Helt plötsligt utan frambroms!

TALLE

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
ZX-6R - 98
var ute o åkte i dag.. drag upp den på slangen en sväng.. lägger ner den o ska bromsa inför kurvan.. frambromsen tar inte ett dugg! fick halft sladda mig igenom kurvan men bakbromsen.. var säker på att jag skulle klota med som tur var så gick det bra..
Sedan efter bara ett tag så funkade bromsen igen.. o funkade hela vägen hem..

Ville bara höra om nån har varit med om detta? Mina packboxar började läcka förra veckan så jag antar att det trycktes ut olja ur gaffeln när jag wheelade som sedan hamnade på skivorna..
eller är det nån annan som har en annan förklaring?

har beställt boxarna o ska byta dom men jag vill ju kunna lita på bromsen efter det så jag hoppas att min teori stämmer.. :7peta

TALLE skrev:
var ute o åkte i dag.. drag upp den på slangen en sväng.. lägger ner den o ska bromsa inför kurvan.. frambromsen tar inte ett dugg! fick halft sladda mig igenom kurvan men bakbromsen.. var säker på att jag skulle klota med som tur var så gick det bra..

Ville bara höra om nån har varit med om detta? Mina packboxar började läcka förra veckan så jag antar att det trycktes ut olja ur gaffeln när jag wheelade som sedan hamnade på skivorna..

har beställt boxarna o ska byta dom men jag vill ju kunna lita på bromsen efter det så jag hoppas att min teori stämmer.. :7peta

Kannsäkert vara så att du har fått gaffelolja på bromsskivorna. Speciellt om du VET att du har läckande packboxar.

Ibland kan det vara svårt att få rent bromsbeläggen ordentligt om man fått olja på dem så om du har otur kan du behöva byta beläggen också!

Du skulle också ev. kunna ha luft i bromssystemet. Men det borde du märka av vid andra tillfällen också i så fall. Så det mesta pekar på olja på bromsskivorna!

Packboxarna tar stryk om man är allt för ivrig på bakhjulet och inte sätter ner hojen mjukt. Vilket kanske kan vara en förklaring till läckande packboxar. De kan, naturligtvis, gå sönder vid normal körning också!

// Niklas

TALLE skrev:

låter väl troligt, om det inte vara så att bromsen i övring kände svampig eller tog längre in än vanligt?

den där säkerhetskontrollen är inte så dum, men nu viste du ju redan om det!?! :confused: :va :7peta :fatta!
olja på skivorna är öken! se till å rengöra dem ordentligt och det nyss! får den arbetas in i metallen blir du aldrig riktigt av med den om du blästrar dem...

hoppas det löser sig för dig!
tur att det gick bra för dig i alla fall, den där bakbromsen är inte mycket att hålla i handen när den får arbeta själv...
/bagerah

Avarage skrev:
Kannsäkert vara så att du har fått gaffelolja på bromsskivorna. Speciellt om du VET att du har läckande packboxar.

Ibland kan det vara svårt att få rent bromsbeläggen ordentligt om man fått olja på dem så om du har otur kan du behöva byta beläggen också!

Du skulle också ev. kunna ha luft i bromssystemet. Men det borde du märka av vid andra tillfällen också i så fall. Så det mesta pekar på olja på bromsskivorna!

Packboxarna tar stryk om man är allt för ivrig på bakhjulet och inte sätter ner hojen mjukt. Vilket kanske kan vara en förklaring till läckande packboxar. De kan, naturligtvis, gå sönder vid normal körning också!

// Niklas

Det blev bara en gång o sen funkade bromsen normalt igen.. tror du beläggena kan vara skade då ändå? för jag körde runt i kanske 20 min efter det o kände efter om det skulle hända igen... Ska nog kanske låta hojen stå tills jag bytt dom. borde hinna få dom innan helgen i alla fall..

TALLE skrev:
Det blev bara en gång o sen funkade bromsen normalt igen.. tror du beläggena kan vara skade då ändå? för jag körde runt i kanske 20 min efter det o kände efter om det skulle hända igen... Ska nog kanske låta hojen stå tills jag bytt dom. borde hinna få dom innan helgen i alla fall..

Hur funkade bromsen efteråt?
Pumpade du några gånger sen började den fungera eller?
Höll du handtaget inne och den började fungera?
Hur kändes bromsen? Gick handtaget in i botten utan motstånd eller hade du konstant motstånd i handtaget?

SENSEI skrev:
Hur funkade bromsen efteråt?
Pumpade du några gånger sen började den fungera eller?
Höll du handtaget inne och den började fungera?
Hur kändes bromsen? Gick handtaget in i botten utan motstånd eller hade du konstant motstånd i handtaget?

Bromsen funkade bara efetåt.. tror jag pumpade nån gång så gick den till sig.. fick lite halv panik så jag kommer knappt i håg.. men när jag skulle bromsa så gick handtaget o botten utan nästan nått motstånd.. jag har bromsen så den tar ganska långt in men nu gick den bara mot styret..

Jag hade en liknande, men inte fullt lika dramatisk upplevelse:´
Frambromsen likom kärvade och hackade, antingen fick man bromsa hårt eller löst - inget mellanläge.
Hände en kväll, hela kvällen- sen aldrig mer (utan åtgärd)
Vad kan det varit??

Markus skrev:
Jag hade en liknande, men inte fullt lika dramatisk upplevelse:´
Jag råkade faktiskt ut för något liknande häromdagen. Som tur var körde jag lugnt på 50 väg när jag helt plötsligt märkte att frambromsen inte tog alls knappt :näsblod

Stannade direkt och hittade ett tunnt snöre och en kartongbit som trasslat in sej i framhjulsnavet. Snöret hade letat sej in mellan belägget och skivan. Tog bort allt och bromsen blev normal.

Om jag inte minns fel så gick handtaget i botten ett par gånger utan bromsverkan. Minns att jag direkt tänkte på att bromsslangen måste vara av. Sen tog bromsen normalt igen, precis som när man bytt belägg och måste pressa fram belägget mot skivan. Snöret måste ha särat på belägget och skivan.

Vilken J...a tur att man inte kom farande som Spindelmannen.....

Last edited:
R1 wannabe skrev:
Jag råkade faktiskt ut för något liknande häromdagen. Som tur var körde jag lugnt på 50 väg när jag helt plötsligt märkte att frambromsen inte tog alls knappt :näsblod

Stannade direkt och hittade ett tunnt snöre och en kartongbit som trasslat in sej i framhjulsnavet. Snöret hade letat sej in mellan belägget och skivan. Tog bort allt och bromsen blev normal.

Vilken J...a tur att man inte kom farande som Spindelmannen.....

ett snöre??? skumt.. ja jag kan ju fått nått mellan beläggen med men det låter ju ganska otroligt.. men sedan funkade min broms normalt igen.. men efter som jag vet att ena packboxen läker så drog jag den slutsatsen att det kommit olja på skivorna...

TALLE skrev:
ett snöre??? skumt.. ja jag kan ju fått nått mellan beläggen med men det låter ju ganska otroligt.. men sedan funkade min broms normalt igen.. men efter som jag vet att ena packboxen läker så drog jag den slutsatsen att det kommit olja på skivorna...
I ditt fall låter det mer troligt.
Jag ville bara berätta att det finns fler saker som kan göra att bromsarna försvinner, samt att det är lika otäckt oavsett vad som orsakar det :confused:

R1 wannabe skrev:
I ditt fall låter det mer troligt.
Jag ville bara berätta att det finns fler saker som kan göra att bromsarna försvinner, samt att det är lika otäckt oavsett vad som orsakar det :confused:

Helt riktigt.. när man ligger där mot kurvan alldeles för fort utan frambroms spelar det absolut ingen roll vad som orsakar det.. då vill man bara få stopp !!

Men sen är det ju dax för en fel sökning så man slipper fler oväntade överaskningar

Har också råkat ut för detta när man har fått vobbel efter en slangning, men efter att ha luftat och fyllt på bromsvätska så löste det sig

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT