Hi och low tändning på Husa 650?

moffegreven

Frondish aeger
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
1 gul o blå o 1 blå
Tja.

Tänkte pysa ut o åka ett par mil slökörning och började fundera på vad man ska ha tändningen inställd på. Sliter det olika mycke på motorn på Hi lr Low ( borde vara på Hi i sånna fall efter som man ökar förtändningen?)

Nån som vet?

Mullenu.

Jag vet inte, men jag åker iaf på Hi när jag inte åker "försiktigt".

I manualen står det ungefär att HI är för jobbigare stunder och LOW för reguljär användning.

OlleR skrev:
Känner jag fel, eller är den råare på lägre varv på LOW?
Jag märkte ingen skillnad över huvud taget på min mellan de olika lägena.

hp skrev:
Jag märkte ingen skillnad över huvud taget på min mellan de olika lägena.
Det är inte mycket, men om man prövar wheela så känns den jämnare och mindre aggresiv om man kör på LOW, tycker jag då, kan ju vara att den tappar knuffen på topp oxo!

Nån som vet hur det SKA va? Rent teoretiskt

Nä, men hur ofta ligger du på låga varv, när du crusar på stan och när du åker i skogen typ

Inte på en motardbanan som sagt, men du har rätt. Som jag fattade så funkar low för att vara snäll i botten å hi för att gaaaaaaaaaasa :)

Men det e ju bara vad jag hört..... :fyllisar

OlleR skrev:
Känner jag fel, eller är den råare på lägre varv på LOW?

Lågtändningen ska ge en mjukare effektkurva upp till 4500-5000rpm, nånstans där, för endurobruk eller liknande där en mjukare motor är trevligt. Över det varvet är de samma. Finns lite info om det i nån av de äldre katalogerna om du kan lägga vantarna på en sån. Leta efter en från 2001 skulle jag gissa. Tror jag har en ligger nånstans. Kan leta lite efter den och kanske en scanner...

Här,knäppt med kamera istället för att scanna så resultatet blev väl sådär :3freak

Last edited:
Busaberg skrev:
Här,knäppt med kamera istället för att scanna så resultatet blev väl sådär :3freak
Perfa :tummenupp
Precis den jag menade. Bra, då slapp jag leta hemma....

Var en tråd uppe för ett bra tag sedan om en kille som jobbat på SEM som åtog sig att programmera om tändningen så att lågläget blev "lägre" medans hög gav bra med extra knuff. Har man sen mifflat med hojen i övrigt (helsystem + kanske fugge) så är det ju väldigt fint att kunna få tändning som matchar hojen. Har letat men inte hittat tråden. Kanske var BC den var uppe.

Supermoto skrev:
Perfa :tummenupp
Precis den jag menade. Bra, då slapp jag leta hemma....

Var en tråd uppe för ett bra tag sedan om en kille som jobbat på SEM som åtog sig att programmera om tändningen så att lågläget blev "lägre" medans hög gav bra med extra knuff. Har man sen mifflat med hojen i övrigt (helsystem + kanske fugge) så är det ju väldigt fint att kunna få tändning som matchar hojen. Har letat men inte hittat tråden. Kanske var BC den var uppe.
Jag vet en som skickade dit sin tändning för modifiering,aggresivare kurva på HÖG och höjt varvstopp om jag minns rätt.Det var någon i Åmål som fixade det tror jag.Kan ju höra om han har numret kvar

Busaberg skrev:
Jag vet en som skickade dit sin tändning för modifiering,aggresivare kurva på HÖG och höjt varvstopp om jag minns rätt.Det var någon i Åmål som fixade det tror jag.Kan ju höra om han har numret kvar
Utmärkt att du dessutom hittade den :tummenupp

Passar på att länka till trådne oxå för dem som inte fattar vilken det är...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back