Hemsnickrad dBkiller, hjälp ang. design

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Har en KTM 620 SC som låter aldeles för mycket för besiktningen...

Tänkte försöka be en vän snickra ihop en insats, då alla jag hittat verkar vara 5cm i ytterdelen, och min pipa är ca. 4 cm :huvet

Här har vi en liten tanke
insats.jpg

Förbättringar/ändringar/materialförslag/osvosv mycket välkommet!

Det där kan nog fungera om du bara har ett par tre dB för hög nivå utan dB-killer. Räkna dock med att hojen blir tokslö, men det gör ju inget för besiktning :)

Det där kan nog fungera om du bara har ett par tre dB för hög nivå utan dB-killer. Räkna dock med att hojen blir tokslö, men det gör ju inget för besiktning :)

Tja. Den låter så man ogärna står nära den :yoparty

Kan denna funka? Ska bara ha till besiktning, är rätt oviktigt hur bra hojen går bara den inte mår dåligt av det..

Är annars intresserad av att låna / köpa ett system till besktningen..

http://www.24moto.se/upload/142840-3.jpg

Denna är endast för smågrejor eller kan den funka?

På polarns ER6a med leovince är det en enorm skillnad med/utan insats :confused:

Tja. Den låter så man ogärna står nära den :yoparty

Kan denna funka? Ska bara ha till besiktning, är rätt oviktigt hur bra hojen går bara den inte mår dåligt av det..

Är annars intresserad av att låna / köpa ett system till besktningen..

http://www.24moto.se/upload/142840-3.jpg

Denna är endast för smågrejor eller kan den funka?

På polarns ER6a med leovince är det en enorm skillnad med/utan insats :confused:

Om enheten har en ytterdiameter på 39 mm kommer den att täcka nästan hela utloppet på din hoj och den går jättetyst (och jättekass). Kan vara värt ett försök. Tvivlar dock på att SBP köper en sådan lösning där de ser att det sitter en kork i änden på röret...Det kanske går att smyga dit prylen i mellanröret så att den inte syns från utsidan. :D Om hojen blir helt kvävd med pluggen är det bara att borra hål i den tills hojen åtminstone fungerar men ändå går tyst. Helt klart ska du inte belasta hojen i onödan med en sådan pluggning men en lättare tur till besiktningen om du kör på låg effekt är ingen fara. För mer permanent ljuddämpnng med bibehållen prestanda krävs andra lösningar (större ljuddämpare).

Om enheten har en ytterdiameter på 39 mm kommer den att täcka nästan hela utloppet på din hoj och den går jättetyst (och jättekass). Kan vara värt ett försök. Tvivlar dock på att SBP köper en sådan lösning där de ser att det sitter en kork i änden på röret...Det kanske går att smyga dit prylen i mellanröret så att den inte syns från utsidan. :D Om hojen blir helt kvävd med pluggen är det bara att borra hål i den tills hojen åtminstone fungerar men ändå går tyst. Helt klart ska du inte belasta hojen i onödan med en sådan pluggning men en lättare tur till besiktningen om du kör på låg effekt är ingen fara. För mer permanent ljuddämpnng med bibehållen prestanda krävs andra lösningar (större ljuddämpare).

Varför skulle då inte bilprovningen godkänna detta till skillnad från ett original system med insats? :confused:

Min låter svinhögt.

Skulle in och besikta och orkade inte byta så jag gjorde mig en egen.

Ett ytterrör som precis gick att pressa in genom utblåset, sen säkrade jag den genom att dra en träskruv igenom utblåset och in på mitt rör.

I det stora röret så placerade jag ett mindre rör som jag sen perforerade med borren. Sen la jag dämpull mellan dom rören. Det röret satt kvar för jag monterade ett galler som jag najade fast runt det yttre röret.

Märker nu själv att jag knappt fattar vad jag själv skriver

Men sen la jag svinto i det lilla röret och helt plötsligt hade man typ en moppe:D

edit
Glömmde skriva att jag tog mig igenom utan problem och besiktningsgubben kollade på min lösning. Den stack ut ca 5-8cm ifrån utblåset.

Min låter svinhögt.

Skulle in och besikta och orkade inte byta så jag gjorde mig en egen.

Ett ytterrör som precis gick att pressa in genom utblåset, sen säkrade jag den genom att dra en träskruv igenom utblåset och in på mitt rör.

I det stora röret så placerade jag ett mindre rör som jag sen perforerade med borren. Sen la jag dämpull mellan dom rören. Det röret satt kvar för jag monterade ett galler som jag najade fast runt det yttre röret.

Märker nu själv att jag knappt fattar vad jag själv skriver

Men sen la jag svinto i det lilla röret och helt plötsligt hade man typ en moppe:D

edit
Glömmde skriva att jag tog mig igenom utan problem och besiktningsgubben kollade på min lösning. Den stack ut ca 5-8cm ifrån utblåset.

Lät avancerat :gnissla Som en liten dämpare i dämparen`? :näsblod

Är det förresten någon fara att borra ett hål längst ut i mitt blås för att skruva fast div. lösning, tror den är rostfri...

Varför skulle då inte bilprovningen godkänna detta till skillnad från ett original system med insats? :confused:

Har läst att de inte godkänner uppenbara tillfälliga lösningar som att t.ex sätta en bricka i änden, men det kan säkert skilja mellan olika bilprovningar huruvida de bryr sig om utförande eller ej.

Är det förresten någon fara att borra ett hål längst ut i mitt blås för att skruva fast div. lösning, tror den är rostfri...

nej jag tror inte att det är någon som helst fara att borra ett hål.
jag hade själv samma problem inför besiktning. jag gjorde dock en fattigmans lösning.
köpte en liten bit perforerad plåt, klippte den till samma form som insidan av röret. sedan så najade jag fast den vid utblåset efter att jag fyllt hela ljuddämparen med ljuddämparull.
den gick tyst, dock inte så trögt effektmässigt som man kunde tro...
men på besiktningen så var det inga problem, besiktningsmannen var tom imponerad.

nej jag tror inte att det är någon som helst fara att borra ett hål.
jag hade själv samma problem inför besiktning. jag gjorde dock en fattigmans lösning.
köpte en liten bit perforerad plåt, klippte den till samma form som insidan av röret. sedan så najade jag fast den vid utblåset efter att jag fyllt hela ljuddämparen med ljuddämparull.
den gick tyst, dock inte så trögt effektmässigt som man kunde tro...
men på besiktningen så var det inga problem, besiktningsmannen var tom imponerad.

kanske skulle testa något sådant innan man börjar snickra för mycket... Fler ideer välkomnas!!! Hör av mig om jag bestämmer mig för en defenitiv lösning...

Precis!

Tycker du får ställa dig själv frågan om vad som skulle kunna hända om du borrade. Antagligen inget om den inte är gjort i trä och är rutten:tungan

Last edited:
Har läst att de inte godkänner uppenbara tillfälliga lösningar som att t.ex sätta en bricka i änden, men det kan säkert skilja mellan olika bilprovningar huruvida de bryr sig om utförande eller ej.

är ljudnivån godkänd så är den.. dom har inte med nå mer o göra om de inte är en trafikfarlig strypning :D

men varför trådstartarn inte köper diskbollar på ica o stoppar fattar jag inte då det är lättare.. borra ett hål längst bak som man kan dra ner en skruv i så inte bollen flyger ut :rolleyes:

är ljudnivån godkänd så är den.. dom har inte med nå mer o göra om de inte är en trafikfarlig strypning :D

men varför trådstartarn inte köper diskbollar på ica o stoppar fattar jag inte då det är lättare.. borra ett hål längst bak som man kan dra ner en skruv i så inte bollen flyger ut :rolleyes:

Tycker den metoden låter lite väl osäker? Många som faktiskt kört med bara lite svinto i bak? Håller det ens till besiktningen?

Tycker den metoden låter lite väl osäker? Många som faktiskt kört med bara lite svinto i bak? Håller det ens till besiktningen?

inte svinto.. det är bollar av stålnät kan man säga.. kör alltid med det o mina ljuddämpare bruka låta satan ibland.. funkat på min xr600 dr800 dr650 så då torde de funka bra på din med..

dessa bollar går o öppna skala av lite om dom är svår o trycka ner,, 1 el max 2 behövs men de bruka va 3 i en förpackning.

inte svinto.. det är bollar av stålnät kan man säga.. kör alltid med det o mina ljuddämpare bruka låta satan ibland.. funkat på min xr600 dr800 dr650 så då torde de funka bra på din med..

dessa bollar går o öppna skala av lite om dom är svår o trycka ner,, 1 el max 2 behövs men de bruka va 3 i en förpackning.

Hur länge överlever en sån boll? Tänkte om man kunde använda sig av en sån när man skall klara ljudkrav på bana kanske:va Menar om den trillar isär eller liknande.

Jaha, får ta mig ner till Ica och titta efter då. Känns lite onödigt o borra hål bara för dess skull, får i så fall kanske komma på nån annan lösning för o få fast dom :)

Och dessa bollar överlever ett litet tag i alla fall?

Jag har använt diskbollar vid besiktning, men i mitt system var det svårt att ändå få rätt ljudvolym så jag jobbade ihop ett litet besiktnings-kit bestående av diskbollar och ljuddämparull, i en lite korg av hönsnät. När det var dags att besiktiga öppnade jag ”ljuddämparen” och stoppade in dämpningssatsen, samt fäste den med ståltråd. Det fungerade bra för besiktning, men cykeln blev förstås lite svårstartad och gick dåligt. Diskbollarna höll bra. Svårigheten var att få ljuddämparullen att stanna kvar om besiktningmannen vred gasrullen i botten vid provkörning (vilket de ofta gjorde).
På min nuvarande moppe har jag ett mer civiliserat avgassystem, så jag slipper hålla på så där när jag ska besiktiga. Det är jag glad för, eftersom jag även slipper oroa mig för grannsämjan och faktiskt kan åka in på ex. en ICA-parkering utan att folk tittar ilsket på mig. Jag har även gott samvete, eftersom jag därmed inte förstör ryktet för hojåkarkollektivet.

Det är jag glad för, eftersom jag även slipper oroa mig för grannsämjan och faktiskt kan åka in på ex. en ICA-parkering utan att folk tittar ilsket på mig. Jag har även gott samvete, eftersom jag därmed inte förstör ryktet för hojåkarkollektivet.

Tack för infon om diskbollarna!

Jag planerar att köpa ett riktigt system i framtiden av liknande orsaker, tänkt fixa lite annat först så därför vill jag gå igenom besiktningen med detta.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...