hemmanätverksfrågor

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Fick ett hempc erbjudande på jobbet jag tänkte utnyttja till att skaffa bärbar.
Det vill jag givetvis ha trådlöst närverk till och det gick att ta en trådlösaccesspunkt 54mb för 16datorer till den bärbara.

1. vad är det för skillnad på en trådlösrouter och en trådlösaccespunkt ?

2. efterssom idag redan har nätverkskablar i väggarna och nätverksuttag i sovrummen kopplade till en router vill jag givetvis ha kvar det. Går det att ha 2st routrar på ett nätverk? En trådlös och en vanlig ?

DELL Wireless Accesspoint 2350 heter den som gick att köpa, hittar ingen bra info om den, nån som vet ?

:tummenupp

1. Router med antenn kontra antenn kopplad till router, capice!
2. Skall gå bra. BugEyes på forumet kör så.

DELL inte en susning. Dell/Compac produkter håller jag mig ifrån om jag kan. Netgear kan jag annars rekomendera.

tjockisbulle skrev:
Fick ett hempc erbjudande på jobbet jag tänkte utnyttja till att skaffa bärbar.
Det vill jag givetvis ha trådlöst närverk till och det gick att ta en trådlösaccesspunkt 54mb för 16datorer till den bärbara.

1. vad är det för skillnad på en trådlösrouter och en trådlösaccespunkt ?

2. efterssom idag redan har nätverkskablar i väggarna och nätverksuttag i sovrummen kopplade till en router vill jag givetvis ha kvar det. Går det att ha 2st routrar på ett nätverk? En trådlös och en vanlig ?

DELL Wireless Accesspoint 2350 heter den som gick att köpa, hittar ingen bra info om den, nån som vet ?

:tummenupp

Om du redan har en vanlig router så räcker det med att du köper en accesspunkt. Hoppas det räcker som förklaring.

Ja precis en trådlös accespoint kopplar du till din vanliga router och får således trådlöst närverk

Ok

så köper jag en DELL Wireless Accesspoint 2350, kopplar in den på min router så har jag både vanligt + trådlöst på samma nätverk så att säga ?

tjockisbulle skrev:
Ok

så köper jag en DELL Wireless Accesspoint 2350, kopplar in den på min router så har jag både vanligt + trådlöst på samma nätverk så att säga ?

Ja. Efter en stunds konfigurerande så.

Skillnaden är mest märkbar och lättförklarad om du jämför vad som händer ifall du kopplar en router till ett adsl-modem eller om du kopplar en accesspunkt till ett adsl-modem.

Med router kopplad till modem så kan dina datorer dela på uppkopplingen.
Den ip-adress som din Internetleverantör tilldelat dig, på ett eller annat vis, hamnar på WAN-sidan i routern. Routern delar ut helt andra adresser på LAN-sidan. Detta är vad NAT går ut på.

Med bara accesspunkt kopplad till modemet så är det bara EN dator som får uppkoppling..eftersom accesspunkten är transparent och släpper igenom den ip-adress som Internetleverantören delar ut till första bästa dator som ansluter sig. Efter detta så kan inte övriga datorer komma ut på nätet då de inte blir tilldelade någon fungerande ip-adress.

Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd.

Hmm... Trådlös router brukar innebära att det är en router som även klarar av trådlöst, åtminstone brukar de flesta göra det. Den brukar innehålla en switch för 4-5 portar av vanligt RJ45-uttag.

Accesspunkten är bara en liten "dumburk" som stödjer trådlöst nätverk.

elmgren skrev:
Hmm... Trådlös router brukar innebära att det är en router som även klarar av trådlöst, åtminstone brukar de flesta göra det. Den brukar innehålla en switch för 4-5 portar av vanligt RJ45-uttag.

Accesspunkten är bara en liten "dumburk" som stödjer trådlöst nätverk.

"dumburk" = ingen dhcp och ingen NAT.

farbrorfabian skrev:
Ja. Efter en stunds konfigurerande så.

Skillnaden är mest märkbar och lättförklarad om du jämför vad som händer ifall du kopplar en router till ett adsl-modem eller om du kopplar en accesspunkt till ett adsl-modem.

Med router kopplad till modem så kan dina datorer dela på uppkopplingen.
Den ip-adress som din Internetleverantör tilldelat dig, på ett eller annat vis, hamnar på WAN-sidan i routern. Routern delar ut helt andra adresser på LAN-sidan. Detta är vad NAT går ut på.

Med bara accesspunkt kopplad till modemet så är det bara EN dator som får uppkoppling..eftersom accesspunkten är transparent och släpper igenom den ip-adress som Internetleverantören delar ut till första bästa dator som ansluter sig. Efter detta så kan inte övriga datorer komma ut på nätet då de inte blir tilldelade någon fungerande ip-adress.

Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd.

Kalas, nu förstår jag skillnaden.

Fick svar från Dell också angående Rj45 uttagen på den trådlösa routern, det fanns 4st.

Förvirrande dock att dom kallar den för
Dell Wireless accesspoint 2350 i hempc paketet men på dell.se för Dell Wireless 2350 Router.
:va

tjockisbulle skrev:
Kalas, nu förstår jag skillnaden.

Fick svar från Dell också angående Rj45 uttagen på den trådlösa routern, det fanns 4st.

Förvirrande dock att dom kallar den för
Dell Wireless accesspoint 2350 i hempc paketet men på dell.se för Dell Wireless 2350 Router.
:va

Dell har även envisats med att i flera år skriva "Firewave" i stället för "Firewire" i alla sina annonser :kocko

*/ ?>
Back