Helvetes j*vla friläge mellan växlarna!!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Fattar inte detta! :dummer
Varför??
Händer oftare och oftare nu för tiden..
Kan det vara så att min växellåda e på väg o rasa?
Läst en massa och fått till svar på mina frågor att man ska kunna växla utan koppling vid snabb acceleration, och att motorn inte ska ta skada, men nuförtiden tycks jag allt oftare få i friläge mellan 2an och 3an, ibland mellan 3an och 4an... Varför??
Gör jag nåt fel?
Tycker jag släpper gasen tillräckligt. Kan det vara så att jag inte petar upp växelpetarn hårt nog? Ska man behöva ta i?
Sen om ja får i friläge mellan ex 2an o 3an, om ja då släpper gasen och ger sakta gaspådrag igen så ligger plötsligt växeln i :3freak
Skumt.. Fattar noll..
Nån av er som haft samma problem eller vet vad som kan va felet?
//B

Det finns ingen chans att du råkar sitta med lite tryck på växelspaken efter att du växlat eller hela tiden? jag hade samma problem med nerväxlingar, fick inte i växlarna hur jag än försökte.
Kom ihåg att nån nämt det där med "omedvetet" tryck på spaken och efter det testade jag att verkligen lyfta foten ORDENTLIGT efter växling och det visade sig vara det som varit mitt problem också.

Detta problem låter väldigt simpelt och som nåt man borde ha koll på, men t.ex. i mitt fall var det en kombination av byte av fotpinne och nya stövlar som gjorde det.

Annars kan det vara den omtalade fjädern i lådan som strular?
Ett vanligt R1-problem, ska tydligen finnas på R6 också

Bj skrev:
Det finns ingen chans att du råkar sitta med lite tryck på växelspaken efter att du växlat eller hela tiden? jag hade samma problem med nerväxlingar, fick inte i växlarna hur jag än försökte.
Kom ihåg att nån nämt det där med "omedvetet" tryck på spaken och efter det testade jag att verkligen lyfta foten ORDENTLIGT efter växling och det visade sig vara det som varit mitt problem också.

Detta problem låter väldigt simpelt och som nåt man borde ha koll på, men t.ex. i mitt fall var det en kombination av byte av fotpinne och nya stövlar som gjorde det.

Annars kan det vara den omtalade fjädern i lådan som strular?
Ett vanligt R1-problem, ska tydligen finnas på R6 också

Fjäder probelm finns på R6 med polare har bytt på sin 00. sedan hur vanligt det är vet ej. har inte dessa problem själv, jag sparkar i växlaran ordentligt. Kan ha problem vid 1->2 när man drar på riktigt ordentligt men aldrig mellan några andra växlar.

När det gäller fjädern till kulissrullen så blir hela växelmekanismen slapp och det går knappt att få i någonväxel men det går... Men skaffar du en ny fjäder så se till att du får den uppdaterade versionen (den är lite tjockare än den de stoppade i från början).

Edit: fjädern är lätta att byta och kostar typ 14:-

\H

matte_r6 skrev:
Fjäder probelm finns på R6 med polare har bytt på sin 00. sedan hur vanligt det är vet ej. har inte dessa problem själv, jag sparkar i växlaran ordentligt. Kan ha problem vid 1->2 när man drar på riktigt ordentligt men aldrig mellan några andra växlar.

Ok.
Min låda är lite skum från 2:an till 3:an, vid fullt acc vill den inte rktigt släppa ur 2:an, får trycka till ORDENTLIGT för att få i den ibland.

Kan vara som någon säger: att fjädern i lådan börjar bli slapp, men det kan likväl innebära att lådan börjar bli sliten. Min låda har börjat visa mellanlägen mellan 2-3 men det kan likväl bero på gammal olja. Den ska bytas snart och efter det får vi se om det blir en garantisak till vintern.

//jaG

1. Ha en hård platta på ovansidan stöveln
2. Justera växelspaken så den inte sitter för högt upp
3. Slit hårdare!

Stövlar kan ha en orsak,själv inte haft nån problem med mina gamla Prexport stövlar men så köpte jag Oxtar stövlar o märker att det är lite sämre med växlingen o kan bli mellan slag mellan växlarna.Byter jag sedan till de gamla stövlarna så är det inga problem alls o går som smort o vanligt.
Kanske behöver mjuka upp de nya stövlarna lite eller en lite justering på växel
pinnen så den ligger lite bättre ann på stöveln.

R1 racer skrev:
Stövlar kan ha en orsak,själv inte haft nån problem med mina gamla Prexport stövlar men så köpte jag Oxtar stövlar o märker att det är lite sämre med växlingen o kan bli mellan slag mellan växlarna.Byter jag sedan till de gamla stövlarna så är det inga problem alls o går som smort o vanligt.

Fan va bra!! De e ju oxtar jag kör med!!!
Testar lite
Tack!! :Bugar

Om problemet ligger i stövlarna så kan du sy dit en liten plastplatta där du har växelspaken.

R1 racer skrev:

Har också lite problem med växlingarna och jag kör med Oxtar... Måste dra till ordentligt. Eftersom jag åker en helt annan hoj så tycker jag att vi skyller på stövlarna :-) Missade aldrig när jag provkörde hojen med jumpadojjor men dom vill man inte åka omkring med.

Samma sak hände mig ofta förr både på Suzuki gsx 750 Honda VTX 1800 Kawa zx11 och nuvarande zx12....Ända tills jag vänder på växelpeken så att man trampar i växlarna i stället för att lyfta i dom. :tummenupp (Det blir nog omedvetet mer kraft i växlingen när man trampar i dom)

Kolla om drivpaketet är slitet, dåligt smörjt, eller inte korrekt spänt.
Oljan i motorn påverkar också växlingarna. Försämringen av smidigheten i växellådan på min gamla kawa är klart påtaglig om inte allt det lirar rätt. Klonkigt, missade växlar och falska frilägen..

Kolla även slitage i länkaget mellan axel och växelpelle.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman