Hifi-tråden

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det beror ju lite på vad man är sugen på.
Chris Jones är en bra låt om man vill höra akustiskt och sjukt välproducerad röst.
.
Soft låt med köttigt ljud.
.
Klassiker med härlig tyngd och behagligt ljud.
Helsjuk anläggningsdräpare i någon slags Trance-stuk. Wait for it!
Om man har en anläggning som klarar av att spela denna på hyfsad volym med bibehållen kontroll och dynamik så kan man vara nöjd!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det någon som har testat denna typ av högtalare, i min värld är det ju sinnes sjukt mycket ljud o inte minns bra ljud för rent ut sagt skit pengar.

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låda och element är ju två skilda saker. Det ultimata är en baffel med oändlig area. Med ett pissiga element spelar det ingen roll alls vad för slags låda man har. Lådan har man primärt för att minimera utsläckning av bastoner samt korrigera faslägen om lådan har fler än ett element.

Sen så MÅSTE man ha 24k guld i ALLA kablar överallt - har man inte det kan man lika gärna köpa en SONOS och köra över blåtand. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom kör ju med Daytons billigaste exiter bakom styroform skivorna.

Om man köper dom exlusivaste Dayton exiter ex DAEX32Q-4 på 40 watt så kostar ju lik förbannat ett par inte mer än en 5 hunka, o supra kablar från jungkile duger fruktansvärt långt trots nästan gratis pris per meter.

Guld leder ström kass mot silver eller rubium..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag bara konstaterar krasst att öronen på oss som fyllt 60+ är väldigt pissiga på att bedöma ljud annat än vid direkta jämförelser i den lokal som lyssning normalt sker. HiFi har många analogier med mc-körning, mycket tyckande och troende med en massa siffror hit och dit. Själv är jag väldigt nöjd med mina "biltema-hojar" dvs de två senaste GSF1200 som tillsammans kostade 27k likväl som jag är nöjd med Biltemas högtalare som fick ersätta sursexans originalhögtalare. En person i min bekantskapskrets visade stolt upp sin kromsläde av fabrikat HD någon jubileumsmodell som kostar en bra bit över 300k och jag frågade, kör du något med den? Köper man DLS kan det inte bli helt fel, inte speciellt dyrt och man vågar brassa på utan att bli urinerad. Även Hertz mellanmodeller har mitt godkännande - vad det nu är värt. :näsblod
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag bara konstaterar krasst att öronen på oss som fyllt 60+ är väldigt pissiga på att bedöma ljud annat än vid direkta jämförelser i den lokal som lyssning normalt sker. HiFi har många analogier med mc-körning, mycket tyckande och troende med en massa siffror hit och dit. Själv är jag väldigt nöjd med mina "biltema-hojar" dvs de två senaste GSF1200 som tillsammans kostade 27k likväl som jag är nöjd med Biltemas högtalare som fick ersätta sursexans originalhögtalare. En person i min bekantskapskrets visade stolt upp sin kromsläde av fabrikat HD någon jubileumsmodell som kostar en bra bit över 300k och jag frågade, kör du något med den? Köper man DLS kan det inte bli helt fel, inte speciellt dyrt och man vågar brassa på utan att bli urinerad. Även Hertz mellanmodeller har mitt godkännande - vad det nu är värt. :näsblod
Så sant så sant jag bryr mej inte om fina märken eller skit dyra delar av ljudanläggning, det piper ju konstant i öronen av toner från en panflöjt, så dom högre frekvenserna har jag konstant o dom gå inte att brusredusera.

Men att kunna få det ljudet i den mängden med vad jag upplever av märkbart hög kvalité ur några polystyren skivor och några innertak skivor tillsammans med en handfull 25 watts Dayton exiter element för några 100 lappar det måste vara det mest prisvärda ljudsystem för hemma bruk som finns att tillgå.

Nå några Dayton element är beställda o på mondag besöker jag bygghandel för att få några styren skivor a någon 100 lapp. Detta skall bli spännande?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag fattar verkligen att vanliga människor inte ids fippa med avr:er. Köpte en SR5015. Har datorn inkopplad till den och sen vidare till tv med ARC. Men får inte ordning på skalning och bildkvalitet. Men det är kanske inte så konstigt när det är tre ställen man kan ändra på. Har tidigare funkat fint när jag kört bilden direkt till tv. Försöker stänga av alla förbättringar men men. Aja vill bara gnälla på teknik.

Ljudet då? Jo, jag hör ingen stor skillnad (mot min lastgamla NAD) men kör frontarna på monoblock så effekt har räckt till även tidigare. Men huvudsyftet var att få bättre funktioner, mina disco-öron är uppenbarligen inte tränade nog att höra skillnad. Sen måste jag förstå skillnaden mellan stereo-läge och pure-läge. Och se om jag kan höra skillnad på att köra spotify på datorn mot att köra spotify connect direkt på avr:en.

Mycket att testa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag fattar verkligen att vanliga människor inte ids fippa med avr:er. Köpte en SR5015. Har datorn inkopplad till den och sen vidare till tv med ARC. Men får inte ordning på skalning och bildkvalitet. Men det är kanske inte så konstigt när det är tre ställen man kan ändra på. Har tidigare funkat fint när jag kört bilden direkt till tv. Försöker stänga av alla förbättringar men men. Aja vill bara gnälla på teknik.

Ljudet då? Jo, jag hör ingen stor skillnad (mot min lastgamla NAD) men kör frontarna på monoblock så effekt har räckt till även tidigare. Men huvudsyftet var att få bättre funktioner, mina disco-öron är uppenbarligen inte tränade nog att höra skillnad. Sen måste jag förstå skillnaden mellan stereo-läge och pure-läge. Och se om jag kan höra skillnad på att köra spotify på datorn mot att köra spotify connect direkt på avr:en.

Mycket att testa.
Att du inte hör skillnad vid vanlig musiklyssning jämfört med din gamla setup är inte så konstigt om du fortfarande kör dina frontar med monoblock. Då är det ju dom som driver högtalarna precis som förut. Och moderna förstärkare färgar inte ljudet speciellt mycket i lågnivåutgångarna.

Vad gäller skillnad mellan stereo eller Pure så är det troligen samma skillnad som det är på min Onkyo. Stereoläget kör som det står stereo ut med kretsarna för att reglera bas och diskant mm inkopplade.
Pure kör samma signal ut som du får in (dvs stereo om det är stereo in och 5.1 om det är 5.1 in) men med alla kretsar för justering av bas och diskant urkopplade. Dvs endast det som är nödvändigt för att få signalen genom AVR:en för att minimera påverkan från elektroniken på ljudkvaliteten. På äldre förstärkare brukade den funktionen ofta benämnas Bypass eller Direct om jag inte missminner mig.

Vad gäller spotify connect direkt på AVR:en så har jag själv kommit fram till att den ger något bättre ljudkvalitet (enligt mina öron) jämfört med att köra från en chromecast HD. Jämför jag med datorn och spotify på hög kvalitet så är det en mindre skillnad. Såpass att jag skulle säga att den är obetydlig.
Skilnaden i samtliga fall är tillräckligt stor för att jag ska kunna höra skillnad om jag switchar mellan de olika alternativen men den är samtidigt så liten att om någon skulle sätta igång musik på något av alternativen och jag sedan får lyssna så skulle jag ha relativt svårt att höra vilket av alternativen det är utan att ha referens.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men både dac och försteg ska väl vara sånt som påverkar kvaliteten mycket enligt hifi-folket? Slutstegdelen ska ju inte påverka ljudkvaliteten, bara "kontrollen"? Men iofs är det ganska stor skillnad på de olika lägena på denna och jag är inte nördig nog att avgöra vad som låter bäst.
Det finns både pure och pure direct och pure direct ska stänga av ytterligare funktioner i avr:en för att få renare ljud. Men vete fan vad som låter bäst. Jag trivdes faktiskt med att lyssna på musik i 5 kanaler med den förra om man lyssnade på låg volym. På högre lät det illa ur de högtalare som drevs av avr:en. På denna har jag inte hittat ett 5-kanalsläge som låter bra med musik. Har inte fattat om jag kan ställa in nivåerna för varje läge än. Men men det klararna väl.
Eftersom min tv inte har 5,1 pass through är det ett stort lyft att kunna köra genom avr:en istället för genom tv:n.

För tillfället tycker jag att spotify connect låter ganska dåligt. Men måste jämföra mer.

Att du inte hör skillnad vid vanlig musiklyssning jämfört med din gamla setup är inte så konstigt om du fortfarande kör dina frontar med monoblock. Då är det ju dom som driver högtalarna precis som förut. Och moderna förstärkare färgar inte ljudet speciellt mycket i lågnivåutgångarna.

Vad gäller skillnad mellan stereo eller Pure så är det troligen samma skillnad som det är på min Onkyo. Stereoläget kör som det står stereo ut med kretsarna för att reglera bas och diskant mm inkopplade.
Pure kör samma signal ut som du får in (dvs stereo om det är stereo in och 5.1 om det är 5.1 in) men med alla kretsar för justering av bas och diskant urkopplade. Dvs endast det som är nödvändigt för att få signalen genom AVR:en för att minimera påverkan från elektroniken på ljudkvaliteten. På äldre förstärkare brukade den funktionen ofta benämnas Bypass eller Direct om jag inte missminner mig.

Vad gäller spotify connect direkt på AVR:en så har jag själv kommit fram till att den ger något bättre ljudkvalitet (enligt mina öron) jämfört med att köra från en chromecast HD. Jämför jag med datorn och spotify på hög kvalitet så är det en mindre skillnad. Såpass att jag skulle säga att den är obetydlig.
Skilnaden i samtliga fall är tillräckligt stor för att jag ska kunna höra skillnad om jag switchar mellan de olika alternativen men den är samtidigt så liten att om någon skulle sätta igång musik på något av alternativen och jag sedan får lyssna så skulle jag ha relativt svårt att höra vilket av alternativen det är utan att ha referens.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så sant så sant jag bryr mej inte om fina märken eller skit dyra delar av ljudanläggning, det piper ju konstant i öronen av toner från en panflöjt, så dom högre frekvenserna har jag konstant o dom gå inte att brusredusera.

Men att kunna få det ljudet i den mängden med vad jag upplever av märkbart hög kvalité ur några polystyren skivor och några innertak skivor tillsammans med en handfull 25 watts Dayton exiter element för några 100 lappar det måste vara det mest prisvärda ljudsystem för hemma bruk som finns att tillgå.

Nå några Dayton element är beställda o på mondag besöker jag bygghandel för att få några styren skivor a någon 100 lapp. Detta skall bli spännande?
Häftigt! Jag har aldrig sett den varianten av högtalare förut. Det var ju onekligen lite skrymmande med totalt 8 hängande paneler, men de tar ju ändå inte mycket yta i anspråk just eftersom de hänger och dessutom är platta.
Ljudkvalitén i videon var väl inget vidare direkt som jag upplevde det. Det var bumlig och konstig bas, ganska vasst övre mellanregister och även diskanten upplevde jag som vass (jag har bra lurar att lyssna på). Men detta kan ju delvis bero på rummet de spelade in. Jag undrar också hur stereobilden blir när man har elementen utspridda över så stor yta. Det borde vara näst intill omöjligt att få någon fin bild.

Men kul att experimentera med, och definitivt ett väldigt billigt sätt att få mycket ljud.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men både dac och försteg ska väl vara sånt som påverkar kvaliteten mycket enligt hifi-folket? Slutstegdelen ska ju inte påverka ljudkvaliteten, bara "kontrollen"? Men iofs är det ganska stor skillnad på de olika lägena på denna och jag är inte nördig nog att avgöra vad som låter bäst.
Det finns både pure och pure direct och pure direct ska stänga av ytterligare funktioner i avr:en för att få renare ljud. Men vete fan vad som låter bäst. Jag trivdes faktiskt med att lyssna på musik i 5 kanaler med den förra om man lyssnade på låg volym. På högre lät det illa ur de högtalare som drevs av avr:en. På denna har jag inte hittat ett 5-kanalsläge som låter bra med musik. Har inte fattat om jag kan ställa in nivåerna för varje läge än. Men men det klararna väl.
Eftersom min tv inte har 5,1 pass through är det ett stort lyft att kunna köra genom avr:en istället för genom tv:n.

För tillfället tycker jag att spotify connect låter ganska dåligt. Men måste jämföra mer.
Visst. DAC och försteg kan potentiellt påverka ljudet minst lika mycket som slutsteget. Det är helt sant. Det som hänt är att idag så är relativt högkvalitativa DA omvandlare som färgar ljudet minimalt har blivit relativt billiga. Detsamma gäller försteg. Dvs det går idag att producera ljudutrustning vars DAC och försteg inte färgar ljudet nämnvärt för relativt lite pengar. Däremot är det fortfarande så att när det är frågan om slutsteg så är det en fråga om dels kvaliteten på själva stegen samt kvaliteten på nätdelarna då slutsteget i sig har en potential att påverka hur elströmmen påverkas och en dålig nätdel kan generera en hel del strömspikar och brum i elförsörjningen som då påverkar ljudet negativt.

Så idag så är den stora majoriteten av alla DAC och försteg såpass bra att dom färgar ljudet relativt lite. Visst. Det är fortfarande en skillnad mellan en billigare och en dyrare produkt som är konstruerad uttryckligen för att ge optimal ljudkvalitet även där men vinsten är relativt liten om man ser till ljudkvalitet. Så den stora vinsten idag skulle jag säga är slutstegen där det faktiskt fortfarande kostar pengar att producera ett slutsteg som ger bra ljudkvalitet. till skillnad från försteg och DAC där det idag går att få fram grejor som genererar hyfsad ljudkvalitet för väldigt lite pengar.

Det är ju lite beroende på vilka krav man har såklart. Jag personligen kan nog höra skillnad på olika slutsteg men jag hör inte så stor skillnad på DAC och försteg. Men en person som har högre krav än mig kan säkerligen tycka att det är en relativt stor skillnad. Så det är lite beroende på vilka preferenser och vilka krav man har. Jag personligen hör väldigt liten skillnad på DAC mellan en billigare eller en dyrare även om jag också hör skillnad vid ett jämförelsetest men för dom flesta användningsfallen så är inte skillnaden så stor att jag tycker att det har någon stor praktisk betydelse.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Efter lång och trogen tjänst så har min dynavox-spark-ii tackat för sig och jag behöver ersätta den med nåt annat eftersom den verkar ha utgått

Det jag behöver är alltså en fysiskt ganska liten stereoförstärkare med en rca-ingång, en högtalar-utgång (vänster och höger) och en volymratt typ. Fancy pancy grejor som blåtand och många ingångar med mera behövs inte

Är det nån som känner till några bra prylar i spannet 1000-2000 kr ca?

Första google-träffen gav den här och om nån vet nåt om den så låt mig veta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efter lång och trogen tjänst så har min dynavox-spark-ii tackat för sig och jag behöver ersätta den med nåt annat eftersom den verkar ha utgått

Det jag behöver är alltså en fysiskt ganska liten stereoförstärkare med en rca-ingång, en högtalar-utgång (vänster och höger) och en volymratt typ. Fancy pancy grejor som blåtand och många ingångar med mera behövs inte

Är det nån som känner till några bra prylar i spannet 1000-2000 kr ca?

Första google-träffen gav den här och om nån vet nåt om den så låt mig veta

Jag tror att en vecka efter att du köpt den där och kopplat ihop den med din telefon eller dator via bluetooth så kommer du undra vad du ska med med den där RCA-kabeln till.

Dessvärre kan jag inte svara på din fråga om hur bra den är. Jag använder bara receiver i mina rum. Inte för att jag påstår att det är bättre, för det är väl mest av gammal vana det blivit så.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror att en vecka efter att du köpt den där och kopplat ihop den med din telefon eller dator via bluetooth så kommer du undra vad du ska med med den där RCA-kabeln till.

Dessvärre kan jag inte svara på din fråga om hur bra den är. Jag använder bara receiver i mina rum. Inte för att jag påstår att det är bättre, för det är väl mest av gammal vana det blivit så.

Den aktuella setupen är en PC med ljudkort Asus Xonar Essence STX och RCA ut -> RCA in i amp som gick sönder -> kabel ut till ett par TDL RTL 2 högtalare så det finns ingen anledning att köra blåtand. Det är nog en udda kombo jag har men det har låtit väldigt bra fram tills ampen gav upp kan jag säga

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top