Heta bromsskivor

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tänkte idag när jag körde licensträning på att främre skivorna var riktigt brännheta när jag kom in från passet. Fattar att de blir rejält varma av körningen på bana men kändes ändå orimligt. Har under vintern renoverat oken med nya packningar och rengjort ordentligt överallt så kolvarna borde glida helt fritt, ändå känner jag att beläggen ligger emot en smula och hjulet är lite trögt att snurra. Bakhjulet får jag snurr på måånga varv med handkraft men framhjulet stannar efter ett fjärdedels varv typ. Vad beror det på? Kan det vara huvudcylindern som spökar och behöver sig en genomkörare för att släppa ut trycket i systemet ordentligt?

Du kan ju eliminera "borde" genom att ta ut oken ok kolla du kan trycka in kolvarna med fingret.
Den ena efter den andra.
Och poppar då en annan kolv ut när du trycker in en kolv.
Så kanske det inte är helt fritt upp till Bromsvätskebehållaren.

Dom blir Heta! Har haft fina brännmärken efter pass när man ska kolla luften, flera 100 grader iaf. och stål håller värmen bra så det dröjer ett tag innan de kallnat.

När de blir blåanerade har de gått heta på riktigt, då kan man börja kolla efter fel.

Dom blir Heta! Har haft fina brännmärken efter pass när man ska kolla luften, flera 100 grader iaf. och stål håller värmen bra så det dröjer ett tag innan de kallnat.

När de blir blåanerade har de gått heta på riktigt, då kan man börja kolla efter fel.

Åh fan! Hur lätt ska framhjulet gå att rulla då? Mitt snurrar inte alls lika bra som bakhjulet som ju iofs bara har 2 kolvar på en 220 skiva mot 12 kolvar på två 320 skivor, kanske ska bli så pass mycket trögare av det?

Började fundera också när jag läste att Fordon mätte 115 grader på sin hoj efter ett par varv och fick ner det till 45 efter att ha städat kolvarna.

Vilken temp är normal att få på skivorna? Jag får i alla fall plötsligt förståelse för varför bromsvätskan behöver klara 260 grader.

Upplever ingen fading, bromsen tar jättebra, men har carbone lorraine SBK5 så de kanske klarar även onormalt hög temp?

Du kan ju eliminera "borde" genom att ta ut oken ok kolla du kan trycka in kolvarna med fingret.
Den ena efter den andra.
Och poppar då en annan kolv ut när du trycker in en kolv.
Så kanske det inte är helt fritt upp till Bromsvätskebehållaren.

Hmm, jag vill nog hävda att så beter sig alla ok, även de i perfekt skick.

Åh fan! Hur lätt ska framhjulet gå att rulla då? Mitt snurrar inte alls lika bra som bakhjulet som ju iofs bara har 2 kolvar på en 220 skiva mot 12 kolvar på två 320 skivor, kanske ska bli så pass mycket trögare av det?

Började fundera också när jag läste att Fordon mätte 115 grader på sin hoj efter ett par varv och fick ner det till 45 efter att ha städat kolvarna.

Vilken temp är normal att få på skivorna? Jag får i alla fall plötsligt förståelse för varför bromsvätskan behöver klara 260 grader.

Upplever ingen fading, bromsen tar jättebra, men har carbone lorraine SBK5 så de kanske klarar även onormalt hög temp?

Uppåt en 600 grader iaf., har inte funderat på det eller mätt heller men googlade lite nu.

Det ska väl snurra så lätt som det är möjligt, har du mycket i behållaren kanske det bygger upp ett litet tryck i systemet men då ska det vara skillnad på hur lätt det rullar varmt eller kallt, är det ingen skillnad där så är inte det ett problem, själv kör jag med vätskan mellan max/min-strecken och aldrig ända till max för att slippa fundera på det.

Testa att plocka loss oken och snurra hjulet, då ser du om det är hjulet som inte går lättare eller något med bromsarna, du har ju lagertätningar i hjullagren som kanske bromsar lite.
Kolla beläggen så de är jämt slitna och kan röra sig fritt i oken så de inte av någon anledning "viker" sig, kolvar som går trögt uppe eller nere eller liknande.

Eller, som avslutning, inse att det inte blir bättre, släpp tvångstankarna och Kör istället! :D

Last edited:
Ska kolla bromsvätskenivån, men fyllde nog på rimligt mycket senast jag luftade för ett par månader sedan.

Hjulet snurrar otroligt mycket lättare utan bromsoken monterade, det vet jag.

Beläggen är jämnt slitna, i alla fall sedan jag städade ur oken och bytte packningar. De gamla beläggen från längesedan var dock ojämnt slitna.

Läste nånstans att man kan prova att släppa på luftningsnippeln och ifall hjulet då snurrar lättare så vet man att man har problem med backen i huvudcylindern.

Är rädd att skivorna ska slå sig av värmen bara! haha redan hänt en gång och tycker mig känna att de nya skivorna vibrerar lite grann också, men det kanske bara är inbillning. :tungan

Har samma funderingar. Mina skivor ligger an mot bromsbeläggen lite hela tiden. Skivorna blir varma som satan men bromsverkan fungerar klanderfritt. Skulle inte vilja påstå att beläggen slits onormalt fort heller. Visst har de minskat snabbt, men skulle vilja tro att det ändå står i relation till hur mkt hojen gått bana.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8