Highland blir ATK (i USA) !?!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Läste just detta på hojnyheter.se

ATK har visat cyklar på en ÅF-mässa i USA. Det är Highland-cyklar som gjorts om lite. Först Dirttracker 750 (som den hette förut men det ser ut att stå 950 på kåpan?!) med endast lite andra dekaler och sen en lite mer omgjord (VARFÖR inte USD-gaffel??) variant av 950 outback.

atk6.sized.jpg

atk2.jpg

atk1.jpg

Här är cyklarna med det utseende vi är vana med

atk7.jpg

atk3.jpg

Mycket intressant för oss i den här forumdelen är att det ryktades om en 450cc stånka på 60hk som endast väger 20kg. 20kg tror jag inte ett ögonblick på och 60hk blir nog svårt i en produktionsmodell om de inte vill sänka märket totalt vad gäller tillförlitlighet. Men jag har gärna fel!
Tanken med allt detta verkar vara nån slags nylansering för ATK med sporthojar, crossar och supermotos. Och apropå sporthojar visade de den här uinderbara skapelsen med motor från Highland. Visst är den läcker !!?!!

atk5.jpg

atk4.jpg

Här är länkar till de två artiklarna på hojnyheter.se jag hittade nyheten i:tummenupp

Den ena
Den andra

Last edited:
Jag får fina bilder :va
Dom är såååå lustiga på hojnyheter.se.

Fixas genom att surfa till hojnyheter.se och sen backa tillbaka hit. Ev. kan du behöva göra en shift+reload när du är tillbaka här på SH.

.

Dom är såååå lustiga på hojnyheter.se.

Fixas genom att surfa till hojnyheter.se och sen backa tillbaka hit. Ev. kan du behöva göra en shift+reload när du är tillbaka här på SH.

.
När jag la upp bilderna här såg de bra ut för mig men när ja gla dem nån annan stans blev det fuck. Nu är det fixad med annan host :)
Hoppas det funkar.

Nån som har nåt att säga om själva nyheten kanske ?? Bra eller Anus?

Utan den där där "Made In USA" klisterlappen på svingen kommer dem inte sälja en enda......
Jänkarna har antagligen ingen aning om att Indian grundades av en Svenne och att motorcykeln aldrig hade blirvit av om det inte hade varit för Herr Daimler och bröderna Benz.

Balla hojjar apropå ingenting! Vem kränger Highland här i krokarna??

Dirttrackern är ball.Offroadhojjen i ATK utförande är nog det fulaste jag har sett.Dags att sparka designansvarige?

Ja du se bara vad som hände med Cannondale, kan inte ATK fixa egna grejor eller säljer de inte så bra med eget material?

Numer är dirttrac 950 även här. kan inte själv minnas när den var 750 specad men troligen på nån mässa för 4 år sen eller så.

edit: den jänkefärgade outbacken ser ut att vara en förgasarhoj. grattis..

Utan den där där "Made In USA" klisterlappen på svingen kommer dem inte sälja en enda......

Balla hojjar apropå ingenting! Vem kränger Highland här i krokarna??

Ja, för amerikaner köper ju enbart amerikanska hojar. Extra tydligt i MX/enduro :tummenupp Men visst, helt utan poäng är du säkert inte. Säkert ett par rednecks som köper "bara för att". Precis som vissa svennar köper Husaberg "bara för att".

Eftersom Highland helt har upphört att serieproducera hojar så har dom så ledes inga ÅF, förutom möjligtvis någon enstaka reservdel som kan gå via ngn handlare.

Riktigt kul om highland kan få ut sina prototyper i serieproduktion! Bara hoppas det fungerar bra på sikt.
Ang. effekten på 450cc så är det ju inga anmärkningsvärt höga siffror om det är effekt på veven dom menar. Dom siffrorna finns det ju i princip motorer på marknaden som levererar idag utan att hoppa i bitar hipp som happ.

Sporthojen ser ut som ett Tigcraft-chassi med RSV fram- o bakände o instoppad Folan... förlåt, Highland. Hoppas att Outbacken bara var en privatpersons, verkade inte stå i en officiell monter. Fruktansvärd! Den är ju inte snygg original o blir en bättre med stars and stripes!

Nåns försök o locka investerare? MCM som vill lura av folk pengar igen?

Sporthojen ser ut som ett Tigcraft-chassi med RSV fram- o bakände o instoppad Folan... förlåt, Highland. Hoppas att Outbacken bara var en privatpersons, verkade inte stå i en officiell monter. Fruktansvärd! Den är ju inte snygg original o blir en bättre med stars and stripes!

Nåns försök o locka investerare? MCM som vill lura av folk pengar igen?

Outbacken ser ju ut som om det är en gammal typ 99-02 !? Varför skulle man visa den undrar man ju...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back