Hemmabiosystem till min TV

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hemmabiosystem till min TV.. Funkar detta? Rekommendera gärna!!

Tanke
Dator >> HDMI >> TV >> Optisk ut >> Reciever/?? (5.1) >> Bra ljud.

Den markerade biten har jag redan lyckats fixa :) Så jag ser film på TV:n i 1080p men jag vill att ljudet ska vara vasst också.

Tack på förhand

Tjena, köpte min LG PZ550N

http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/lg-50pz550/4505-6482_7-34472675.html?tag=mncol;lst

50" fin Full HD tv. Funkar perfekt, allt jag gjorde sen var att dels dra 1 hdmi sladd från mitt xbox och en från datorn så nu streamar jag i 1080p direkt till TV:n. Check.

Nu tänkte iaf fixa lite bättre ljud.
Tänkte köpa dessa från NetonNet
http://www.netonnet.se/art/ljud-och...abiosystem/meddvd/avant-ht-ts500/135624.4315/

Min kompis sa att man bara drar en sladd från tevens "Digital Audio Out" in i förstärkaren, antar att den DVD spelaren också är en förstärkare och att det sen funkar.

Vill bara bekräfta att detta kommer funka, så jag inte gör något dumt.

MVH

PoK

OBS

Äger redan TV:n, skickar via HDMI Fullhd till TV:n och det funkar perfa, allt jag vill är att få bra ljud nu för en så billig peng som möjligt, hjälp!

Last edited:
Förvänta dig bara inga underverk utav dom prylarna :D

Underverk förväntar jag mig inte.. men torde det inte vara så att ljudets kvalité egentligen först märks skillnad på vid högre volym? Då jag bor i Lägenhet så kommer det inte vara så viktigt.

Vad gäller TV:n så har den grymt bra bild och skärpa samt kontrast =)
Kunde inte varit mer nöjd och jag ser ingen skillnad på den och på en polare som har en dyrare tv för mååååånga fler tusenlappar.

Annars får du gärna rekommendera det bästa man får för 1500-3000 mvh :näsblod

I den prisklassen skulle jag köpa begagnat, leta reda på en vettig surroundstärkare och sen börjar du med bara två fronthögtalare och bygger vidare när du har mer flis.
För 1500-3000:- får du inget vidare ljud. Och ja, kvalitén märks även när du inte maxar det.

Nu säljer jag bara TV:n och inte det "hemmabiosystem" du tittat på hos NetOnNet men i teorin kommer det att funka som din kompis säger.

På många nyare TV-apparater är en av HDMI-ingångarna dubbelriktad och har en ARC (Audio Return Channel) så att man kan skicka ljudet tillbaka till förstärkaren. Nu hade det inte spelat så stor roll för dig eftersom NetOnNet-paketet saknar HDMI-ingång men tyckte ändå att det var värt att nämna.

Men jag måste få fråga varför du inte köper ett paket med Blu-Ray spelare när du har en bra TV? DVD går ju bra att spela upp i en BD-spelare och du får enormt mycket bättre bild från BD- än DVD-filmer. Paket med BD-spelare kostar lite mer men det är de värda ett par gånger om, även de billigaste paketen.

Om ljud/bild i NetOnNet-paketet är bra eller inte är självklart relativt men man brukar få ungefär vad man betalar för.

Lycka till :tummenupp

Jag tycker du ska förskaffa dig en enkel 5.1-receiver (2000kr) och ett par frontare. Den binder ju ihop allting. Koppla in din x-box, dvd/blu-rayspelare, tv-mottagare osv för att sen skicka ut bild till tv:n och ljudet till högtalarna med en varsin sladd. Kan inte bli bättre och enklare.

Nu säljer jag bara TV:n och inte det "hemmabiosystem" du tittat på hos NetOnNet men i teorin kommer det att funka som din kompis säger.

På många nyare TV-apparater är en av HDMI-ingångarna dubbelriktad och har en ARC (Audio Return Channel) så att man kan skicka ljudet tillbaka till förstärkaren. Nu hade det inte spelat så stor roll för dig eftersom NetOnNet-paketet saknar HDMI-ingång men tyckte ändå att det var värt att nämna.

Men jag måste få fråga varför du inte köper ett paket med Blu-Ray spelare när du har en bra TV? DVD går ju bra att spela upp i en BD-spelare och du får enormt mycket bättre bild från BD- än DVD-filmer. Paket med BD-spelare kostar lite mer men det är de värda ett par gånger om, även de billigaste paketen.

Om ljud/bild i NetOnNet-paketet är bra eller inte är självklart relativt men man brukar få ungefär vad man betalar för.

Lycka till :tummenupp

Varför ska jag ha en bluray disk när jag inte äger en endast skiva? Streamar allt live från datorn i 1080p. Funkar finfint och via internet har jag alla möjliga filmer :)

Jag tycker du ska förskaffa dig en enkel 5.1-receiver (2000kr) och ett par frontare. Den binder ju ihop allting. Koppla in din x-box, dvd/blu-rayspelare, tv-mottagare osv för att sen skicka ut bild till tv:n och ljudet till högtalarna med en varsin sladd. Kan inte bli bättre och enklare.

Jo, men vill ju gärna ha 5.1, då alltså surround. Länka gärna någon

I den prisklassen skulle jag köpa begagnat, leta reda på en vettig surroundstärkare och sen börjar du med bara två fronthögtalare och bygger vidare när du har mer flis.
För 1500-3000:- får du inget vidare ljud. Och ja, kvalitén märks även när du inte maxar det.

Definiera bra ljud?

Vart ju hemma hos min kompis som hade ett för 3-4 tusen och det tyckte jag var awesome..

Last edited:
Definiera bra ljud?

Vart ju hemma hos min kompis som hade ett för 3-4 tusen och det tyckte jag var awesome..

Ja, det är ju förvisso lyssnaren som avgör om det är bra ljud eller inte och har du inget alls sedan tidigare så kommer det naturligtvis låta bra.
Men jag vet av egen erfarenhet att man vänjer sig fort och vill ha mer och det där systemet du länkade till såg inte mycket ut för världen och jag väljer att tro att det låter väldigt platt och tråkigt.

Leta upp en begagnad HK/Yamaha/Marantz/Denon 5.1-receiver med HDMI-växel och sen köper du dig ett par begagnade Klipsch RS-42:or och använder dessa som frontar tills du har råd att köpa ett par RF-35:or som frontar och flyttar 42:orna dit bak. Sen köper du center och sub också.
Bara som ett exempel, det finns ju många andra välljudande högtalare. Monitor audio, Infinity, Mordaunt, JBL, Audio pro osv.

Ja, det är ju förvisso lyssnaren som avgör om det är bra ljud eller inte och har du inget alls sedan tidigare så kommer det naturligtvis låta bra.
Men jag vet av egen erfarenhet att man vänjer sig fort och vill ha mer och det där systemet du länkade till såg inte mycket ut för världen och jag väljer att tro att det låter väldigt platt och tråkigt.

Leta upp en begagnad HK/Yamaha/Marantz/Denon 5.1-receiver med HDMI-växel och sen köper du dig ett par begagnade Klipsch RS-42:or och använder dessa som frontar tills du har råd att köpa ett par RF-35:or som frontar och flyttar 42:orna dit bak. Sen köper du center och sub också.
Bara som ett exempel, det finns ju många andra välljudande högtalare. Monitor audio, Infinity, Mordaunt, JBL, Audio pro osv.

Ok. Detta verkar betydligt klyddigare..

Min kusin i Schweiz tror jag har lagt cirka 30000 på sina högtalare och håller fortfarande på att köpa in fler. Men jag har långt ifrån samma ekonomi som honom.

Min kusin i Schweiz tror jag har lagt cirka 30000 på sina högtalare och håller fortfarande på att köpa in fler. Men jag har långt ifrån samma ekonomi som honom.
Det är därför flera säger att du skall handla i steg, börja med ett par ok frontar, lägg till resten sedan, förrän du anar det har du plöjd ner 100k :D

Varför ska jag ha en bluray disk när jag inte äger en endast skiva? Streamar allt live från datorn i 1080p. Funkar finfint och via internet har jag alla möjliga filmer :)
Är du nöjd med den kvalité som de flesta "1080p" filer håller på nätet ska du självklart inte köpa någon BD-spelare. Vill du ha riktigt bra bild däremot så är det köpfilm som gäller :)

Många verkar tro att 1080p är någon typ av garanti för bra bild men det beror ju helt på vad man komprimerat med och hur hårt. När jag ser "högupplösta" långfilmer på under 1GB förstår jag att folk inte har någon vidare koll :död

Många verkar tro att 1080p är någon typ av garanti för bra bild men det beror ju helt på vad man komprimerat med och hur hårt. När jag ser "högupplösta" långfilmer på under 1GB förstår jag att folk inte har någon vidare koll :död

Du vet att blurayrip inte är samma sak som högupplöst va? :va

Brukar inte se någon försämring på blurayrippar i 1080p som ligger på 5-10gig.

Strecktech, du kan få problem med latency om du först kör bild&ljud genom tvn, sen ut med ljudet ur tvn för en annan källa.
Dvs bilden kommer snabbare än ljudet med osynk, går ju att ställa in men meckigt.

Ett alternativ med tanke på budget är premium datorhögtalare istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

alternativt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

Är du nöjd med den kvalité som de flesta "1080p" filer håller på nätet ska du självklart inte köpa någon BD-spelare. Vill du ha riktigt bra bild däremot så är det köpfilm som gäller :)

Vad dillar du om :va Jag tankar hem högupplöst hela tiden och det är filmer på uppåt en 10-12 gig ibland och det är ingen skillnad mot köpskiva om det är rätt gjort och det gäller att veta vilken grupp som kan sin sak.
Men om du tankar hem ripar så förstår jag att du blir ledsen i ögat när du spelar upp den på din 200k-anläggning :crash

För 3 papp får du inga monsterprylar, det är sagt sedan innan. Jag skulle gräva lite på blocket och kolla efter ett beggat kit med halvskrotiga 5.1 sateliter och en ok stärkare. Eller, formulera om, lägg fokus på att stärkaren är ok, sen så kan du uppgradera resten efter hand. Då du väljer högtalare sen, tips är och försöka plocka åtminstoned 5 av de 5.1 från samma serie/tillverkare, annars så blir det ofta skillnad i ljudbilden och mkt fulmeck med eq för att få det att låta ok. Att stärkaren är förra eller förrförra årets modell, skit samma så länge den uppfyller din kravspec. En 3 år gammal 10k stärkare kommer i 9 fall av 10 låta bättre än en flång ny 2500 kr stärkare. Och det blir aldrig bättre än svagaste länken i kedjan ändå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT