Helt okej, kyligt eller anus ?

Jag rastade mig igår vid nyköpingsbro nån gång runt 18-18.30, det var kyligt så jag frös om händerna där utan handskar. Gissar på 7-8 grader, vet inte. Sen motorväg i 120-130 till Stockholm. Jag har ett par halvarsson safety grip handskar, http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=1649, vart lite frusen om fingrarna framme i stockholm, men annars var det lugnt. Hade skinnställ PLUS allväderställ ovanpå. Ventilerade stövlar Forma dynamic flow http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-forma-dynamic-flow/28513/mc-stovlar/k291/, det blåser in men inte så jag frös om fötterna.

Min post låter som en modevisning...:rolleyes:

Vad jag vill säga är att 4-5 grader är okej, beroende på hur långt du ska köra och hastigheten. Ju snabbare desto kallare, såklart. Sätt på nåt vindtätt ovanpå om du har. Till och med plastpåsar över handskarna hjälper lite:) Men nåt större att oroa sig för är det knappast.

Skinnställ är ingen höjdare i kyla enligt mig.. Jag drar alltid över ett plagg, typ jacka eller hoodie då det kan va lite kyligt. Fast fingrarna är värst, det kommer man inte undan.. :gnissla. Ibland önskar jag att jag hade allvädersställ men ibland inte :).

Fan vad folk är gnälliga över lite kyla...
Se till att ha ett par ordentliga handskar, eller möjlighet att krama motorn med fingrarna lite då och då så överlever du ;)
Jag måste dock säga att jag personligen föredrar att åka i textilställ när temperaturen letar sig ned kring nollan och därunder :katt

Jag får prova helt enkelkt, drar vell på mig nå fleeze jacka eller så över skinnet. Viktigaste är ju att man känner sig lagom varm om händerna så klarar man ju sig :) Tack för alla tips!

Nu längtar man extra mycket att få ta de japanska vilddjuret på första turen någonsing!

helkoppsunderställ, linne, T-shirt, skinnställ och tjocktröja så klarar man sig hur bra som helst i ett par timmar i 5 grader. Eller snarare tills hfingrarna har frusit helt.

Pendlar i Stockholm och lite mindre utflykter. Kör med mc-jeans, kevlar hoddie, crosshandskar, låga mc-skor och det funkar fint i runt 5 grader. Det är inte mycket motorvägskörning, bara någon mil. Visst man är lite kall när man kommer fram men det är inte så farligt.

Allvädersställ och slalomhandskar, då funkar det ner till minusgrader.
Skinnstället får vänta lite ....

Jag kör perforerat skinnställ och ett par Richa-handskar till jobbet.
Är det 4-5 så tar jag endurojackan över, räcker gott. Händerna är inga problem, är det kallare tar jag ett par Clas Ohlson-påsar på handryggen (värmepåsar, engångs).

Är det åtta plus lägger jag bara en tunn tidning på bröstkorgen innanför jackan. Skinn funkar bra.
Allt ovan gäller i torrt. Regn och fyra plus blir tåg eller bil. Det ska vara njutbart.

Ett par bra skidvantar på händerna så klarar sig de iallafall. Finns inga skydd men håller värmen. Kan man åka skidor i -20 degC borde det funka att köra MC i ett par plusgrader också.

Handlar bara om hur mycket kläder man tar på sig.
Har kört i -35 när jag var ung och entusiastisk, men numera är kör jag inte under -10.

För arbetspendling spelar ju även avståndet roll, på 5 minuter hinner man ju knappt börja frysa oavsett hur man är klädd.

Det finns ett fordon som kallas för snöskoter här uppe i norr. Har hänt att man kört det på vintern ibland. I alla fulla fall så finns det diverse handskar man kan dra på sig på händerna. Och är man villig att offra lite känsla och smidighet är -15 och 80km/h inga problem. (Med handtagsvärmare ofc.) Men skaffar man ett par handskar av modell som funkar för skoterkörning så ska nog +5 i 110km/h klaras av rätt bra. =)

Resten av kroppen brukar folk fixa men rejäla handskar verkar vara ett jävla mysterium för folk söder om dalaälven. ;)

(Nackdelen är såklart att man tappar mkt smidighet)

Det finns ett fordon som kallas för snöskoter här uppe i norr. Har hänt att man kört det på vintern ibland. I alla fulla fall så finns det diverse handskar man kan dra på sig på händerna. Och är man villig att offra lite känsla och smidighet är -15 och 80km/h inga problem. (Med handtagsvärmare ofc.) Men skaffar man ett par handskar av modell som funkar för skoterkörning så ska nog +5 i 110km/h klaras av rätt bra. =)

Resten av kroppen brukar folk fixa men rejäla handskar verkar vara ett jävla mysterium för folk söder om dalaälven. ;)

(Nackdelen är såklart att man tappar mkt smidighet)

Kör man inte skoter med tumgas och variomaticlåda?
Men ett par Richa-glafs funkar utmärkt i ett par minus. Dessutom kan man röra fingrarna till reglagen.

Kör man inte skoter med tumgas och variomaticlåda?
Men ett par Richa-glafs funkar utmärkt i ett par minus. Dessutom kan man röra fingrarna till reglagen.

Variator och tumgas ja. Men att vrida på en rulle funkar kanon med handskar på det också. =)
Men om man inte köper de absolut klumpigaste fingervantarna så går det både att koppla och bromsa.

Körde själv min gamla 125a till bussen (Jo jag är uppväxt i skogen) vid flertal minusgrader och nån dm snö med ett par vanliga fingervantar. Nu var det en väldigt kort sträcka iofs, men att hantera reglagen var mitt minsta problem. (Tills den dag det blev hål i höljet till gasvajern och den gasade när man vred styret åt höger... Is är halt för övrigt. Parera sladd gick åt h-vete.)

Fan va ni plastraketsåkare ska klaga då? Jag åker i t-shirt och huvtröja och jag klarar mig :3freak

Jag har i år pendlat till jobbet i ner till 7 minus som mest. Kört med löpartights, underställ och skinnbyxor. På överkroppen underställ, överdragströja, random långärmad tröja, skinnjackan. Inte varmt men inte så att det är obehagligt kallt heller med tanke på att det är 10min körväg. Händerna hade jag tunna fingervantar och sedan sommarskinnhandskar över, samt handtagsvärmare. Frös som in i HELVETE om händerna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park