Hett tips!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är att se till så att meckboken du har gäller JUST den modell av hoj du har.

Har en meckbok till en XR600 (kopierad av en tysk, bara en sån sak gör att man borde tänka en gång till). Visste att allt inte stämmer med min hoj (meckboken är för årsmodeller runt 90, jag har en -93a.) men allt "tekniskt" har vart schysst.

Har taskig gnista på hojen så mätte upp resistansen på alla tändelar. Allt stämmde enligt bokens siffror, utom för spolen som ger ström till tändningen. Den var på 80 ohm, mot 230-320 ohm som boken rekommendera.

Hopp. Börja riva. En ny spole kostar 4000.- (iom att du måste byta hela statorn/generatorn). En ny pirat ska tydligen gå att få tag på för 2000.-. Fortfarande för mycket. Alltså, ska jag ge mig på att linda om den själv. Tada. Första steget är att slita bort all gammal tråd. Den gamla tråden har 0.2 mm tjocklek och ny sådan införskaffas. Väger tråden som jag plockar bort för att veta på ett hum om hur mycket som behövs. Ca 50 gram. Köper en 100 gramsrulle. Men innan jag börjar linda på den nya tråden så mäter jag resistansen på den (på alla de 360 m på rullen). Resistansen blir 200 ohm på dubbelt så mycket tråd som på spolen.

Nånting är fel. Fuck. Gamla lindningen så proffsig ut, möjligen orginal eller någon firma som vet vad de gör som gjort det. Samt att hojen gått tokbra och varit lättstartad tidigare. Börjar leta lite och postar en tråd på thumpertalk.com och får svaret :" The pre-'91 exciter coil spec is 230-320 ohms. The '91-on spec is 50 to 150. Typically they show right around 90 ohms between the black/red wire & chassis."

En så kallat perfekt start på dagen. Inte alls mycket jobb det kommer bli i onödan. Inte.. Alls.. Jobb..

:huvet

Dirtfighter skrev:
2109755 Ring Blixtens Racing!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har Sagt Det I En Tidigare Tråd Till Dig, Tror Han Tar Mellan 500-1000:-

Jo, men då ska du skicka det dit, mm.. Jobbigt. Vet ett företag i närheten som kan göra det. Ska kolla med dem.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg