Hemma efter 2 veckor på sjukhus

selin skrev:
Så nu väntar en operation där dom tar benmärg från höften och lägger det i mitt brott i lårbenet tydligen :3freak

Hur går det...har du fått tid för operation?

Ja, vad ska man säga? Jag har aldrig varit speciellt allvarligt skadad och vet väl inte riktigt vad ni går igenom, men bit ihop och kämpa på, ni som är under rehab. :tummenupp

Socrates skrev:
Hur går det...har du fått tid för operation?

Skulle blivit opererad idag, men det frös på och blev halt så en jävla massa kärringar ramlade och bröt höften + nån trafikolycka, så jag fick vänta tills imorgon förmiddag istället.

Återkommer med en rapport!

selin skrev:
Skulle blivit opererad idag, men det frös på och blev halt så en jävla massa kärringar ramlade och bröt höften + nån trafikolycka, så jag fick vänta tills imorgon förmiddag istället.

okej.. funderar nästan på att strunta i mitt kommande hojköp (fzr600) o samla till en lägenhet istället :( blir skraj när jag läser o ser alla bilderna

selin skrev:

Lycka till i morgon! Skönt att du fick en tid. Jag har väntat på operationstid flera månader, fick en tid den 14 Feb nu :banana

Va fint med en liten "Hoffman" armatur på fossingen ,, jag hade en liknande på min högra handled -04 från maj månad till veckan efter midsommar ,,
inte mycket till muskler kvar efter detta ,,

jag ska dessutom in på Op i höst o få handleden förlängd 1cm med hjälp av en liten benbit från min höft som dom ska såga ur o förlänga handleden med ,, mysigt va ,,,

Maverick skrev:
en vägskyllt, två "julgranar" o två fullstora granar.

mmmm knark :dricka levde på 140 mg oxycontin om dagen i ett halvår.. fina grejer.. :D

kan väl passa på o visa hur mitt underben såg ut..

Last edited:
jocke i köping skrev:
Va fint med en liten "Hoffman" armatur på fossingen ,, jag hade en liknande på min högra handled -04 från maj månad till veckan efter midsommar ,,
inte mycket till muskler kvar efter detta ,,

jag ska dessutom in på Op i höst o få handleden förlängd 1cm med hjälp av en liten benbit från min höft som dom ska såga ur o förlänga handleden med ,, mysigt va ,,,
Ska oxå in på op nu under våren.. ska till läkaren på onsdag i linköping för o se vad som skall göras. Det jag e mest rädd för e just för att få en ny ställning om dom få för sig att räta ut underbenet.. givetvis vill man ha ett rakt underben, men så kul e de inte att gå 6 månader med en ställning runt ben o fot. speci inte nu när tillökning väntas..

Tror inte det är samma läktid på ett planerat ingrepp i kroppen som efter ett trauma ,, min handled tog 4 månader o få till så ja kunde jobba igen,8 veckor med Hoffman + resterande tid till rehab,

ja ska åxå "justeras lite men inte förrän i höst o då ska dom "låna" en bit av min höft för att skarva i 1cm som min handled är fel ,, o överläkaren sa att det skulle bli gips i 6-8V sedan rehab igen,, jag har gjort en deal så op blir inte förrän i senhöst så ja kan åka på millen hela sommaren.
:tummenupp

Maverick skrev:
Ska oxå in på op nu under våren.. ska till läkaren på onsdag i linköping för o se vad som skall göras. Det jag e mest rädd för e just för att få en ny ställning om dom få för sig att räta ut underbenet.. givetvis vill man ha ett rakt underben, men så kul e de inte att gå 6 månader med en ställning runt ben o fot. speci inte nu när tillökning väntas..

jocke i köping skrev:
Tror inte det är samma läktid på ett planerat ingrepp i kroppen som efter ett trauma ,, min handled tog 4 månader o få till så ja kunde jobba igen,8 veckor med Hoffman + resterande tid till rehab,

ja ska åxå "justeras lite men inte förrän i höst o då ska dom "låna" en bit av min höft för att skarva i 1cm som min handled är fel ,, o överläkaren sa att det skulle bli gips i 6-8V sedan rehab igen,, jag har gjort en deal så op blir inte förrän i senhöst så ja kan åka på millen hela sommaren.
nja.. där håller jag nog inte med.. jag tror det e precis samma läktid. Tror inte kroppen känner skillnad på trauma o planerat. Ta ett riktigt dumt ex, om du skär dig på ett papper så så kommer det att ta lika lång tid att läka som såret du själv gör med samma papper. :D tror faktiskt att det funka typ samma med ett benbrott, även om det e avslaget eller uppsågat.

Maverick skrev:
nja.. där håller jag nog inte med.. jag tror det e precis samma läktid. Tror inte kroppen känner skillnad på trauma o planerat. Ta ett riktigt dumt ex, om du skär dig på ett papper så så kommer det att ta lika lång tid att läka som såret du själv gör med samma papper. :D tror faktiskt att det funka typ samma med ett benbrott, även om det e avslaget eller uppsågat.

Samma skada tar lika lång tid att läka men vid planerade ingrepp optimeras ju läkytor och liknande, därav kortare läktid.

Skulle nog tro...

Har bara kört hoj ett halvt år och när man ser vad en enstaka kärringar kan lyckas åstadkomma bara för att hon är halvt blind blir man ju rädd.
Hoppas verkligen att ni läcker ihop och blir så pass återställda att det till slut bara finns en bra fylle historia kvar för er att dra senare i livet.

Pysslade med fallskärmshoppning förr och jag vet inte hur många jag sett bryta lårben, höfter, armar och fötter… men likt fan så fort dom kan resa sig ur sängen så det första dom gjort var att dra ut och börja hoppa igen. Dess värre så har flera av dom trillat ditt mer än en gång och skillnaden är väl att det oftast varit deras egna fel och inte någon annans...joo, det skulle väl vara den jävla gravitations kraftens fel. What goes up, must come down…

Så fast at du har en bit kvar och många av dagarna känns långa, dryga och totalt menningslösa och som om du kommer ingenvart är det bara till att kämpa på.
Jag tror säkerligen att du snart är ute på hojen igen och förhoppningsviss slipper du kärringen då. Du har ju trots allt dragit ditt strå till statistik stacken nu.

Krya på dig.
:)

Maverick skrev:

Hur lång tid det tar att läka beror på trauma enerigin typ av ben din ålder.

Principen är att rörben tar längre tid än lednära frakturer att läka
Högenergitrauma tar längre tid efersom mjukdelarna ofta är mer skadade
En ungmans fraktur läcker mycket bättre än den gamles.
En instabil fraktur läker långsammare än en stabil dito

Etc blablabla.

Tack Meistro :tummenupp
Du tog orden ur min mun *smile*

jag har en ytterligare teori ang läkande frakturer ,,
kan det vara så att om jag mot förmodan skulle vara riktigt vältränad i min nuvarande slappa kropp och råkade ut för samma som jag gjorde på Gelleråsen
med handleds kras skulle läka fortare än om jag är som nu,, slö slapp som bara den ,, :fyllisar
alltså ,, vältränad kropp=kortare läktid
min kropp= något(ìroni) längre läktid ?

eller är jag på fel spår ? :va

2ono skrev:
Hur lång tid det tar att läka beror på trauma enerigin typ av ben din ålder.

Principen är att rörben tar längre tid än lednära frakturer att läka
Högenergitrauma tar längre tid efersom mjukdelarna ofta är mer skadade
En ungmans fraktur läcker mycket bättre än den gamles.
En instabil fraktur läker långsammare än en stabil dito

Etc blablabla.

selin skrev:

Tjo!

Hur har det gått nu då? *nyfiken*

jocke i köping skrev:
Tack Meistro :tummenupp
Du tog orden ur min mun *smile*

jag har en ytterligare teori ang läkande frakturer ,,
kan det vara så att om jag mot förmodan skulle vara riktigt vältränad i min nuvarande slappa kropp och råkade ut för samma som jag gjorde på Gelleråsen
med handleds kras skulle läka fortare än om jag är som nu,, slö slapp som bara den ,, :fyllisar
alltså ,, vältränad kropp=kortare läktid
min kropp= något(ìroni) längre läktid ?

eller är jag på fel spår ? :va

Absolut bra ingångsstatus med mycket hög funktion innan skadan innan "se våra idrottsstjärnor "kommer tillbaks mycket snabbare till en bättre funktion eftersom dom har en bättre kvalitet på muskler senor ligament och skelett.

A och O i fraktur läkning är bra och intakta mjukdelar (muskler) dvs inga mjukdelar runt frakturen läker ingen fraktur.

Men du är ju rena ungdomen :tummenupp

Men nyckeln i god fraktur läkning är intakt cirkulation vilket hänger ihop med bra mjukdelar och en stabil fixation (plattor mm)som gör att man kan röra leden så tidigt som möjligt efter en op.

Lite lyft igen då...

Blev opererad i Måndags, dom har borrat ur benmassa från höften och sedan gjort ett c.a 13 cm långt snitt på låret och gått igenom musklen för att sedan lägga i benmassan i benbrottet. Allt gick bra, hade sjukt ont vid uppvaket, och har ju jävligt ont än, men inte i höften utan mest i lårmuskeln.

Fick recept på Oxycontin med mig hem, så närmaste veckan lär man ju vara ganska lättroad och mest sitta och dregla.

Det som är jävligt skönt är att f.r.o.m nu så får jag belasta benet fullt ut så länge det inte gör ont! Så nu är det bara att börja lära sig gå igen och kasta kryckorna åt helvete inom en ganska snar framtid!
:banana

Fridens

Glömde... Dom bytte en skruv i knät också, den gamla var lite för lång

Bifogat

• P1010041.jpg
    P1010041.jpg
    91.9 KB · Visningar: 124
Den här tråden borde ALLA på sh läsa....flera ggr...

Kom sedan inte å klaga på Försäkringspremierna...

Det är väl ingen som tor att alla dessa operationer och eftervård är gratis...

Till alla som har varit och är skadade pga våran hobby....krya på er nu, så ses vi på vägarna i sommar. Har själv varit där en del är och sett ännu värre skador läkas och sen har peronen varit i farten med hoj. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT