hemsk natt

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Jobbade natten i natt då en av mina patienter fick en hjärtinfarkt och dog, jag hann dock ringa anhöriga så att dom hann komma, det var inte så upplyftande. Det största jobbet är ju trots allt i det läget att ta hand om de anhöriga., och man måset visa att man är männsklig jag blir ofta ledsen också och det har hänt att jag har fällt en tår jag tycker inte att det är oprofesionellt utan mänskligt, oprofesionellt är det när man inte kan erkänna att man blir berörd.

Jag förstår dig precis..Förlorade en brukare, visserligen var jag inte i tjänst, men kom till jobbet på morgonen och fick en rejäl chock... Det är fruktansvärt... Jag hoppas du mår bra...

Förlorade ett barn förra veckan, dog i magen. Tyvärr är dödsfall något som tillhör vårdyrket och alla handskas olika med det. Folk kallar mig känslokall men jag har aldrig direkt tagit till mig dödsfallen.Ok det är jättetråkigt, framförallt med en ung människa som avlider, anhöriga har det jobbigt men det är liksom bara att acceptera fakta och lägga krutet på att stötta anhöriga, se till att de har det bra och mår man dåligt själv över vad som hänt så brukar jag prata igenom det med kollegorna alt. så har vi kurator att gå till.

Grät dock som ett litet barn när jag för några år sedan hade en 5 årig kille som avled i princip i mina armar, det gick jättefort mot slutet och föräldrarna hade äntligen efter några dygns vakande lyckats somna, då händer det...
Satte mig i korridoren och sen pang... tårar som från en krokodil.
På nått sätt var det skönt att få gråta ut så gör det om du känner att du behöver, är du arg så sparka på soffan eller något annat mjukt, frustrerad så ta en promenad i rask takt.
Vi som vårdpersonal utsätts varje pass för starka känslomässiga saker som många utanför vården aldrig ens kommer i närheten av samt starka scencer om det är mycket blod etc. Sånt kan vara svårt att veta hur man ska hantera ibland, vi är ju inte mer än människor vi också.
Behöver du prata och ventilera dina känslor får du gärna skicka PM eller lägga till mig på MSN, alltid extra skönt att få prata med någon som själv varit med om det så att säga. :pannkyss

Last edited:
Propp-Fia skrev:
2555991 Jag förstår dig precis..Förlorade en brukare, visserligen var jag inte i tjänst, men kom till jobbet på morgonen och fick en rejäl chock... Det är fruktansvärt... Jag hoppas du mår bra...
Ja då det känns OK, det är en del av jobbet så man lär sig hantera det men det är aldrig kul och ibland behöver man bara få berätta för nån. Hoppas du mår bättre med snart:pannkyss

[QUOTE=mrs laphroaigTack vännen, usch vad hemskt det är ju så mycket värre med de där små. Men man måste få gråta. Hoppas du mår bättre kram Vännen. PM:a gärna om du vill prata du med. Kram kram

Last edited:
Usch usch usch... jag avundas er inte som jobbar inom vården. Skulle aldrig klara av att handskas med såna där saker....

UrbanTiger skrev:
2556380 Men att krossa ett barns förväntningar inför födelsedagen eller julafon genom att skriva ut en parkeringsbot till en stackars förälder. Det går bra va :gnissla

Skitlöjlig jämförelse....

UrbanTiger skrev:
2556380 Men att krossa ett barns förväntningar inför födelsedagen eller julafon genom att skriva ut en parkeringsbot till en stackars förälder. Det går bra va :gnissla

:va ...har du parkerat fel igen....:va

UrbanTiger skrev:
2556462 Nej.
Sist var för nått år sedan. Men det avskrevs på grund av oklarheter hurvida parkeringsvakten hade sett om det fanns eller inte fanns något parkeringstillstånd i framrutan. Dessförinnan hade tjärringa vart och ställt sig på fel sida om ett staket men betalat. Avskevs även det eftersom parkeringsvakten hade slarvat så en 8:a såg ut som en 5:a.
Ytterligare före det fick jag tre lappar på tre dagar över nyår i snöstorm. Dessa avskrevs efter att det framkom att koden som kryssats avsåg parkeringsförbud medans på platsen råder det stoppförbud. Platsen är av hävd boendeparkering sedan 1800-talet. Bytte ställe efter det.

Tycker väl inte illa om parkeringvakter och så men dom verkar onekligen lite osmarta en del. Kanske låga intagningskrav. Typ bommat på dörrvaktsexamen :gnissla

:D Har både höga betyg från gymnasiet, en ekonomutbildning, dörrvaktsexamen och skyddsvaktsexamen. Men visst är jag blåst bimbo när jag behöver.... :D

UrbanTiger skrev:
2556462 Nej.
Sist var för nått år sedan. Men det avskrevs på grund av oklarheter hurvida parkeringsvakten hade sett om det fanns eller inte fanns något parkeringstillstånd i framrutan. Dessförinnan hade tjärringa vart och ställt sig på fel sida om ett staket men betalat. Avskevs även det eftersom parkeringsvakten hade slarvat så en 8:a såg ut som en 5:a.
Ytterligare före det fick jag tre lappar på tre dagar över nyår i snöstorm. Dessa avskrevs efter att det framkom att koden som kryssats avsåg parkeringsförbud medans på platsen råder det stoppförbud. Platsen är av hävd boendeparkering sedan 1800-talet. Bytte ställe efter det.

Tycker väl inte illa om parkeringvakter och så men dom verkar onekligen lite osmarta en del. Kanske låga intagningskrav. Typ bommat på dörrvaktsexamen :gnissla

Du insåg inte det ironiska i mitt inlägg...:tummenupp ....

Vet en kille som är p-vakt i västerås för att han tycker det är skönt att vara ute, lappar nästan aldrig en bil, rik som få, sålde ett it företag för ett par år sedan, han behöver inte jobba men gör det för skojskull..lappar nästan aldrig en bil...gillar att driva med folk.
Vet att han skrev ett helt block med lappar på jul helg där han önskade alla en God Jul...

Dra inte folk sådär över en kam bara för deras yrkesval...vet att det finns alla typer i alla yrken...

Kawakex skrev:
2555945 Jobbade natten i natt då en av mina patienter fick en hjärtinfarkt och dog, jag hann dock ringa anhöriga så att dom hann komma, det var inte så upplyftande. Det största jobbet är ju trots allt i det läget att ta hand om de anhöriga., och man måset visa att man är männsklig jag blir ofta ledsen också och det har hänt att jag har fällt en tår jag tycker inte att det är oprofesionellt utan mänskligt, oprofesionellt är det när man inte kan erkänna att man blir berörd.

oj jag blev OT...skäms på mig.

Det där är bland det värsta man kan råka ut för, någon som dör i ens armar, det kommer man nog aldrig över, man kan bara bearbeta å dämpa sorg.

Last edited:
Vissa säger att man vänjer sig men jag vande mig aldrig. Blir helt knäckt när patienter dör. Speciellt på operation, det känns ovärdigt på något vis..även om värdigheten är det vi håller hårdast på (levande som död). Fick mycket sneda blickar från kollegor då jag grät men det skiter jag i. Det finns alldelles för lite tillgängligt stöd inom vården. Dom gaggar om att det finns stöd men när det kommer till kritan så finns det inte tid eller stöd..tyvärr. Därför är jag alltid väldigt noga att kolla så mina kollegor mår ok..och vet att de kan gråta ut eller prata med mig om de behöver det.

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
2556506 Vissa säger att man vänjer sig men jag vande mig aldrig. Blir helt knäckt när patienter dör. Speciellt på operation, det känns ovärdigt på något vis..även om värdigheten är det vi håller hårdast på (levande som död). Fick mycket sneda blickar från kollegor då jag grät men det skiter jag i. Det finns alldelles för lite tillgängligt stöd inom vården. Dom gaggar om att det finns stöd men när det kommer till kritan så finns det inte tid eller stöd..tyvärr. Därför är jag alltid väldigt noga att kolla så mina kollegor mår ok..och vet att de kan gråta ut eller prata med mig om de behöver det.

Är likadan själv, kollar av mina kollegor först och ser till att de vet att de får prata med mig om de önskar. Nästa pass jag jobbar med samma kollegor brukar jag även kolla läget sen sist.
Tyvärr är det nog så att många inte riktigt vill lyssna eller ställa upp som stöd när det väl kommer krita, de kanske mår för dåligt själva?
Personligen har jag nog haft tur för att det dels inte tagit mig speciellt hårt så många gånger och de gånger det gjort det så har det funnits mycket bra personal som jobbat och kunnat hjälpa mig.
På NIVA hade vi debriefing en gång i veckan för att inte gå under helt enkelt vilket var mycket värdefullt.

Tror det är olika beroende på vart man jobbar i vården.
Jag tar hand om väldigt sjuka människor som är väldigt gamla. De flesta önskar att de får dö dagligen. Vissa är endast hemma för att dö.
För mig är det en lättnad när de äntligen får sluta ögonen och aldrig mer vakna. Självklart stöttar man kollegor som inte tar det lika bra, alla reagerar olika.

Alicia skrev:
2556674 Tror det är olika beroende på vart man jobbar i vården.
Jag tar hand om väldigt sjuka människor som är väldigt gamla. De flesta önskar att de får dö dagligen. Vissa är endast hemma för att dö.
För mig är det en lättnad när de äntligen får sluta ögonen och aldrig mer vakna. Självklart stöttar man kollegor som inte tar det lika bra, alla reagerar olika.
Det är sant som du säger..jag tänkte på mer "dramatiska" dödsfall som sker i förtid (eller vad som känns som förtid)..fast jag glömde specificera det :)

Nursey skrev:
2556805 Det är sant som du säger..jag tänkte på mer "dramatiska" dödsfall som sker i förtid (eller vad som känns som förtid)..fast jag glömde specificera det :)

Man ska förmodligen aldrig vänja sig vid att människor dör, men tyvärr är det så och ibland behövs det för att kunna utföra sitt arbete. Att ständigt höra att människor runt omkring sig vill dö, får en lite avtrubbad. Ibland önskar man att de fick somna in, livet de lever är inte värt att leva ofta.

Alla ska vi dö, sorgligt nog.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...