Henkkas 7/11 projekt

Var ute i garaget i 2timmar och lyckades ändra markfrigången från 65mm till 105mm, inte illa tycker jag. Kan nog pressa 10mm till undertill på kåpan, fast får nog lägga någon form av värmeskydd då för annars så smälter nog glasfibern.

Gafflarna går att trycka ner 5-6mm i kronan utan att röret hamnar under kanten på kronan. Även höjningssatsen bak ska fräsas fram när jag får tillgång till fräs, vart inte denna vecka heller. Tror jag kan klara det på en frigång på ca 120-130mm.

Annars så har jag mest jobbat med bakkåpan och bakramen. Inga bilder idag tyvärr.
 
Henkka skrev:
Var ute i garaget i 2timmar och lyckades ändra markfrigången från 65mm till 105mm, inte illa tycker jag. Kan nog pressa 10mm till undertill på kåpan, fast får nog lägga någon form av värmeskydd då för annars så smälter nog glasfibern.

Gafflarna går att trycka ner 5-6mm i kronan utan att röret hamnar under kanten på kronan. Även höjningssatsen bak ska fräsas fram när jag får tillgång till fräs, vart inte denna vecka heller. Tror jag kan klara det på en frigång på ca 120-130mm.

Annars så har jag mest jobbat med bakkåpan och bakramen. Inga bilder idag tyvärr.


helt godkänt..hur mycke bruka de va ungefär :va


har oså funderat på en sak..har du höga eller låga tanken?
 
Last edited:
ozeo skrev:
helt godkänt..hur mycke bruka de va ungefär :va


har oså funderat på en sak..har du höga eller låga tanken?

Har kollat runt lite och 600orna ligger på runt 120-130 och då är det nog fjädringen ibak som är lägst, inte kåpan. Fast om det är inräknat med förare vet jag inte? Mina mått är utan någon person på hojen.

Jag har höga tanken tror jag, har inte tänkt på det, något speciellt du va ute efter eller? :va

Inget pyssel idag heller, kanske imorgon.

/henrik
 
Det här med att höja hojen bak är nåt jag oxå måste göra, många ideér om hur man ska lösa detta har snurrat i huvet :va
Vore kul om du la upp bilder på hur du tänkt lösa det.
 
Blitzen skrev:
Det här med att höja hojen bak är nåt jag oxå måste göra, många ideér om hur man ska lösa detta har snurrat i huvet :va
Vore kul om du la upp bilder på hur du tänkt lösa det.

Lovar att det kommer.

Har gjort ritningar i CAD och ska fräsa/svarva alla delarna så fort jag får tillgång till den där förbannade maskinhallen. :D
 
Henkka skrev:
Har kollat runt lite och 600orna ligger på runt 120-130 och då är det nog fjädringen ibak som är lägst, inte kåpan. Fast om det är inräknat med förare vet jag inte? Mina mått är utan någon person på hojen.

Jag har höga tanken tror jag, har inte tänkt på det, något speciellt du va ute efter eller? :va

Inget pyssel idag heller, kanske imorgon.

/henrik

tänkte de skulle kankse se ännu bättre ut med den lägre :)
kanske bättre linjespel med bakändan.
inte för att de ser dåligt ut nu men om de skulle se bättre ut så :rolleyes:
 
ozeo skrev:
tänkte de skulle kankse se ännu bättre ut med den lägre :)
kanske bättre linjespel med bakändan.
inte för att de ser dåligt ut nu men om de skulle se bättre ut så :rolleyes:

Om du syftar på den här bilden så ser det skumt ut pågrund av vinkeln, ska ta en bild med hojen upp-pallad så ser man att tanken ligger i linje med bakkåpan. Någon som har en "låg-tank" över att låna ut ett tag så jag kan prova kanske?

Kritik är bra, fortsätt gärna att komma med sådan! :tummenupp

/N. Attuggla
 
Henkka skrev:
Om du syftar på den här bilden så ser det skumt ut pågrund av vinkeln, ska ta en bild med hojen upp-pallad så ser man att tanken ligger i linje med bakkåpan. Någon som har en "låg-tank" över att låna ut ett tag så jag kan prova kanske?

Kritik är bra, fortsätt gärna att komma med sådan! :tummenupp

/N. Attuggla


jo pecis..men de va enda bilden de såg finurligt ut på...
men som sagt..du skulle fått låna nåns o kika lite,,,aldrig fel
:tummenupp
 
ozeo skrev:
jo pecis..men de va enda bilden de såg finurligt ut på...
men som sagt..du skulle fått låna nåns o kika lite,,,aldrig fel
:tummenupp

Är en dålig fotograf + mobilkameran verkar förvrida verkligheten. La en "rak" 1"s bräda på tanken och kollade med baken, dem ligger GANSKA exakt i höjd och helt parallellt med plankan. Så jag är nöjd. Ingen tyskröv och inget hängarsle, bara racing!
 
Var ute och bytte lite delar på nya (ovanpå-)bakramen så att den skulle bli stadigare. Så nu är tank och kåpa ännu mera ifas eller hur man nu ska säga, även en liten början på uppåt lut sista biten så nog ska inte den se hängigt ut. Vill så gärna få tillgång till maskiner denna vecka så att jag kan höja hojen ibak så man får se hur den ska se ut i sommar någon gång! :gnissla Annars så är inget gjort.
 
Fick lite tid över att svarva till distanserna idag. Men plattorna fick jag såga ut för hand och sen borra i pelarborrmaskinen, vart inte så snyggt som tänkt men funktionen är det viktigiaste. Det gick lättare att montera höjningen än vad jag trodde, fast skruvarna var lite för långa så det gick åt ganska många brickor, men detta var ju bara test monteringen.

Resultatet av höjningen vart att mellan mina 2 mätpunkter så höjdes baken 23mm (punkterna var bakre fästet till kedjeskyddet och sen bakre delen av svetsen där ramprofilerna möts i bakramen, låter ju lite otydligt). Kan ju räkna ut någon procent siffra hur mycket den höjdes imorrn eller så om någon är intresserad. Räknar med bättre markfrigång nu, testade aldrig med kåporna på.

Upptäckte att kedjedrevet ifram skruvat loss sig och lekt vinkelslip på bultar, motorkåpor och KOPPLINGSCYLINDERN!!! Fan i mörkaste hålet var min första tanke men det visade sig endast vara "locket" till kopplingscylindern (den på insidan med 2 skruvar) som fått sig en igenom sågning. Lite fult var det ändå under men inget allvarligt. Vart får man tag på sånna lock?

Har haft problem med att nå tändstiften så jag köpte en extra lång hylsa 18mm på Biltema som också hamnade i svarven, men skulle ha svarvat ner diametern på huvudet också, det visade sig vara just där den hänger sig i toppen. Happ, bakläxa alltså.

Annars så väntar jag på lönen så att det kan handlas...
 

Bifogat

  • hojningen.JPG
    hojningen.JPG
    49.9 KB · Visningar: 147
  • DSC00500.JPG
    DSC00500.JPG
    40.9 KB · Visningar: 154
  • DSC00498.JPG
    DSC00498.JPG
    34.7 KB · Visningar: 159
Det ser ut att kunna blir riktigt najs det där! :tummenupp
vad är det för årsmodell du bygger på?
hur gick det med recensionen av lysena?

//Patrik
 
Fluxir skrev:
Det ser ut att kunna blir riktigt najs det där! :tummenupp
vad är det för årsmodell du bygger på?
hur gick det med recensionen av lysena?

//Patrik

Tackar, jobbar på så gott jag kan! :)

Det är i grund och botten en gsxr750 -85, nästan veteranhoj.

Lysena ja, har hamnat på hyllan den närmsta veckan, vill få klart chassit och kåporna först bara.
 
Henkka skrev:
Tackar, jobbar på så gott jag kan! :)

Det är i grund och botten en gsxr750 -85, nästan veteranhoj.

Lysena ja, har hamnat på hyllan den närmsta veckan, vill få klart chassit och kåporna först bara.

jag kan ge dig lite glada nyheter då, jag pratade med svensk bilprovning häromdagen för att kolla lite saker ang. backspeglar och ljus.

jag frågade angående bakljuset på min hoj, som är en 91a, och han sa att det måste vara E-märkta ljus från år -86, vilket i ditt fall innebär att du slipper ha godkänt ljus, det är endast krav på synlighet och funktion :tummenupp
 
När jag städade så hittade jag lite gamla skolgrejor, bland annat ett "rinnandeljus" sådant som knight rider hade i bilen, med etsat kretskort mm. Tanken slog mig att ha blinkers som "rinner" åt sidorna eller bromsljus som vandrar, vad tror ni om det?

Fluxir skrev:
jag kan ge dig lite glada nyheter då, jag pratade med svensk bilprovning häromdagen för att kolla lite saker ang. backspeglar och ljus.

jag frågade angående bakljuset på min hoj, som är en 91a, och han sa att det måste vara E-märkta ljus från år -86, vilket i ditt fall innebär att du slipper ha godkänt ljus, det är endast krav på synlighet och funktion :tummenupp

Det var inte illa, då slipper jag ju byta lagom till besiktningen. :tummenupp Gällde det blinkers och framlampan också, eller blinkersen iaf?
 
Utökade högen i skräplådan igen, sen tillverkade jag nya fästen till bakramen + bakkåpan idag. I Stål denna gång, alu-plåten jag använde först orkade inte riktigt med ett "vilda-västern-hoppa-upp-på-hästen-skutt". :3freak
Markfrigången är nu efter höjningen ibak 115mm vid lägsta punkten på buken. När gafflarna är nedtryckta i kronan så tror jag att jag klarar målet på 120mm! :banana

Skickar även med en stilig bild på hojen snett bakifrån. Även en bild på hur den där kopplingsplåten ser ut efter en tvätt, kan man laga den eller är det bara att leta rätt på en ny?

Nu blir det en välförtjänt lördagsöl! /henrik
 

Bifogat

  • DSC00515.JPG
    DSC00515.JPG
    18.2 KB · Visningar: 472
  • DSC00517.JPG
    DSC00517.JPG
    39.5 KB · Visningar: 243
Henkka skrev:
När jag städade så hittade jag lite gamla skolgrejor, bland annat ett "rinnandeljus" sådant som knight rider hade i bilen, med etsat kretskort mm. Tanken slog mig att ha blinkers som "rinner" åt sidorna eller bromsljus som vandrar, vad tror ni om det?

Det var inte illa, då slipper jag ju byta lagom till besiktningen. :tummenupp Gällde det blinkers och framlampan också, eller blinkersen iaf?

Blinkers gäller det iaf, framlyse är ja inte 100.

du kan ringa dom å fråga, 0771-600 800 så får man försöka komma rätt, dom kopplar runt en en stund innan dom hittar rätt. :rolleyes:
 
Fluxir skrev:
Blinkers gäller det iaf, framlyse är ja inte 100.

du kan ringa dom å fråga, 0771-600 800 så får man försöka komma rätt, dom kopplar runt en en stund innan dom hittar rätt. :rolleyes:

Får prova det sen då. Tackar
 
Det löste sig ju ganska bra med bakramen, du fick ju nått att fästa blinkers på! :)
Är det gsxr 600 eller zx6r bakkpa du har på?
 
Back
Top