Hemsida om motorcyklars mekanik.

Säger det här med, varför spamma i flera trådar?

Edit: Får inte sidan att fungera heller.

vilken kass server. Det var inte alls många som kunde gå in samtidigt!

Be någon korrekturläsa alla dina texter, de håller knappast gymnasiestandard.

Jag måste fråga, är detta seriöst menat? Det är alltså ett riktigt gymnasiearbete du redovisar här?

Tycker sidan och framförallt innehållet verkar :tummenupp
Lägg gärna ut lite fler bilder...
Var kör du med xr:en nånstans? Är det på Getingebanan eller?

ola_sandin skrev:
Tycker sidan och framförallt innehållet verkar :tummenupp
Lägg gärna ut lite fler bilder...
Var kör du med xr:en nånstans? Är det på Getingebanan eller?

Jag har kört en massa på Getingebanan och nästan ännu mer på Släggarp i Åled. Tycker bättre om den banan!

Vad fint! Vad duktig du är. Det måste ha varit ett jättekul arbete. Själv sitter jag och pillar på en c-uppsats så jag är väl rätt hemmma på den vetenskapliga strukturen. Jag trodde inte att det fanns några sådana krav på gymnasienivå? I vilket fall tycker jag att du klarar dig bra. Jag undrar om du redovisar enbart i internet-form eller om du får lämna in en pappersrapport också? I vilket fall kan jag tips om ett program, EndNote, som man fixar referenslista/bibliografi med. Det är rätt smidigt att köra något sådant program så att man får en enhetlig och snygg reflista utan att behöva jobba arslet av sig.
Lycka till med studentexamen!

McB skrev:
Jag måste fråga, är detta seriöst menat? Det är alltså ett riktigt gymnasiearbete du redovisar här?

Bra uppmuntran?
Ska du ge kritik ge konstruktiv kritik så ni kan få en diskussion om det ni har delade meningar om istället.

Finns helt klart potential där. Allt är inte hundra korrekt men vem har alltid rätt?

Tycker det är bra!

/Urban

Hemsidan är inte klar! Läraren granskar just nu och jag håller på att rätta! Första inlämningen skulle göras i måndags! Sedan skall handledaren ge kritik och jag får göra om bäst jag vill! Det är anledningen till att jag ber om kritik då jag får ändra sidan fram till 16 maj. Tack för hjälpen!

Tonic skrev:
Hemsidan är inte klar! Läraren granskar just nu och jag håller på att rätta! Första inlämningen skulle göras i måndags! Sedan skall handledaren ge kritik och jag får göra om bäst jag vill! Det är anledningen till att jag ber om kritik då jag får ändra sidan fram till 16 maj. Tack för hjälpen!

Snyggt! Skrev själv om tvåtaktaren när jag gick på gymnasiet.
Undvid centerad text, det blir lite enklare att läsa med vanlig "vänster-justerad" text. (Om du är hemma på css kolla in align:justify som gör texten centrerad med alla rader lika breda (som en tidning))

/fredde

EDIT: stavar som ett mongo

Tonic skrev:

Söker du kritik på uppbyggnad eller innehåll ? Förmodligen både och men man vet aldrig?

/urban

Behöver du en server att lägga det på så pm'a. 0.786 ut men bättre än det du har nu som inte funkar alls :tummenupp

som sagt precis innan så är det bara att pm:a om du vill ha en fungerande server.

Lite konstruktiv kritik på utseendet:

- Skriv inte "brödtext" med fet stil, det blir svårläst. Byt till vanligt typ och gör den lite större istället.

- Centrera inte all text (nån sa det tidigare), det försvårar ytterligare. Gör den vänsterställd eller justerad istället.

- Undvik att skriva enstaka meningar med ett gäng tomrader emellan. Skriv i stycken och sätt rubriker med fet text på dessa istället.

- Skriv formler och liknande med en typ som avviker lite, kanske kursivt eller ett helt annat typsnitt. Man ser inte skogen för alla träd....

- Undvik mönstrad bakgrund bakom text, det är en av "dödssynderna" när det gäller webdesign :död

- Kör en stavningskontroll!!

Jag vet hur mina första sidor såg ut :3freak :4skrika
De är kanske inte så mycket bättre nu men jag försöker hålla mig till vissa grundläggande layoutregler för att göra det läsbart åtminstone. :rolleyes:

Det jag läste av innehållet var väl inte så mycket att orda om, jag antar att du inte förväntas vara något slags orakel? Det du skriver verkar dessutom rätt OK för folk som inte är insatta i motorcyklar eller mekanik :tummenupp

IMHO

Last edited:
Med risk för att vara stygg. Gick du HELA webbdesignkursen..??

Du har gjort en informationssida.
Alltså, kör en stavningskontroll ! Felstavningarna och särskrivningarna håller Lunarklass.
Använd inte mittjustering på texten. Oerhört svårläst och minskar läsförståelsen.
Funkar ungefär så här: Ögat återvänder automatiskt till början av nästa rad när man läser.. men där finns inget, det ligger en bit in på raden. Varför?

-------------------------
Idag är jag INTE snäll...

Innehållet var ju jäkligt bra. Kör enligt tidigare talare en stavningskontroll och kör inte fetstil annat än i rubriker och använd inte centrerad text (inte på dina länkar till vänster heller). Använd lite mindre storlek och Verdana eller kanske Arial.

Du får säkert input från din lärare men om du gör en stavningskontroll så fångar du snabbt en hel del grodor. Fixa bland annat nedanstående. Kom ihåg att skriva ihop! Du säger ju inte projekt................arbete utan projektarbete heter det. Ända har man bak, enda heter det. Kör hårt och skriv igen när du gått igenom sidan.

"Mekanik är en redovisning av ett projekt arbete vilket skapades utav mig (Lars Dyrendahl) vintern mellan år 2004/2005.

Innehållet på sidan är mycket motorcykel inspirerat och arbetet har också kretsat kring motorcyklar.

Sidan heter som sagt "Mekanik". Det ända namn vilket ger en susning om vad som kan finnas i arbetet!"

Tycker till skillnad från nån längre upp att det var riktigt bra för att vara ett gymnasiearbete!

Bara för att det ligger på nätet behöver det ju inte vara sant. Jag har bara kollat runt lite och såg inga "grava fel". Hans handledare ska ju rätta + att han ber om kritik här. Skriv ner felen du hittar så hjälper du honom istället för att klaga utan att skriva vad som är uppenbart fel.

Så här skrev han om du missade det: "Hemsidan är inte klar! Läraren granskar just nu och jag håller på att rätta! Första inlämningen skulle göras i måndags! Sedan skall handledaren ge kritik och jag får göra om bäst jag vill! Det är anledningen till att jag ber om kritik då jag får ändra sidan fram till 16 maj. Tack för hjälpen!"

ulf_lundin skrev:
Varför skriva det när det finns flera grundläggande fel ??
Vem är betjänt av att gravt felaktig info sprids ?
Killen är värd all uppmuntran, men att lura honom....
Se även http://www.bike.se/forum/thread.php?t=32781
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey