Hemside hjälp (copyright funktion)!

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
hejsan.

Sitter här och petar och knappar lite HTML (även tack till Zike för java funktionen :) ) och undrar hur man gör för att inte besökare sen ska kunna högerklicka på bilder? (Vill inte att vissa bilder sprids fritt över hela internet... copyright you know!)

Är det någon komplicerat program som behövs eller hur gör man?

Med vänlig hälsning
Nybörjaren och hobby-HTML-snickaren henke

Henkka skrev:
hejsan.

Sitter här och petar och knappar lite HTML (även tack till Zike för java funktionen :) ) och undrar hur man gör för att inte besökare sen ska kunna högerklicka på bilder? (Vill inte att vissa bilder sprids fritt över hela internet... copyright you know!)

Är det någon komplicerat program som behövs eller hur gör man?

Med vänlig hälsning
Nybörjaren och hobby-HTML-snickaren henke

Dem där funkar inte ändå :/

Klicka höger musknapp hela tiden samtidigt som du klickar mellanslag så skall du se att det går att välja spara mål som.
Sök på javascripts.com
det finns där

jasså, det fungerar inte... :gnissla Men det lär ju hålla lite fjortisar borta och minska spridningen i alla fall...

Får leta vidare! :tummenupp

Henkka skrev:
jasså, det fungerar inte... :gnissla Men det lär ju hålla lite fjortisar borta och minska spridningen i alla fall...

Får leta vidare! :tummenupp

Inga problem. Det var så lite så :)

Däremot kan man inte förhindra användre att sno dina bilder. Däremot kan man försvåra det. Ett sätt är alltså att använda sig av ett javascript som "förhindrar" högerklicksfunktionen. Detta har dock egentligen ingen funktion. Det irriterar bara mest besökaren som inte kan använda sin webbläsares funktioner fullt ut. Dessutom så är det busenkelt att ta sig förbi (t.ex. genom att spara sidan som, visa källa o.s.v.). Men om du ändå vill använda funktionen så kika på detta: :gnissla

http://javascript.nu/javascript/javaviej.shtml

Ett annat sätt att försvåra användare att sno bilder är att exportera bilderna till flash-format. Då krånglar du till det hyffsat mycket för eventuella tjuvar, som måste ta en printscreen.

Då ska vi se vad vi hitta...

<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
<!--This is one of many scripts which are available at: *---
//--http://www.JavaScript.nu/javascript *---
//--This script is FREE, but you MUST let these lines *---
//--remain if you use this script. *---

//***--- Ange texterna som ska dyka upp nedan:
varning="Tyvärr, du får inte använda denna meny på denna sida."

function nomenu()
{
event.cancelBubble = true
event.returnValue = false;

return false;
}

function clickdown(e)
{
if (document.all)
{
if (event.button==2)
{
alert(varning);
}
}
if (document.layers)
{
if (e.which == 3)
{
alert(varning);
return false;
}
}
}

document.oncontextmenu=nomenu;
document.onmousedown=clickdown;
//-->
</SCRIPT>

Måste jag skriva in detta på ALLA sidor på hemsidan eller räcker det med ramsidan? Ber om samma hjälp som igår, färgmarkering tack... Är totalt blind när det gäller Java! :)

Henkka skrev:
Måste jag skriva in detta på ALLA sidor på hemsidan eller räcker det med ramsidan? Ber om samma hjälp som igår, färgmarkering tack... Är totalt blind när det gäller Java! :)

Tänk igenom några extra gånger innan du lägger in scriptet på hemsidan. Det är faktiskt ingenting att rekommendera. Men om du bestämt dig för att använda dig av det, lägger du in scriptet inom HEAD-taggarna på varje sida. Det räcker alltså inte att bara lägga in det i framesetet.

Det enda du behöver ändra på är texten:
varning="Tyvärr, du får inte använda denna meny på denna sida."

zike skrev:
Tänk igenom några extra gånger innan du lägger in scriptet på hemsidan. Det är faktiskt ingenting att rekommendera.

Vadå? Bryter jag mot någon hemlig internet etik eller är det bara en sak som folk retar sig på? :va

(Inte så in satt i sådan här..)

Hittad en sida igår som jag inte minns namnet på som hade löst högerklicksproblemet ganska bra. På nåt sätt gjorde dom så att när häger musknapp trycktes in så kom det fram en varningsskylt om att nåt fel i kernel32.exe har uppstått, men sidan funkade efter man tryckte okej. Kvittade hur man gjorde så kom skyltfan upp... Men får ta en printscreen för att spara bilderna :tungan

Kom på en intressant tanke dock, men kanske är lite seg för långsamma uppkopplingar. Men kan ju inte ta printscreen på filmer, eller hur?
Om man kunde göra om varje bild till att vara en frame i en film som man sedan la upp på nåt sätt som en bild som är stilla.. Skulle vara ganska idiotsäkert om inte nån har ork att tanka "filmen" opc sen göra om till bild...

Henkka skrev:
Vadå? Bryter jag mot någon hemlig internet etik eller är det bara en sak som folk retar sig på? :va

(Inte så in satt i sådan här..)

Jag skulle stört mig på att man inte kunde använda högerklick på din hemsida. Många lättillgängliga funktioner finns där som exempelvis Bakåt, Framåt, Uppdatera, Skriv ut, Lägg till i Favoriter m.fl.

Men visst, är du rädd för att någon ska kopiera dina bilder, så kanske du kan stoppa iallafall någon eller några.

Lycka till iallafall. Får man fråga vad det är för sida du bygger?

zike skrev:
Jag skulle stört mig på att man inte kunde använda högerklick på din hemsida. Många lättillgängliga funktioner finns där som exempelvis Bakåt, Framåt, Uppdatera, Skriv ut, Lägg till i Favoriter m.fl.

Men visst, är du rädd för att någon ska kopiera dina bilder, så kanske du kan stoppa iallafall någon eller några.
Hmm... Kanske inte ska använda det i alla fall, om det ändå inte skyddar något så! Får fundera på det.

Lycka till iallafall. Får man fråga vad det är för sida du bygger?

Tackar. Det blir en privat hemsida med lite bilder på mina hoj projekt och lite musik å liknade. Har tidigare gjort en del sidor åt kompisar och så, men tänktre göra en snygg och seriös sida åt mig själv nu. Kan PM en länk sen när den är uppe. :)

Henkka skrev:
Kan PM en länk sen när den är uppe. :)

Gör det :)
Annars kan du ju alltid lägga in URL'en till din hemsida på bilderna . Ifall någon snor bilderna och lägger ut dom någon annanstanns, så får du iallafall smygreklam.

zike skrev:
Gör det :)
Annars kan du ju alltid lägga in URL'en till din hemsida på bilderna . Ifall någon snor bilderna och lägger ut dom någon annanstanns, så får du iallafall smygreklam.

Ser ju inte så snyggt ut med en halvmeter lång telia server adress! :gnissla
Funderar på att skaffa en sån där gratis URL som tex ".tk" och liknande.

zike skrev:
Inga problem. Det var så lite så :)

Däremot kan man inte förhindra användre att sno dina bilder. Däremot kan man försvåra det. Ett sätt är alltså att använda sig av ett javascript som "förhindrar" högerklicksfunktionen. Detta har dock egentligen ingen funktion. Det irriterar bara mest besökaren som inte kan använda sin webbläsares funktioner fullt ut. Dessutom så är det busenkelt att ta sig förbi (t.ex. genom att spara sidan som, visa källa o.s.v.). Men om du ändå vill använda funktionen så kika på detta: :gnissla

http://javascript.nu/javascript/javaviej.shtml

Ett annat sätt att försvåra användare att sno bilder är att exportera bilderna till flash-format. Då krånglar du till det hyffsat mycket för eventuella tjuvar, som måste ta en printscreen.
precis som du skrev, spara sidan på hddn och OJ där ligger dina fräsiga bilder :)

Så länge funktionen "View Source" finns tillgänglig i IE, så är alla döda-högerklicks-funktioner överflödiga.

McB skrev:
Så länge funktionen "View Source" finns tillgänglig i IE, så är alla döda-högerklicks-funktioner överflödiga.

Såvida inte meny fältet i IE är borta när man öppnar min sida! :tummenupp

Allt går väl att knäcka, bara funderade lite på ämnet.

Henkka skrev:
Såvida inte meny fältet i IE är borta när man öppnar min sida! :tummenupp

Allt går väl att knäcka, bara funderade lite på ämnet.

Fönstret måste ju öppnas någonstans ifrån, och då tar man den vägen... Dessutom, om man har senaste IE så finns ju den där lilla spara bild-funktionen som dyker upp om man håller muspekaren tillräckligt länge över en bild.

McB skrev:
Fönstret måste ju öppnas någonstans ifrån, och då tar man den vägen... Dessutom, om man har senaste IE så finns ju den där lilla spara bild-funktionen som dyker upp om man håller muspekaren tillräckligt länge över en bild.

jaja, tror dig. Jag är inte så insatt i datorer så jag bara undrade om det gick, vilket det tydligen inte gjorde på något bra sätt. :)

Henkka skrev:
jaja, tror dig. Jag är inte så insatt i datorer så jag bara undrade om det gick, vilket det tydligen inte gjorde på något bra sätt. :)

Som du själv sa; allt går att knäcka. Man kan göra det svårare, men det är bara onödigt då de som verkligen vill ha dina bilder också kommer att lägga beslag på dem, på ett eller annat sätt.

Sett någon variant på att man la bilden som bakgrund i en tabell elelr något.. sen fyller man tabellen med en transparent gif istället, så den som högerklickar och vill spara, sparar då bara din blanka gif istället.

Detta kan ju så klart också gås runt med att man kolla sourcen och tar bildlänken därifrån istället.. men det stoppar ju de som inte kan speciellt mycket..

*/ ?>
Nyheter
Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Back