Hemmabyggt "spårningssystem"

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Vet inte om detta har varit uppe tidigare men tänkte tipsa om en grej jag själv "installerade" på min bil för ett tag sen. Borde helt klart gå att fixa på en mc också. Min är inte värd besväret dock..

Köp en billig enkel mobiltelefon tex http://www.nokia.se/A4476661
Ju längre standby desto bättre.

Köp ett kontantkort som tillhör någon av de operatörer som stödjer Friendfinder (Sniffer) och registrera kortet.

Regga numret på denna sida: http://www.varedu.nu/nordic/html/login.do
Följ sedan instruktionerna, för att söka din egen mobil skriv "sök min mobil"

Placera sedan telefonen gömd någonstans på hojen, i något litet fack under sadeln eller liknande.

Vips har man sig ett ganska stabilt spårningssystem för priset av ca 500 kr.
Man kan få förbluffande exakta resultat beroende på hur masterna är placerade och hur föremålet rör sig. Testade häromdagen när jag körde på motorvägen och den kunde följa mig hela vägen. Det enda som detta "system" kräver är att man laddar mobilen nån gång då och då så batteriet inte töms helt.

Tack för tipset! Fixade iordning en gammal mobil för ändamålet idag faktiskt, så detta blev pricken över i:et.:)

En 12v laddare till mobilen bör ju fungera ganska bra. Mobiltelefonen bör ju inte dra ur MC-batteriet speciellt fort.

Ett jäkla bra tips!

Tack.
Ja, chansen att få tag på hojen igen ökar ju avsevärt om man kan begränsa ett sökområde till ca 300 x 300 meter. Det blir värre när man kommer långt ut på landet men då finns då det å andra sidan färre byggnader.

Själv skulle jag ju lätt kunna tänka mig att vara på "stakeout" en hel natt om det innebar att jag kunde sätta dit den skyldige samt få tillbaka min hoj.
Sen kan man ju själv avgöra HUR man vill skipa rättvisa. :banana

En 12v laddare till mobilen bör ju fungera ganska bra. Mobiltelefonen bör ju inte dra ur MC-batteriet speciellt fort.

Bra där, då slipper man genast problemet med att underhållsladda hela tiden!!

Last edited:
bara till å döda en cigg laddare så är saken biff.

Det är faktiskt en smart idé :tummenupp Men om ni ska köra konstant laddning får jag för mig att batteriet till slut inte kommer att kunna behålla strömmen = byta batteri till och från :gnissla jag är dock inte helt säker på detta.

Det är faktiskt en smart idé :tummenupp Men om ni ska köra konstant laddning får jag för mig att batteriet till slut inte kommer att kunna behålla strömmen = byta batteri till och från :gnissla jag är dock inte helt säker på detta.

Borde man inte kunna koppla laddaren via ett relä så den bara laddar när tändningen är igång? Tiden mellan laddningarna lär ju inte bli så lång. De flesta telefoner går väl iaf en vecka i standby eller?

Jag har en Biltema cigg-uttag under cutsen för att ladda min bruks-mobil. Sen är det bara att koppla i "trackern" när man parkerar.

Hade så på en bil för många år sen. Polisen har i många år kunnat om dom velat söka efter mobilers position.

Kan man se vilka operatörer som stöder friendfinder?
Har Telia refill i min mobil...

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back