Hemmabyggd lutningsgivare till larm

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu är det många mek-trådar från mig på kort tid, hoppas att ni står ut med det! :) Det sitter en hembyggd lutningsgivare kopplad till larmet på min hoj. Den tidigare ägaren sa att någon ännu tidigare ägare hade monterat den, men att den inte fungerade. Jag kunde dock konstatera att den funkade kanon, men satt monterad i lite ogynnsam vinkel.

Eftersom den inte har några rörliga delar så undrar jag lite hur den fungerar. På bilden ser ni två stycken "burkar" som liknar (liggande) kondensatorer men som jag tror innehåller nån form av sprit eller så. Är detta standard-komponenter?

I övrigt innehåller dosan 3 motstånd, 2 kondensatorer och så de två "burkarna". Jag tänkte att om någon har ett bättre hum om kopplingsschemat för en sån här pryl, så kanske den personen kunde dela med sig om hur givaren funkar. :)

EDIT: Glömde bilden

Bifogat

• Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    35 KB · Visningar: 164
Last edited:
Ser inte på bilden hur det ser ut men kan man tänka sig att vätskan är elektriskt ledande och så länge behållaren är någorlunda plan så leder den mellan två kontakter i ändarna? Lutar den för mycket berör vätskan bara den ena kontakten och då bryts ledningen. Känsligheten kan då justeras med mängden vätska.

Ren spekulation bara men skulle det vara så så är det mycket mer high tech än min lutningsgivare till insprutningen. Den är bara ett U med en ring påträdd. U:et leder i botten så om ringen tar sig från botten bryts kontakten. Känns primitivt och har tydligen gett problem på GSX-R:er som dött i kurvor om de t ex fått en sladd så att ringen flygit upp.

Last edited:
Om jag förstå dig rätt nu så menar du att hela den genomskinliga asken innehåller vätska, men så är alltså inte fallet. Känns som det hade vart en smart och enkel lösning iofs, med variabel vätskemängd.

PacMan skrev:
Om jag förstå dig rätt nu så menar du att hela den genomskinliga asken innehåller vätska, men så är alltså inte fallet. Känns som det hade vart en smart och enkel lösning iofs, med variabel vätskemängd.

Har du sett en kvicksilverbrytare någon gång??
Skulle kunna tänka mig att principen är den samma...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...