Hem PC, köpa loss pris?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Är det ngn som har en aning om hur det fungerar och hur man räknar ut köpa loss priset? Iaf på en höft, jag har en hempc som jag skulle vilja köpa loss eftersom jag sagt upp mig. Pga en lång historia så skulle jag vilja veta ungefär vad man har att förvänta sig, fantasipriser eller rimligt marknadsmässigt pris.
En laptop som var enligt deras papper värd 27 000:- när jag fick den och nu har jag haft den ca ett år.
Ngn som har en blekaste hur dom räknar?
Jo visst kommer jag få veta priset av dom, men först efter två veckor och det är där det knasar lite pga mina omständigheter.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2607636 Är det ngn som har en aning om hur det fungerar och hur man räknar ut köpa loss priset? Iaf på en höft, jag har en hempc som jag skulle vilja köpa loss eftersom jag sagt upp mig. Pga en lång historia så skulle jag vilja veta ungefär vad man har att förvänta sig, fantasipriser eller rimligt marknadsmässigt pris.
En laptop som var enligt deras papper värd 27 000:- när jag fick den och nu har jag haft den ca ett år.
Ngn som har en blekaste hur dom räknar?
Jo visst kommer jag få veta priset av dom, men först efter två veckor och det är där det knasar lite pga mina omständigheter.
//Tobbe

köper loss min hem pc nu i december efter 3 + 1 extra års hyra, det är en IBM laptop som hade marknadsvärde på ca 25000 för 4 år sen.

hör och häpna! nu vill dom ha 2750:- bara för datorn!!!!
det är en IBM Thinkpad 1,6 GB. 256 mbit ram, 20 gig hårddisk.
visst fan är det lite mycket efter 4 års hyra?

så jag tror inte det blir billigt för dig. troligtvis gör du en bättre affär om du lämar tillbaka skiten och köper nytt!

madmagnus skrev:
2607650 köper loss min hem pc nu i december efter 3 + 1 extra års hyra, det är en IBM laptop som hade marknadsvärde på ca 25000 för 4 år sen.

hör och häpna! nu vill dom ha 2750:- bara för datorn!!!!
det är en IBM Thinkpad 1,6 GB. 256 mbit ram, 20 gig hårddisk.
visst fan är det lite mycket efter 4 års hyra?

så jag tror inte det blir billigt för dig. troligtvis gör du en bättre affär om du lämar tillbaka skiten och köper nytt!
Ja jag misstänker ju att det handlar om ocker och inte nuvarande marknadspriser. :gnissla
Köper en laptop med bättre prestanda än den jag har idag för 10-12 000:-
Får nog ge upp tanken på att det ska vara en hyffsad deal att köpa loss denna.
//Tobbe

jag skulle typ aldrig köpa loss en PC efter 3 år så länge det inte handlar om symboliska summor, bättre lägga pengarna på en ny, en bärbar för 27 000 är förmodligen ganska dyr efter 1 år men gammal, skulle nog köpa en ny istället, de bärbara blir utgångna snabbare än stationära.

väntar du till jan/feb får du ju också Windows Vista i PCn

KGK skrev:
2608187
väntar du till jan/feb får du ju också Windows Vista i PCn
Med andra ord har jag bråttom...
Elefantisen som microsoft dragits med i alla sina senare operativ lär väl knappast ha lagt sig. Jag tycker XP funkar helt ok, känner inget behov av ngt annat.
Möjligen skulle linux vara ngt om det nu inte var så att det blev som att lära om från början.
Men är det så att Vista kräver mindre kraft av datorn, är mindre på disken och funkar bättre än vad XP gör så visst. Då kan jag tänka mig det.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2608456 Med andra ord har jag bråttom...

OK, kolla vad du skulle få köpa den för och jämför med en ny, ganska stor skillnad vad man får för pengarna idag jämfört med en ny för ett år sedan, den har begagnade har "kortare" livslängd pckså, beroende på vad du kör för nåt. XP duger bra.

KGK skrev:
2608488 OK, kolla vad du skulle få köpa den för och jämför med en ny, ganska stor skillnad vad man får för pengarna idag jämfört med en ny, den har begagnade har "kortare" livslängd pckså, beroende på vad du kör för nåt. XP duger bra.
Jojo jag håller med dig, gillar inte riktigt ms utvecklingsfokusering bara :gnissla
Men jag håller helt med dig i övrigt, mina fantasier om att jag eventuellt skulle kunna köpa loss denna för 5000 låter inte ens rimligt när jag själv säger det.
För det är väl vad jag tycker är smärtgränsen för vad jag skulle kunna tänka mig att köpa loss den för.
Från början tänkte jag att det var dagens marknadsvärde som gällde och att man baserade det på det värdet. Men det är ju helt orimligt sett från uthyrningsbolagets sida.Får jag ett pris på ~10 000 så är denna burken inte ens med i matchen, inte för att den är trött utan just för att jag som du säger kan få en likvärdig eller tom en aning vassare för den summan.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2608507Får jag ett pris på ~10 000 så är denna burken inte ens med i matchen, inte för att den är trött utan just för att jag som du säger kan få en likvärdig eller tom en aning vassare för den summan.
//Tobbe

Det är nog det dom vill ha, eller mer, ifrån ett nypris på 27 000, dom kan bara siffror och inte datorer:näsblod

AMD är ju med och pressar pris än mer nu.

http://computersweden.idg.se/2.139/1.81224

Last edited:
Bara att säga till dem att du vill lämna tillbaka den. Vad folk inte vet är att man kan pruta på priset som dem ger dig. "Antingen tar jag den för 1500 eller så får ni komma och hämta den". Dem brukar oftast inte vara sugna på att hämta gamla grejer eftersom dem inte vet vad dem skall göra med dem.

Flera på jobbet som gjort så och dem har fått köpa grejerna för en symbolisk summa istället för ockerpriserna dem vill ha från början.

Skall bli spännande att se vad dem vill ha för mitt hemmabiosystem och min LCD tv sen... :mad: :huvet

C.Barrow skrev:
2608683 Bara att säga till dem att du vill lämna tillbaka den. Vad folk inte vet är att man kan pruta på priset som dem ger dig. "Antingen tar jag den för 1500 eller så får ni komma och hämta den". Dem brukar oftast inte vara sugna på att hämta gamla grejer eftersom dem inte vet vad dem skall göra med dem.

Flera på jobbet som gjort så och dem har fått köpa grejerna för en symbolisk summa istället för ockerpriserna dem vill ha från början.

Skall bli spännande att se vad dem vill ha för mitt hemmabiosystem och min LCD tv sen... :mad: :huvet
1500 känns billigt för en ett år gammal burk som haft 27 000 som nypris. Men tack för tipset. Ska se vad dom säger, jag satt precis och funderade på vad dom ska med min beggade laptop till. Om dom nu skulle begära 10 000 för den av mig så är det ju inte precis relaterat till vad dom skulle få ut för den om dom sålde den. Så pruta ska jag :)
//Tobbe

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...