HIFI-Hjälp!

Ravetrancer skrev:

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61 men hallå , vad snackar du om nu, byta till optiska kablar???? Hur länge har du hållt på med hifi och hur mycket har du lyssnat på???? Optiska kablar innehåller digitalt brum.......=bläääää

Det här var ju riktigt kul. Så går det när man inte läser igenom inläggen (eller har man slappat till sig under semestern :skrämd .
Antagligen för mycket :öl

Självklart ska det vara koaxkablar, inget annat! :fakta

Och jag har sysslat en hel del med HiFi/Hemmabio :hej

tja jag bygger slutsteg hela dagarna (när jag inte som nu har semester) och dom har 0,75 från stegen till xlr'erna och det är 2*3200@2 ohm och inte behöver man grövre kablar än det för effektföluster så länge man inte planerar en 42 kilometers kabel under havsytan eller nåt liknande, dom som säger att det låter olika har (enligt mig och mina "elektroniknörds"-arbetskamrater) fel. kanske så skulle man möjligen kunna mäta sig till nån skillnad men jag tror inte man kan höra den, om man nu inte lagt 100k på kablarna för då vill man höra den ;). nej jag tog och åkta ner till bilradiolagret och köpte lite 2*0,75 som klippte till lite fint.

en sak som möjligen kan skilja är att dom dyra kablarna har massvis med kardeler som då gör kabeln väldigt stryktålig om man viker den mycket men vem gör det ? ännu en lustig sak är apdyra optiska-kablar, det är ju bara ettor och nollor ! antingen funkar det så bra det kan eller så funkar det inte alls.

men för all del knalla iväg och köp lite 33k kabel det blir finafisken :tummenupp

(och om ni nu _hör_ skillnad så kan ni garva åt mina skosnören hur mycket ni vill för jag har redan hörselknas ändå. :)

"Mr Gunnar" skrev:
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61 men hallå , vad snackar du om nu, byta till optiska kablar???? Hur länge har du hållt på med hifi och hur mycket har du lyssnat på???? Optiska kablar innehåller digitalt brum.......=bläääää

Det här var ju riktigt kul. Så går det när man inte läser igenom inläggen (eller har man slappat till sig under semestern :skrämd .
Antagligen för mycket :öl

Självklart ska det vara koaxkablar, inget annat! :fakta

Och jag har sysslat en hel del med HiFi/Hemmabio :hej
pöss :)

petter skrev:
tja jag bygger slutsteg hela dagarna (när jag inte som nu har semester) och dom har 0,75 från stegen till xlr'erna och det är 2*3200@2 ohm och inte behöver man grövre kablar än det för effektföluster så länge man inte planerar en 42 kilometers kabel under havsytan eller nåt liknande, dom som säger att det låter olika har (enligt mig och mina "elektroniknörds"-arbetskamrater) fel. kanske så skulle man möjligen kunna mäta sig till nån skillnad men jag tror inte man kan höra den, om man nu inte lagt 100k på kablarna för då vill man höra den ;). nej jag tog och åkta ner till bilradiolagret och köpte lite 2*0,75 som klippte till lite fint.

en sak som möjligen kan skilja är att dom dyra kablarna har massvis med kardeler som då gör kabeln väldigt stryktålig om man viker den mycket men vem gör det ? ännu en lustig sak är apdyra optiska-kablar, det är ju bara ettor och nollor ! antingen funkar det så bra det kan eller så funkar det inte alls.

men för all del knalla iväg och köp lite 33k kabel det blir finafisken :tummenupp

(och om ni nu _hör_ skillnad så kan ni garva åt mina skosnören hur mycket ni vill för jag har redan hörselknas ändå. :)
och uppenbarligen så har du inte lyssnat på nåt annat än din bilstereo heller........
Men som sagt i din bil med din grymma bas så blir det säkert bra.

Du kanske har dåliga öron???? :)

eller inte, det är inte bilsteg jag bygger utan PA och jag snackar om min hembio och inte min bil :) bilar har jag iofs hört att dom skall ha en väldigt bra akustiskt övertag över vanliga rum men detta är inget jag kan verifiera.

edit: tänkte jag kunde lägga dit min hembio också för att vem det nu var som startade tråden kunde jämföra saker och så.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=ponk4130

Last edited:
Rodentboy skrev:
Du är ju uppenbarligen väldigt djupt i träsket..:) En annan håller sig på hobbynivå än så länge.

Vad har du för grejer egentligen?

Har för mig att jag sett nån bild från ditt vardagsrum där du hade ett par Mirage OM-5 eller nåt liknande..kan ha sett fel, men har man kablar för dryga 100k så vore det inte helt orimligt att det var såna ..:)
det var ett par OMsexor du såg, det är dom jag brukar använda som bakkanal. Hade Innan
Mirage M1-s1 fram och OM6 bak, sålde M1:na o köpte Infinity IRS Beta. Dom med 2 torn till varje kanal, ena tornet bestod av 4st 12" servostyrda basar och det andra var med resterande mellanbas, mellanreg, disk o superemit....bla bla.......
Men jag blev inte så jätte nöjdmed dom, eller snarare, mitt rum är för litet för dom, så jag sålde dom, och nu har jag om6 fram så länge.
Resterande av min stereo är

Krell KSA-300s
Krell KSA-100 mk2
Perraux cd
Perraux Försteg
Toshiba sd-900 DVD
Sunfire theater grand 2
Polk Audio center cs-1000 30kg m. akt. subbar
Kablage från wireworld Silver eclipse 2

edit: hade en Velodyn HGS 15" servostyrd bas innan, men det blev fan overkill då M1:orna grävde rakt ner till 18Hz

Last edited:
petter skrev:
eller inte, det är inte bilsteg jag bygger utan PA och jag snackar om min hembio och inte min bil :) bilar har jag iofs hört att dom skall ha en väldigt bra akustiskt övertag över vanliga rum men detta är inget jag kan verifiera.

edit: tänkte jag kunde lägga dit min hembio också för att vem det nu var som startade tråden kunde jämföra saker och så.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=ponk4130
men killen, PA, hur fan kan du jämföra PA med High-End??????
Lägg av nu va.......e det sommarjobb eller????
PA e ju fan fullt med dist. o taskiga signalvägar etc.........

det e ju fan som att jämför porsche med en trabant :)

"Mr Gunnar" skrev:
Pöss på dig själv :p
Nu blir det mer :öl . Det är ju lika bra att ta bort de sista grå också...
Till slut kanske man går in i HiFi-butiken och köper sig en 5-bands equalizer för att få mer bas :D

:hej
Waaaaaahhhh eq???? snyft, nu tappa jag tron på dig helt..... :(

du borde ju veta att man inte ska färga ljudet.....eller inte jag iaf, jag vill ha ut det ljudet som var vid inspelningen.
Jag har ingen bass o treble rattar på mina grejer.... :)

nej inte sommarjobb , har jobbat där i snart 4 år , om du vill så kan du få komma förbi och spana in vad det är för saker. och till hans anläggning så anser jag inte det vara någon ide med sådana dyra kablar, men om han har för mycket pengar som bränner i fickan så får han göra vad han nu känner för med dom.

fascinerande att bara för man är ett par år yngre så blir man "killen" som har "sommarjobb", hög ålder tyder inte alltid på att man vet mer.

Last edited:
petter skrev:
nej inte sommarjobb , har jobbat där i snart 4 år , om du vill så kan du få komma förbi och spana in vad det är för saker. och till hans anläggning så anser jag inte det vara någon ide med sådana dyra kablar, men om han har för mycket pengar som bränner i fickan så får han göra vad han nu känner för med dom.
vilka dyra kablar....jag skrev att han behöver kablar för ca 700-1000kr allt som allt, bara att signalkablarna skulle vara skärmade och kanske en fyrkvadrats suprakabel......
1000 spänn e väl inte mycket att lägga på kablar på sin anläggning???

OBS Viktigt..

Glöm för sjutton inte att det skall vara långfibrig koppar i kablarna ..:fatta!
Lär göra jättemycket på ljudkvaliteten..:rolleyes:
Läste detta i en mycket seriös elektroniktidning - och läste senare i en annan proffselektroniktidning hur Bob Pease fullkomligt avrättade innehållet och "långfibriga kablar"..

Nåja, beslutet är upp till Dig.. :)

(Den som inte vet vem Bob P är (:bow:bow:bow vet inget om elektronik..)

men om det nu är så att det låter likadant med 100 kronor kabel istället för 1000 så har ju han 900 kronor att lägga på bensin/öl eller vad som gungar hans båt.

och även hållundan är välkommen att lyssna på mina skosnören om han står ut med att det ser ut som fan pga att jag håller på att flytta.

Last edited:
Re: OBS Viktigt..

Kahobe skrev:
Glöm för sjutton inte att det skall vara långfibrig koppar i kablarna ..:fatta!
Lär göra jättemycket på ljudkvaliteten..:rolleyes:
Läste detta i en mycket seriös elektroniktidning - och läste senare i en annan proffselektroniktidning hur Bob Pease fullkomligt avrättade innehållet och "långfibriga kablar"..

Nåja, beslutet är upp till Dig.. :)

(Den som inte vet vem Bob P är (:bow:bow:bow vet inget om elektronik..)
det viktigaste är att lyssna på det som man vill ha, så kan man bilda sig en uppfattning om det hela. Många gillar ju rörförstärkare, för dom har ett mycket varmare o fylligare ljud, och vissa gillar transistor förstärkare pga av mer detaljrikedom etc.
Alltså, det viktigaste är att lyssna.

ang koppar.....Jag har silver ;)

petter skrev:
men om det nu är så att det låter likadant med 100 kronor kabel istället för 1000 så har ju han 900 kronor att lägga på bensin/öl eller vad som gungar hans båt.
skaen är den att det kommer alltid att låta olika med icke skärmad Siba kabel gentemot skärmad kabel. Och har han inte hörsel för det, så e det klart att han skall köpa det billigaste. Men dom flesta jag känner använder skärmad kabel efter att jag vart hos dom o testat olika. Jag har låtiot koppla in kablar utan att dom vet vuilken det är och kollat vilken som dom tyckte var bäst. Alla sa att skärmat var bäst förutom en som inte hörde nån skillnad.....

Alltså e min slutsats att skärmat är bättre för dom som har hyffsad hörsel.... :)

Ravetrancer skrev:
Waaaaaahhhh eq???? snyft, nu tappa jag tron på dig helt..... :(

du borde ju veta att man inte ska färga ljudet.....eller inte jag iaf, jag vill ha ut det ljudet som var vid inspelningen.
Jag har ingen bass o treble rattar på mina grejer.... :)

Självklart ska man inte färga ljudet. Det behövs inte om man har bra grejer! Detta var menat med ironi, men "roll eyes"-smilie´n är så tråkig, därav detta missförstånd.
Här försöker man att vara kul, och vad får man för det? :D

/Mr kort signalväg

:hej

petter skrev:

och även hållundan är välkommen att lyssna på mina skosnören om han står ut med att det ser ut som fan pga att jag håller på att flytta.
hållundan kan komma o lyssna på mitt PA i garaget bestående av 2 aktiva Mackiestacka o en sub, som låter grymt på hög volym!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men sänker man så hör man.....bruuuuus, ändå e det grejer för 43k......

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back