Hemmalackering II

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Vad behöver jag för att kunna lacka 2-komponent hemma?

Kompressor och ett bra utrymme finns redan.
- Färgspruta? Duger biltemas 300kr-variant eller blir det som att köra med sprayburk?
- Vad ska man ha för munstycken?
- Färg? Förtunning? Härdare? Klarlack? (nån seriös färghandlare borde kunna hjälpa till med allt det här)
- Primer / sealer? Antar att om det finns kvar gammal lack (enkomponents) under så riskerar man ändå skitresultat? Räcker det med en bra primer/sealer eller måste all gammal färg bort?
- Grundfärg / slipgrund?

Hur mycket färg/andra roliga kemikalier får man räkna med för en hel hoj? Priser?
 
Ingen som har lackat hemma?

Duger biltemas färgspruta?
Pris på färg? Hur mycket färg behöver man?
 
Du bör ha en färgspruta med färgbehållaren på ovansidan.

Brukar bli mycket färg kvar som inte sugs upp när behållaren hänger under sprutan. Blir också bättre, mer kontinuerlig drift när behållaren är på ovansidan, igetn "spottande".

Ta bort ALL färg om det är oklart vad det är lackat med innan så att den inte reagerar negativt på den nya färg du ska lacka med.
Kan gå bra på nästen hela cykeln, sedan reser sig färgen eller krackelerar när du nästa är färdig..........

Mycket vatten på golvet för att binda allt damm. Är det betonggolv så suger det upp snabbt, vattna igen - och mycket.

Maskera/täck över ordentligt runt omkring. Färgdamm har en förmåga att tränga in överallt.

BRA LJUS - är A och O. Jag lackade min gamla BMW en gång och tyckte det såg kanon ut. På med 2 lager klarlack och när den kom ut i solljuset var den fläckig som en leopard. Bara att våtslipa och göra om.

Detta är vad jag kommer ihåg och kan hjälpa till med - det var 12 år sedan jag lackade själv. Tyvärr har jag glömt det där med förtunning, vilken färg som är bäst, etc, etc.

//Jalle
 
Läste en annan tråd där sprayburkarna sågades så jag vågar inte längre använda dessa.
Eftersom jag har en bra kompressor och en bra lokal så tänkte jag försöka ordna en spruta.

Vad behöver man för prylar?
Jag hittade en spruta hos clas-o. (Färgspruta med överliggande behållare 0,25 l. En liten luftsnål spruta för mindre arbeten. 0,5 mm. munstycke medföljer. 239,00)
Duger den till mindra lackjobb som kåpor och ramar?
Clas ohlson tryckluft
Biltema tryckluft

Vad ska man avända för färg? vad kostar den ca? var köper man?
 

Bifogat

  • spruta.jpg
    spruta.jpg
    3.4 KB · Visningar: 1,036
Last edited:
Min erfarenhet av billigare färgsprutor är att dom är svårare att
ställa in sprutbild och färgmängd på.
Jag skulle rekomendera en lågtrycksspruta(hvlp-spruta), den kräver mindre tryck och alstrar mindre färgdamm och äter mindre
färg.
Dock är den typen av spruta dyr.

Det skiljer ganska mycket i kvalitet på olika billigare sprutor.
Är man erfaren kan man oftast se om det är en bra eller dålig
spruta på detaljer konstruktion och känsla.

En kvalitets spruta kostar ofta från cirka 1500-3000kr.

Men för att lacka små ytor duger säkert en bra budget spruta.

EDIT: Clas-Olsson`s spruta verkar som den skulle kunna funka
jag skulle köpt till ett 1.0 munstycke, 0.5 som medföljer tycker jag är lite litet. Jag använder 0.9-1.4.

Det räcker om det är drygt 20 grader i sprut utrymmet när man
sprutar, när man torkar kan man ha upp till 60grader.
Dock påverkar tork temperaturen mest torktiden.
 
Last edited:
Lasker :tummenupp

Vad behöver man inhandla för extra prylar.
Tryckregulator? ska sprutorna ha något specielt tryck?
Filter/vattenavskiljare? behöver man en sådan innan sprutan.

Med vad och hur rengör man sedan sprutan efter lack?


Hela mitt garage kommer nog var kwakgrönt :zpy snart :tummenupp :D
 
zykl0n skrev:
Lasker :tummenupp

Vad behöver man inhandla för extra prylar.
Tryckregulator? ska sprutorna ha något specielt tryck?
Filter/vattenavskiljare? behöver man en sådan innan sprutan.

Med vad och hur rengör man sedan sprutan efter lack?


Hela mitt garage kommer nog var kwakgrönt :zpy snart :tummenupp :D

Tryckregulator och en enkel vattenavskiljare med inbyggt filter
är bra och ha duger med billiga från biltema eller jula.

Sprut Trycket ska ligga på cirka 3-4.5 för vanliga sprutor
hvlp spruta ska ligga något lägre.
Men det är individuellt vad som funkar bäst på olika sprutor
bara och prova.

Sprutan görs ren med tvätt thinner(cellulosa thinner)
använd pensel och burk, tag alltid bort munstycken och
gör ren dom, avsluta med att hälla en skvätt thinner i sprutan
och spruta ur den lite, tag sen bort det yttre munstycket och
langa ner det i thinner skvätten i sprut koppen.

Andra bra och ha saker är färgsil, och sprutsil
 
Var inne o snackade med en färgfirma igår och för en halv liter inkl härdare och förtunning skulle jag få betala ca 400kr.

Han nämnde också (som nån annan skrev i en tidigare tråd) att dom kan trycka upp färg med härdare och förtunning på burk. Han skulle ha 160kr för en sån (2dl färg) och förvarar man den i kylskåp håller den ca 3-4 dagar. Låter som ett bra alternativ om man inte har tillgång till kompressor mm.
 
stavgren skrev:
Var inne o snackade med en färgfirma igår och för en halv liter inkl härdare och förtunning skulle jag få betala ca 400kr.

Han nämnde också (som nån annan skrev i en tidigare tråd) att dom kan trycka upp färg med härdare och förtunning på burk. Han skulle ha 160kr för en sån (2dl färg) och förvarar man den i kylskåp håller den ca 3-4 dagar. Låter som ett bra alternativ om man inte har tillgång till kompressor mm.

Kan säkert vara ett alternativ om man ska lacka smådelar.
Det som är kul med att skaffa sig riktiga lack grejor är att
även en glad amatör kan åstakomma enastående resultat
med lite övning.

Det man lägger ut på lackutrustning tjänar man snart in
om man jämför med att lämna bort på lack.

Just nu håller jag på och hel lackar en Cheva Impala, har lite
torktid och då tittar man in på sporthoj en stund.

:squid
 
Det är ju precis som du säger. Skulle vara riktigt kul att kunna lacka prylar själv med spruta. Har man bara kompressor och nåt bra utrymme så är ju inte startkostnaden speciellt stor.
 
skulle lämnat bort det svart e det en reko kille som gör det så blir det ett mycket bra resultat till hyfsat pris
med tanke på hur mycket färg det går åt lackar man en ram så flyger den mesta färgen ut i rummet å det vill till å få en ½liter å räcka ska du ha tank å kåpor också blir det ännu mera å är du inte van så e det lätt att få rinn när man vill ha en yta på svängda detaljer
material jag skulle välja :
tvätta med silikon efnerner
syraetsande 2k primer inehållande rostskydd
vatenslipa 2000 försiktigt om du får en ruggig yta inte så det går igenom
nonsanding
base = färg INTE vatten då måste du ha enn annan spruta
klarlack av hi solid typ (lättare ålacka med)

lycka till :tummenupp
 
zykl0n skrev:
Läste en annan tråd där sprayburkarna sågades så jag vågar inte längre använda dessa.
Eftersom jag har en bra kompressor och en bra lokal så tänkte jag försöka ordna en spruta.

Vad behöver man för prylar?
Jag hittade en spruta hos clas-o. (Färgspruta med överliggande behållare 0,25 l. En liten luftsnål spruta för mindre arbeten. 0,5 mm. munstycke medföljer. 239,00)
Duger den till mindra lackjobb som kåpor och ramar?
Clas ohlson tryckluft
Biltema tryckluft

Vad ska man avända för färg? vad kostar den ca? var köper man?

Jag har testat den lilla sprutan från Classe i sjön och den
fungerar utmärkt. Om du frågar mig så är dammet det största
problemet. Vattna, vattna.....

/Mart
 
martan skrev:
Jag har testat den lilla sprutan från Classe i sjön och den
fungerar utmärkt. Om du frågar mig så är dammet det största
problemet. Vattna, vattna.....

/Mart


Använd klibbduk för att dammtorka.
Använd färgsil för att sila färgen ner i sprutan.
Använd sprutsil som silar färgen i sprutan.

Tänk på vad du har på dig använd inte kläder som
släpper ifrån sig nåt ludd eller annat skräp.
Se till att inte vara dammig om händerna.
Kör ut alla polare ur lokalen du ska lacka i
dom är säkert dammiga.

Rör dej långsamt och klampa inte på golvet det
kan dra upp damm.
Stäng och öppna dörrar till lokalen försiktig annars
kan dammet börja yra.

Använder du skyddsmask (det ska man göra annars kan man
bli knäpp) se till att utandningsventilen är dammfri annars kan det damma när du andas ut och dammet hamnar rakt i den fina lacken.

Se till att sprutan och luft slangen är rena utvändigt torka av med klibbduk.
Vattna som en galning ända upp väggarna.

Blev det damm i lacken ändå mellanslipa och skippa alla
åvanstående råd och hoppas på att damm trollen är snälla
mot dig.

Och Glöm inte att provspruta på en vägg eller nåt innan du börjar måla för annars sitter det garanterat ett lite skräp i sprutan
som flyger ut på det du ska lacka.


:rock :rock :squid
 
Last edited:
Blev lite sågad i mina tankar.

De flesta verkar anse att det är bättre att fixa en lackerare som lackar svart.
Är det smartast att göra så eller?

I nuläget är det en ram och en sving jag ska ha lackade i olika färger.
Håller det med lack eller ska de pulverlackas.
Ska inte vara något avancerat eftersom det är en gammal cross. men det är ju kul om färgen sitter kvar några veckor iaf.
 
En sak till, efter egen erfarenhet..:(

Glöm inte att kolla att din nya färg inte löser underliggande....
Skulle lacka fronten på en fd SL-buss. Allt lyfte från underlaget.. :mad:
Omslipning+en kanonbre sealer från Herberts gjorde susen..
 
zykl0n skrev:
Blev lite sågad i mina tankar.

De flesta verkar anse att det är bättre att fixa en lackerare som lackar svart.
Är det smartast att göra så eller?

I nuläget är det en ram och en sving jag ska ha lackade i olika färger.
Håller det med lack eller ska de pulverlackas.
Ska inte vara något avancerat eftersom det är en gammal cross. men det är ju kul om färgen sitter kvar några veckor iaf.


ska du köra cross med den eller bygga om den till mortard ?
e det cross som gäller så skulle jag nog pulver lacka det håller mycket bättre men ska du köra gata borde vanlig lackering räcka
men pulver lackering e redigt mycke dyrare tror jag
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top