Highflo oljefilter=inget oljetryck??

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
En av polarna ringde i går kväll och var förtvivlad.
Han hade gjort olje och filter byte på sin gixx 1000-02 och hade nu inget oljetryck.
Efter mycket om och men så föreslog jag att vi skulle sätta tillbaka original oljefiltret "bara för att kolla" och vips så fick vi oljetryck?!?!?

Filtret han hade satt dit var av märket "highflo".
Fabriksfel på filtret??( måste ju va en på millen?)
Kan bara säga att jag är glad att jag använder originaldelar :tummenupp

Fler som varit med om samma sak??

Har kört HiFlo i mina cyklar sedan 99 utan problem. Oberoende verkstäder kör oxå Hiflo.
Jag skulle gissa på att det är fel filter eller på något sett fel fastsatt.
Det är ju inte mycket som kan göras fel precis...

Jag bytte olja i min igår med ett HiFlo filter (gixxer-03) funkade perfa, liskom mina tidigare byten på min förra R1´a (förvisso ingen oljetrycksmätare men den skar inte under de 1000mil/ 3 oljebyten jag hade den).

Låter som fabrikationsfel eller nått annat galet.....Tocg ca 20 sek innan min lampa slocknade igår....

Triggerhappy skrev:
Jag bytte olja i min igår med ett HiFlo filter (gixxer-03) funkade perfa, liskom mina tidigare byten på min förra R1´a (förvisso ingen oljetrycksmätare men den skar inte under de 1000mil/ 3 oljebyten jag hade den).

Låter som fabrikationsfel eller nått annat galet.....Tocg ca 20 sek innan min lampa slocknade igår....

20 sek!!! skulle jag aldrig kunna vänta :3freak

UltraMarine skrev:
Har kört HiFlo i mina cyklar sedan 99 utan problem. Oberoende verkstäder kör oxå Hiflo.
Jag skulle gissa på att det är fel filter eller på något sett fel fastsatt.
Det är ju inte mycket som kan göras fel precis...

Måste ha varit nå fel på filtret för det var olja inne i filtret men inte ens fuktat på "tillbaka sidan" eller hur man ska säga (den sidan med dom sex eller sju små hålen)
Precis som att det skulle ha varit tvärstopp i filtret :va

Har också kört HiFlo utan problem, har ett nytt liggande nu för byte i helgen också. Sist slocknade oljelampan efter mindre än två sekunder.

Ska byta min olja snart... SKA man byta filter samtidigt? Enl. boken så behöver man ju bara byta filter vid ....1200....1800... osv... Eller ska man byta olja och filter till varje säsong? Min har gått 200mil sedan senaste filterbytet...

:va

rozen skrev:
Ska byta min olja snart... SKA man byta filter samtidigt? Enl. boken så behöver man ju bara byta filter vid ....1200....1800... osv... Eller ska man byta olja och filter till varje säsong? Min har gått 200mil sedan senaste filterbytet...

Spaltmeter är redan skrivit om ämnet! Du skall byta innan du ställer in den, hellre de än när du tar fram den på våren. Dy skall byta efter angivet miltal och i en del serviceböcker står det att du även skall byta efter 6 månader. Jag byter alltid både filter och olja, men en del verkar byta filter varannan gång.

rozen skrev:

Byt filter när du byter oljan, de är så små pengar de handlar om

Ett tips är ju att fylla filtret med olja innan man "monterar" det på cykeln..får man upp oljetrycket mycket fortare...

<micke> skrev:
Ett tips är ju att fylla filtret med olja innan man "monterar" det på cykeln..får man upp oljetrycket mycket fortare...

Det där lät väldigt kladdigt, är det verkligen värt det? Senast jag bytte slocknade lampan tämligen omgående.

/V.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...