Hickar vid minimalt gaspådrag,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Min FZR -87 håller på att återställas till gatbruk igen efter att ha gått på bana. Kompisar som åker bakom klagar på att den ryker och luktar illa. Soppa förbrukningen är inte så trevlig heller. Men den svarar bra på gas när det är lite varv på den.

Nu ska den gå som vanligt istället.
Orginal sitter det 17 i lågfartsmunstycke, men det är 25 i nu. Jag har skruvat igen pilotskruvarna ordentligt, bara öppna 1/2 varv. Då går den perfekt på tomgång, startar bra. Men vid ytterst lite gaspådrag tvekar den otrevligt mycket. 25 är brutalt stor skillnad från 17 så 20 borde vara rimligt eftersom att det sitter öppna filter på.

Frågan är dock, blir det samma sak att ha mindre pilotmunstycke och mycket öppna pilotskruvar, som att ha stora munstycken och väldigt stängda skruvar?
Eller ändras "lutningen" på bränslekurvan genom att ändra munstycke och skruv? :va

Över 3500 varv går den klockrent :tummenupp

Original 17 låter bättre än både 20 och 25, speciellt då luftfiltren mest gör sig gällande vid 1/4 gas eller mer.

Ja, 17 borde vara enklare att beställa på MC firman också. Min lokala handlare blir så trött om man ber om någonting annat än orginal. :mad:

Jag ska kolla ventilspelen innan jag gör någonting annat. Men.... går den bra på tomgång då? Om ventilspelet är fel.
Hur som, FZRen är ju känd för att sätta ventilspelen efter ett tag.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis