Hemnätverksproblem

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Jag fick virus på datorn för ett tag sen, så då installerade jag om mitt win
XP. Och nu när jag ska ansluta till routern, finner inte dator den.
Det är ett trådlöst nätverk till en D-Link router.

Det fungerar om jag kopplar en kabel direkt från modemet till datorn.

Vad kan vara fel??

Mighty Leif skrev:
2260647 Jag fick virus på datorn för ett tag sen, så då installerade jag om mitt win
XP. Och nu när jag ska ansluta till routern, finner inte dator den.
Det är ett trådlöst nätverk till en D-Link router.

Det fungerar om jag kopplar en kabel direkt från modemet till datorn.

Vad kan vara fel??

Kryptering på Routern, du anger fel nyckel när du ska ansluta?
Hittar WinXp Wlan-kortet?

Bandido skrev:
2261516 Kryptering på Routern, du anger fel nyckel när du ska ansluta?
Hittar WinXp Wlan-kortet?
Svenska tack! ;)

Uttryckte mig lite suddigt... Datorn finner ett nätverk, men klarar inte av att ansluta till det.

Mighty Leif skrev:
2262713 Svenska tack! ;)

Uttryckte mig lite suddigt... Datorn finner ett nätverk, men klarar inte av att ansluta till det.

Ok, om du nollställer routern, dvs håller in den lilla lilla knappen på baksidan av din D-link, och sedan startar om datorn, kan du ansluta då? Då är routern helt öppen och accepterar anslutningar från alla. Detta får du strypa senare men det kan vara bra att nollställa den så det blir enklare att hitta ett eventuellt fel.

Bandido skrev:
2267312 Ok, om du nollställer routern, dvs håller in den lilla lilla knappen på baksidan av din D-link, och sedan startar om datorn, kan du ansluta då? Då är routern helt öppen och accepterar anslutningar från alla. Detta får du strypa senare men det kan vara bra att nollställa den så det blir enklare att hitta ett eventuellt fel.
Provade det, och då gick det att ansluta. Men nu finner den ingen ip adress istället...

Edit:

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

IP-konfiguration för Windows

Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning 2:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.254.237 <---Funkar inte
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standard-gateway . . . . . . . . :

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 81.232.149.113
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 <---Funkar
Standard-gateway . . . . . . . . : 81.232.149.1

nu sitter jag å spånar å gissar lite..

delar inte en router ut IPadresser automatiskt? så man får ett "internt LAN IP (typ 169.254.xx.xx" å att routern sedan har den "riktiga" IPadressen mot nätet?

för ja brukade få en 169.254.xxx.xxx när mitt BBBabbonemang brakade ihop å ja inte fick nån ny IP från dns-servern..

mycket frågor dedär :)

Mighty Leif skrev:
2270195

IP-konfiguration för Windows

Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning 2:

Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.254.237 <---Funkar inte
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standard-gateway . . . . . . . . :

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 81.232.149.113
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 <---Funkar
Standard-gateway . . . . . . . . : 81.232.149.1

Du, har du verkligen dragit kablarna rätt? Om du får en 81.x.x.x adress på "vanliga" nätverkskortet så kan man ju tro att du har kopplat datorn rkt ut på Internet, vilket skulle förklara varför du inte får en korrekt adress till ditt trådlösa kort. Routern ska ju få 81.x.x.x adressen från din ISP för att sedan dela ut en intern adress (typ 169.x.x.x.) till din dator.

Bandido skrev:
2271367 Du, har du verkligen dragit kablarna rätt? Om du får en 81.x.x.x adress på "vanliga" nätverkskortet så kan man ju tro att du har kopplat datorn rkt ut på Internet, vilket skulle förklara varför du inte får en korrekt adress till ditt trådlösa kort. Routern ska ju få 81.x.x.x adressen från din ISP för att sedan dela ut en intern adress (typ 169.x.x.x.) till din dator.
Men allt har funkat perfekt innan jag fick virus.

Om man får en IP-adress som börjar på 169 så har Windows misslyckats med att få någon riktig adress från routern. Det är en adress som sätts internt när DHCP misslyckats. Ta bort all kryptering i både routern och PC:s nätverksanslutning och kolla om det fungerar då.
Öppna en kommandopromt och skriv "ipconfig /release" följt av "ipconfig /renew" så får du se vad som händer.

Funkar inte... :argpådato Blir bara "den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutning"

Mighty Leif skrev:
2281775 Funkar inte... :argpådato Blir bara "den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutning"
Har exakt samma problem. Blir fan galen på skiten. Jag kan anslut och har fullmotagning men ip addres gateway och allt fuckar sig.

Har ett wlan ihop med några grannar... allt är frid och fröjd. Utom på EN jä#la dator. Går icke att få något ip från dhcp.n. Jag kan se i dhcp-serverns logg att den ger ut ett ip.nr men datorn vill bara inte.
:argpådato

Min lösning: statiskt ip på den burken.
Kanske kan va nått att prova för herrarna?

Vist jag kan vara testkanin hur gör jag? Börjar jag med att trycka på den runda knappen på utsidan?

prulle skrev:
2311125 Vist jag kan vara testkanin hur gör jag? Börjar jag med att trycka på den runda knappen på utsidan?
:hihi Om datan är AV så tryck på den runda knappen så den börjar surra!

* Kontrollpanelen
* Nätverksanslutningar
* Dubbelklicka "Din trådlösa anslutning" (som kan heta något fint med en massa bokstäver och siffror. Tror det är en liten antenn i ikonen)
* Egenskaper i rutan som kommer upp
* Dubbelklicka på "Internet protokoll (TCP/IP)"
* Kryssa för "Använd följande IP adress"
(fr.o.m. nu antar jag att du har en billig d-link router med standarinställningar)
Fyll i:
- IP adress: 192.168.0.10
- Nätmask: 255.255.255.0
- Standard gateway: 192.168.0.1

Kryssa för "Använd följande DNS adresser"
- Primär DNS server: 192.168.0.1 (Prova med den. Jag kan ha fel här. Möjligt att du måste skriva in din nätleverantörs DNS(er)....som jag inte har en aning om.)

* OK en massa gånger...

I och med du gör detta så kommer din dator inte behöva/vilja fråga din router om ett giltigt IP-nummer eftersom du valt ett själv - och på så sätt kringå det som verkar vara ett problem. Har du fler datorer på samma nätverk så kan du döpa dem till 192.168.0.11, 12, 13 osv. Nätmask och annat är samma för alla.

Kan ju vara värt ett försök iaf :)

timm skrev:
2311523 :hihi Om datan är AV så tryck på den runda knappen så den börjar surra!

* Kontrollpanelen...
Funkar inte...

Btw, vad betyder det när det står att "mediet är frånkopplat" som medietillstånd?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg