hembakt godast?

Jag bakar det mesta bröd jag äter själv :) Sen äter jag inte så jättemycket (mjukt) bröd, men ett par gånger i månaden bakas det nog något. Tekakor har jag ganska bra rutin på, men det kräver ju en aning mer arbete än att bara hälla ner en deg i en form. Som någon sa, man ska låta ett bröd jäsa ordentligt och även arbetas ordenligt, utan att överarbeta det, en fin linje men det kommer med övning. Sen är det ju självfallet så att man inte kan tävla med ett bra bageri, men jag föredrar nog egen produktion före det mesta jag hittar packeterat på ICA.

Har även testat att baka mitt eget knäckebröd men då jag konsumerar en hel del sådant så blir det lite för mycket jobb, och håller inte knaprigheten så bra etc.

Tycker det är avslappnande att baka hur som helst, det är väl huvudorsaken att man gör det :)

Undantaget är när jag får tag i det mjukaste av mjuka tunnbröd från Lövånger, då köper jag från plastpåshyllan.

Det brödet är å andra sidan himmelskt gott!

Åker man förbi det bageriet en vardag innan dom har stängt är man rent av skyldig att stanna och handla!

Lätt kantstött hårt tunnbröd på påse nästan gratis, det mjuka tunnbrödet du pratar om ihoprullat till en hård stubbe a ca ett kilo, eller en meterlång påse med små runda kakor mjuktunnbröd....

Ett tips, släng brödet en liten stund på en varm spisplatta så smakar det nybakt (och det luktar nybakt i hela huset)

Det brödet är å andra sidan himmelskt gott!

Åker man förbi det bageriet en vardag innan dom har stängt är man rent av skyldig att stanna och handla!

Lätt kantstött hårt tunnbröd på påse nästan gratis, det mjuka tunnbrödet du pratar om ihoprullat till en hård stubbe a ca ett kilo, eller en meterlång påse med små runda kakor mjuktunnbröd....

Ett tips, släng brödet en liten stund på en varm spisplatta så smakar det nybakt (och det luktar nybakt i hela huset)

Har du induktionshäll så metallspruta brödet först för den där härligt metalliska smaken. :tummenupp

Det har ju med nybakt eller inte att göra. Bakar du hemma och äter en tekaka eller vad det nu är direkt så är det ju skitgott men man är ju utvecklingsstörd om man tror att man bakar godare bröd än vad de gör på ett bageri. Det kan nog vara godare bröd än från ett industribageri. Men i ärlighetens namn tror jag bara det beror på färskheten, att man äter det direkt från ugnen.

Ja? Det är ju så det skall vara. Degigt och jävligt, nygräddat, med smör på. Som en prinsesstårta i munnen för fan :fakta

Bullar ska vara degiga, inte bröd.

Last edited:
Det har ju med nybakt eller inte att göra. Bakar du hemma och äter en tekaka eller vad det nu är direkt så är det ju skitgott men man är ju utvecklingsstörd om man tror att man bakar godare bröd än vad de gör på ett bageri. Det kan nog vara godare bröd än från ett industribageri. Men i ärlighetens namn tror jag bara det beror på färskheten, att man äter det direkt från ugnen.

Bullar ska vara degiga, inte bröd.
Är man utvecklingsstörd om man tycker att man lagar godare mat hemma än på McDonalds eller Mamma Scan?

Är man utvecklingsstörd om man tycker att man lagar godare mat hemma än på McDonalds eller Mamma Scan?

Är McDonalds eller Mamma Scan ett bageri? Det trodde jag inte. Om du läser igen så ser du kanske också att jag gör skillnad på bageri och industribageri.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman