Hemside hjälp. Frames i Tables?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Så, nu va det flera massor år sen man snickra men så ska man till o göra en enklare sida men har ett problem.

Jag vill att själva sidan inte ska täcka hela skärmen, alltså, all info o dyl ska finnas i en mindre ruta centrerad på skärmen längst upp.

Har försökt att göra en table tjockafes för att sen ha framesen i "tablen" men det funkar inte så bra asså, inte alls rättare sagt. Någon som kan lösa detta eller du kanske har en bättre lösning.

Skickar med html filen (omdöpt till txt pga begränsningar) och en skiss på hur ja vill att det ska se ut.

Bifogat

• sh.GIF
    sh.GIF
    3.2 KB · Visningar: 44
  • test.txt
    test.txt
    1.3 KB · Visningar: 44
mjukis skrev:
Så, nu va det flera massor år sen man snickra men så ska man till o göra en enklare sida men har ett problem.

Jag vill att själva sidan inte ska täcka hela skärmen, alltså, all info o dyl ska finnas i en mindre ruta centrerad på skärmen längst upp.

Har försökt att göra en table tjockafes för att sen ha framesen i "tablen" men det funkar inte så bra asså, inte alls rättare sagt. Någon som kan lösa detta eller du kanske har en bättre lösning.

Skickar med html filen (omdöpt till txt pga begränsningar) och en skiss på hur ja vill att det ska se ut.

Jag är för lat för att glo på html-sidan och jag är inte riktigt hundra på hur du har tänkt bygga den.

Du får använda dig av Iframes istället. Dessa kan du placera inuti tabeller/lager(?) och det löser problemet med den "svävande" sidan i mitten.
Visst kan du bygga det med vanliga frames men då får du ingen stor bakgrundsyta bakom utan fyra ramar runt omkring.

nej nej nej :fatta!

frames skall icke användas och tabeller är ENDAST till för tabell-data :fakta

ta nu och lär dig allt om DIV. det är enkelt att arbeta med när man har läst på lite, och det följer rådande web-standard. surfa in på http://www.w3c.org för tips och regler.

Varsågod. Lite html-kod på vad du vill ha (tror jag).

<html>
<body style="margin:150px" width="100%" height="100%" background="http://www.sporthoj.com/forum/customavatars/avatar1746_5.gif">
<table width="100%" height="100%" cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="2" bgcolor="red" height="150px">
Rött var det här
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="green" Width="200px">
En styck grön yta
</td>
<td bgcolor="blue">
Blått är flott
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Edit: Råkade lägga menycellen fel

Last edited:
CJ900RR, hur löser du meny och scroll på contentdelen med lager? Är ju mkt mer jobb att sitta och dölja och visa lager istället för att använda iframes?

Mjukis, gör som zormin har visat sen får du köra iframes mellan de olika fälten för att att det ska funka som frames.

eisbaer skrev:
CJ900RR, hur löser du meny och scroll på contentdelen med lager? Är ju mkt mer jobb att sitta och dölja och visa lager istället för att använda iframes?

Mjukis, gör som zormin har visat sen får du köra iframes mellan de olika fälten för att att det ska funka som frames.
Scroll i DIV:ar går att göra. Men det är väl kanske lite overkill att krångla med DIV:ar på en sida som kanske inte är så stor, framförallt inte om man varken har den kunskapen från början eller vill lära sig.

Mjukis, jag antar att ni har ett begränsat antal statiska sidor ni vill visa. Då duger det fint att ha en meny i den gröna ytan. Den behöver inte vara en iframe (förutsatt att det inte blir en jättelång meny så att man måste scrolla). Den blå ytan kan vara en iframe som laddas med andra html-sidor från menyn. Den röda ytan som ni ska ha loggan i behöver heller inte vara en iframe.

Alltså, en tabell med tre celler och en iframe. Det blir enkelt att göra och underhålla, och det täcker förmodligen era behov.

Efter 4 års kodande har jag märkt att ramar (frames) inte alltid är en bra lösning.. Kan vara enkelt, men det blir lätt mysko.. :va Det bästa vora att ha en mall, med meny, innehåll och logo som man använder om och om igen. Men nackdelen då är att om man behöver ändra något i menyn, måste man manuellt göra detta på alla sidor, kan bli jobbigt om det är flera. :tomten

Så, jag använder just nu använder jag nästan alltid <!-- #include file="Meny/meny.asp" -->

Kanon bra, enkelt och smidigt. Istället för ramar så sätts nästa sida in i den man jobbar med. :näsblod

Men Iframe funkar nog till det du är ute efter, se detta exempel:
Exempel: http://www.frostdesign.se/fd/
Se tabeller ner till höger, Reklam och navigering. Den sätts in på sidan med hjälp av:

<iframe src="Reklamnav/default.asp" align="left" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" width="188" height="100%" scrolling="no"></iframe>

Sidan som sätts in på sida 1 ser ut såhär: http://www.frostdesign.se/fd/reklamnav/default.asp

Funkar bra, tänk bara på att i iframe-koden ange rätt bredd och höjd! Lycka till och ställ gärna fler frågor! :tomten

/mvh Johan

Extreem_ skrev:
]

Funkar bra, tänk bara på att i iframe-koden ange rätt bredd och höjd! Lycka till och ställ gärna fler frågor! :tomten

/mvh Johan

Ställer bara en fråga till; Ska du göra min hemsida eller? :)
Du får tillgång till den 24 timmar om dygnet om du gört :hihi

Ska ha en väldigt enkel och snygg sida men ändå lätt att ändra.. har upplägget för den men inte all kunskap att bygga den så som jag vill. :huvet

Zormin skrev:
Varsågod. Lite html-kod på vad du vill ha (tror jag).

<html>
<body style="margin:150px" width="100%" height="100%" background="http://www.sporthoj.com/forum/customavatars/avatar1746_5.gif">
<table width="100%" height="100%" cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="2" bgcolor="red" height="150px">
Rött var det här
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="green" Width="200px">
En styck grön yta
</td>
<td bgcolor="blue">
Blått är flott
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Edit: Råkade lägga menycellen fel

Tack för hjälpen men det är sådär jag oxå får till det, utan framesen dårå.
Tanken är att när ja trycker på en länk som ligger i den undre vänstra tablen så ska länken öppnas i den undre högra, utan att ladda om hela sidan.

Efter 10 års erfarenhet av webutveckling så kan jag säga att frames fungerar bra om man gör rätt. :hihi

Nä, men allvarligt. Script som tex ASP är helt klart överlägset när det gäller kodåtervinning. Men eftersom mjukis frågade om en så fundamental grej som en tabell förutsatte jag lite snabbt att script är över hans nivå. För en som inte är kunnig inom webutveckling fungerar min lösning utmärkt. Man har tom kodåtervinning iom att HTML-sidan som innehåller iframen visas hela tiden, det är bara innehållet i iframen som ändras, alltså har man inte massa filer med samma meny.

Förändrad kod med logo, meny och iframe. Med denna laddas bara iframen om.

<html>
<table width="100%" height="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td colspan="2" height="85px" background="http://www.sporthoj.com/pics/logo.jpg">
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="green" Width="200px" valign="top" style="padding:10px">
<a href="blue.html" target="content">Blå</a><br>
<a href="grey.html" target="content">Grå</a><br>
<a href="yellow.html" target="content">Gul</a><br>
</td>
<td>
<iframe frameborder="no" name="content" src="blue.html" width="100%" height="100%" />
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Edit: Sidorna blue.html, grey.html och yellow.html får man så klart skapa och lägga i samma katalog för att det ska fungera ordentligt.

Last edited:
Zormin skrev:
Efter 10 års erfarenhet av webutveckling så kan jag säga att frames fungerar bra om man gör rätt. :hihi
:hihi
Asp är kul! :tomten

Till Mjukisen:
Zormins kod ovan funkar kanon! Provade och måste säga att bakgrunden i det hela var bäst. :näsblod Använd den koden, mitt stora tips. Principen är så att länkarna till någon annan sida öppnas inte i hela "fönstret", utan i rutan där innehållet är. Kolla igenom koden Zormin skrev, och prova den. Förstår du principen är det inga problem, bara att fylla på med bilder och innehåll. :tomten

Ang att göra en sida så skulle jag helst vilja att du gjorde den själv, och på så sätt själv utveckla och utforska möjligheterna, kanske kommer till nytta senare? :va :) Om det skiter sig totalt, ropa till. Skulle kunna mysa ihop en design och en kodsnutt, men som sagt, Zormins kod funkar som den ska!

Lycka till, och ropa bara till! Har bra möjligheter här hemma med Photoshop och Dreamwaver, har diverse kunskaper inom asp (Gästbok? :hihi )!

/mvh Johan

Zormin skrev:

Nä, men allvarligt. Script som tex ASP är helt klart överlägset när det gäller kodåtervinning. Men eftersom mjukis frågade om en så fundamental grej som en tabell förutsatte jag lite snabbt att script är över hans nivå. För en som inte är kunnig inom webutveckling fungerar min lösning utmärkt. Man har tom kodåtervinning iom att HTML-sidan som innehåller iframen visas hela tiden, det är bara innehållet i iframen som ändras, alltså har man inte massa filer med samma meny.

Förändrad kod med logo, meny och iframe. Med denna laddas bara iframen om.

<html>
<table width="100%" height="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td colspan="2" height="85px" background="http://www.sporthoj.com/pics/logo.jpg">
</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="green" Width="200px" valign="top" style="padding:10px">
<a href="blue.html" target="content">Blå</a><br>
<a href="grey.html" target="content">Grå</a><br>
<a href="yellow.html" target="content">Gul</a><br>
</td>
<td>
<iframe frameborder="no" name="content" src="blue.html" width="100%" height="100%" />
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Edit: Sidorna blue.html, grey.html och yellow.html får man så klart skapa och lägga i samma katalog för att det ska fungera ordentligt.

:tummenupp :tummenupp :Bugar

Kanot! Jag meka ganska mkt html förr, men har inte hängt med/orkat bry mej när asp, php, o allt vad det heter har kommit så man har hamnat lite efter men lär mej lätt, tror jag :hihi

Vad gör man utan sporthoj.com :confused:

Zormin skrev:
<body style="margin:150px"

Jag vill att allting ska vara lite längre upp, men margin styr ju hur stor marginalen är runt hela, hur ordnar ja så att jag kan styra marginalerna i x/y-led var för sej?

mjukis skrev:
Jag vill att allting ska vara lite längre upp, men margin styr ju hur stor marginalen är runt hela, hur ordnar ja så att jag kan styra marginalerna i x/y-led var för sej?
Style-attributet margin sätter för top, bottom, left och right samtidigt. Sen har man margin-top, margin-bottom, osv om man vill sätta någon specifik.

I ditt fall blir det style="margin:150px; margin-top:100px". Först sätter margin alla marginaler till 150 pixlar, sen kommer margin-top och sätter den övre marginalen till 100. Vilken ordning man har attributen i style-taggen spelar alltså roll, vilket kan vara kul att veta.

Zormin skrev:
Style-attributet margin sätter för top, bottom, left och right samtidigt. Sen har man margin-top, margin-bottom, osv om man vill sätta någon specifik.

I ditt fall blir det style="margin:150px; margin-top:100px". Först sätter margin alla marginaler till 150 pixlar, sen kommer margin-top och sätter den övre marginalen till 100. Vilken ordning man har attributen i style-taggen spelar alltså roll, vilket kan vara kul att veta.

Ty... :tummenupp

Återkommer säkert med mer :tungan

eisbaer skrev:

jag skrev FRAMES, inte IFRAMES :7peta

CJ900RR skrev:
jag skrev FRAMES, inte IFRAMES :7peta

Ja och, han skulle ju lösa det med lager enligt dig? Du skriver nått översittar-inlägg där du tycker han ska skola om sig o lära sig lager för att du precis insett att divar är bättre. Så länge du inte kör tabell i tabell så är det inte ett problem.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt