Hemmasnickrad regskyltsbelysning!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
I brist på annat att göra så kommer här en enkel byggbeskriving på registreringsskyltsbelysning! (Långt ord, jaja) Jag hade inte så mycket att göra igår, och då kom jag på att jag inte hade någon belysning där. Det jag slängde ihop tog ungefär en timme, kostar ungefär 20 spänn för dioderna (om man har smältlim, eltelp och plaströr hemma) och är inte det minsta lagligt eller E-märkt, men skit i det! Det lyser iallafall. :tummenupp Jag tyckte det blev ganska bra, och inte alls skrymmande el. dyl. som vissa andra belysningsgrunkor.

Bild 1: Detta behövs. El tejp, dioder från Clas Ohlson (5-pack för 19 spänn, ultravit, 3,2V), och plaströr. Röret kommer från ytterhöljet på ett länkage till radiostyrda grejor. Snedkapas i ena änden.

Bild 2: Tryck i dioden i röret och fyll på med smältlim där benen sticker ut. Rulla in röret i ett varv svart eltejp.

Bild 3: Löd ihop grejorna, borra hål i undertrayen och limma fast med smältlim på baksidan. Vid den två röda ringarna sitter två dioder till under tejpen bara för att jag ska slippa hålla på med motstånd och sådant mög. Jag är ingen ninja på det elektriska, så jag slipper helst.

Bild 4: Så här ser det ut. Rören är ungefär 5 mm i diameter och sticker ut ca 10 mm. Ganska små grejor för att vara skyltbelysning :tummenupp De lyser dock som fan.

Bild 5 och 6: Taget i lite halvmörker/inte så jävla mörkt. Lite snett underifrån så lamporna syns lite, men det gör de inte rakt bakifrån. Det kanske inte syns så bra på bilderna, men det lyser faktiskt riktigt bra!


Vad tycks? Smått och smidigt, eller hur? :)
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 52
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    29 KB · Visningar: 58
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    43.6 KB · Visningar: 82
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    35.9 KB · Visningar: 81
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    30.8 KB · Visningar: 74
  • bild6.jpg
    bild6.jpg
    34.8 KB · Visningar: 76
Last edited:
Ser mycket proffsigt ut! :tummenupp
Lär se snyggt ut med iom att lysdioder lyser riktigt vitt, precis som xeonlampor, kan uppfattas som lite blått, inte sådär gult o fult som vanliga glödlampor...
 
:yoparty du e ett geni :tummenupp
 
NSR_Martin skrev:
2250918 Ser mycket proffsigt ut! :tummenupp
Lär se snyggt ut med iom att lysdioder lyser riktigt vitt, precis som xeonlampor, kan uppfattas som lite blått, inte sådär gult o fult som vanliga glödlampor...
Tackar! Ja, de lyser väldigt vitt, ser mycket bättre ut än det vanliga "lampljuset" :tummenupp


mikee skrev:
2250964 :yoparty du e ett geni :tummenupp
Hehe, nja, det vet jag inte rikigt, men jag försöker iallafall :hihi
 
lahi skrev:
2253117 Tackar! Ja, de lyser väldigt vitt, ser mycket bättre ut än det vanliga "lampljuset" :tummenupp



Hehe, nja, det vet jag inte rikigt, men jag försöker iallafall :hihi

Jag har samma baklykta som dig, men i den så finns det lyktbelysning i :va
 
Rasorblade skrev:
2258415 Jag har samma baklykta som dig, men i den så finns det lyktbelysning i :va
Jaså? Lustigt... Det finns det inte i min :va Denna kommer nog från Roffes eller nåt, e-märkt. Är din också därifrån? Jaja, nu har jag iaf belysning
 
jag gjorde en skyltbelysning av min baklampa..
8ans borr o limma på ett plexi på undersidan där hålen vart.
vart kanon.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top