklades till Cannondale, alltså av Herr Folan. Men de påstår att den är egen...

De sa de skulle presentera den nästa år med cross, enduro o motard. Uppgivna effekten enligt dem själva var 5 hkr mer än CRF

Mvh
David

Stånka!? Ingen V2
 
Vad jag har hört så ska nya 1-cylindriga motorn vara i stort sett färdigutvecklad nu.
De har vidareutvecklat ett befintligt koncept afaik. (Edit: Tydligen Cannondales motor de har gått vidare från)
Den har insprutning osv som standard.
En massa kusar utlovas, den ska ju vara konkurenskraftig i det skikt
som den ska säljas.

Att Highland redan nu kör med komponeter som Öhlins, Marzocchi, Excel, Talon,
Brembo osv lär inte göra saken sämre...

Hoppas de inte fegar ut med sitt designkoncept bara :)
 
Djävligt fet skiss... Påminner ganska mycket om Terra Modenan som också är en fett designad hoj. Speciellt under vissa perioder av dess utveckling fram till färdig race produkt.

http://www.emoto.com/img/news/200403/1692/TerraModena.jpg
http://www.supermoto.de/cms/_data/1-terramodena.jpg
http://www.motalia.de/177_Terra_Modena-02www.jpg
http://www.terramodena.com/en/moto/terraModenaR2R.jpg

However, avgasröret liggande under motorn lär Highland inte bygga den med. Det kommer att bli platt vare sig det är av en trotoarkant eller efter ett hopp, så det kommer att behöva lyftas undan.

Bra att de är igång igen, hoppas bara att de har en tillräckligt stor hög med cash för att kunna göra ett bra arbete och få till en schysst slutprodukt. Låg vikt och mycket effekt är givet även för dem skulle jag tro. Det har aldrig byggts en hoj av detta slag med dåligt vikt/effekt förhållande i Sverige.

Daniel
 
GrusDan skrev:
Vad jag har hört så ska nya 1-cylindriga motorn vara i stort sett färdigutvecklad nu.
De har vidareutvecklat ett befintligt koncept afaik. (Edit: Tydligen Cannondales motor de har gått vidare från)
Den har insprutning osv som standard.
En massa kusar utlovas, den ska ju vara konkurenskraftig i det skikt
som den ska säljas.

Ahem, som nyss nämndes; 5hk mer än CRF, Cannondales motor etc etc blabla... :pannkyss :arsele

Lägger väl med bild på insprutningen då.
 

Bifogat

  • Uråsa 050915 010-liten.JPG
    Uråsa 050915 010-liten.JPG
    27.4 KB · Visningar: 260
David P. skrev:
Ahem, som nyss nämndes; 5hk mer än CRF, Cannondales motor etc etc blabla... :pannkyss :arsele

Lägger väl med bild på insprutningen då.

Puss på dig med :) :fyllisar
 
David P. skrev:
Ahem, som nyss nämndes; 5hk mer än CRF, Cannondales motor etc etc blabla... :pannkyss :arsele

Lägger väl med bild på insprutningen då.

Den där bilden visar ju en motor med traditionellt vänd topp, Cannondale körde ju med vänd topp på sin hoj sedan ser ju inte den där motorn ett dugg ut som Cannondales utan mest som ena cylindern på en Highland-twin.
Är det så att det fanns det en tidigare Cannondalemaskin utvecklad av Folan som refuserades av Cannondale till deras hoj? Eller är det där bara en testmotor som inte ser ett dugg ut som den färdiga?
Vore väl enklare å bättre för Highland å köra med likartade delar på Twin och stånka om möjligt för å få ner kostnaderna, förenkla kvalitetsarbeta å få en gemensam look så att det blir enkelt å känna igen märket Highland!?

Hmmm ... tänker jag för långt eller har jag missat något som att det funnits en annan Cannondalespis?
 
Last edited:
David P. skrev:
Motorn är enligt säkra källor den som utvecklades till Cannondale, alltså av Herr Folan. Men de påstår att den är egen...
Mvh
David

Motorn utvecklades -97 för Cannondale. Sedan har Highland köpt bottendelen med vevhus och vevparti för att stoppa in egen koppling och växellåda samt förser den med eget topplock cylinder och insprutning.
/Nesse
 
Nesse skrev:
Motorn utvecklades -97 för Cannondale. Sedan har Highland köpt bottendelen med vevhus och vevparti för att stoppa in egen koppling och växellåda samt förser den med eget topplock cylinder och insprutning.
/Nesse

Jepp, kan bara bekräfta det Nesse säger. De sa att det var twinnens cylinder o topp. Sen kan man ju inte hålla käften heller... :3freak

/dave
 
hårdrock..den lär väga lite :yoparty
 
Kan inte bli bättre, som en husa men med dubbla kamaxlar, löstagbar bakram och byggd i Sverige.
 
Last edited:
ypvs skrev:
Djävligt fet skiss... Påminner ganska mycket om Terra Modenan som också är en fett designad hoj. Speciellt under vissa perioder av dess utveckling fram till färdig race produkt.

http://www.emoto.com/img/news/200403/1692/TerraModena.jpg
http://www.supermoto.de/cms/_data/1-terramodena.jpg
http://www.motalia.de/177_Terra_Modena-02www.jpg
http://www.terramodena.com/en/moto/terraModenaR2R.jpg
Damn!!

Den där har jag aldrig sett innan men den va FEEEET!

Med risk för att bli lynchad men den påminner en del om Aprilias motard i designen.

Grym som F** hur som helst.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top