helt of.... köpa ny dator

friflaj

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Harley V-rod
Hej hopp.

Tänkte bara kolal om någon här inne e en hajare på bärbara datorer. SKa just till att köpa mig en och vet inte riktigt vilken jag ska ta.
Vill helst inte ha en mac fast att dom e sjukt snygga.

Har kollat in en Sony Vaio ar31m som jag får ca 20% rabatt på så den blir typ 15.000

Finns det kanske någon annan jag bordde ta istället?
Dell, HP, Lg, Acer jaa allt vad dom nu än heter....

Kan tänka mig att lägga typ 15 panor för en som har
17" skärm
minst 100gb
2gb i ram

Någon datanörd som kan råda mig i rätt riktning?
Kan sony datorn vara ett bra köp eller är sony kass??

Hej hopp.

Tänkte bara kolal om någon här inne e en hajare på bärbara datorer. SKa just till att köpa mig en och vet inte riktigt vilken jag ska ta.
Vill helst inte ha en mac fast att dom e sjukt snygga.

Har kollat in en Sony Vaio ar31m som jag får ca 20% rabatt på så den blir typ 15.000

Finns det kanske någon annan jag bordde ta istället?
Dell, HP, Lg, Acer jaa allt vad dom nu än heter....

Kan tänka mig att lägga typ 15 panor för en som har
17" skärm
minst 100gb
2gb i ram

Någon datanörd som kan råda mig i rätt riktning?
Kan sony datorn vara ett bra köp eller är sony kass??

Jag jobbar på Dells Laptop Support ..... så jag kan en del .....

Go Vaio, bra prestanda / krona! (Jobbar också med såna där)

Minne behöver du inte låsa dig på initialt. Kolla kapaciteten och bygg ut om det är så. Ofta kommer 2gb-minnes burkarna med en massa annat skitdyrt som du kanske inte alls behöver. Köp efter spec och kapacitet, och bygg ut minnet om det inte räcker. Kolla om du är ute efter prestanda att den är kompatibel med nästa generations 2gb-moduler. Då får du 4 Gb totalt (inte lanserade än)

Vad ska du använda den till?

Varför 17" skärm?
Leverans: 8 Arbetsdag(ar) 14.546,00 kr
--------------------------------------------
Konfiguration
15.4" WSXGA skärm 1680x1050

nVidia® Geforce Go 7600 512MB

6 Cell batteri

Tangentbord Znote 6x15W Grått SE

Miljöavgift

1 års garanti (6 mån på batteri)

160GB 5400omdr SATA Harddisk Hitachi®

Zepto Wpro 300Mbit BGN

DVD-RW Dual Layer DVD Brännare Slot-in

2048MB DDR2 800/PC6400 SODIMM

1.83 GHz Intel® Core™2 Duo T5600

Service
På platsen service - 2 år

Försäkring
Znote 3 års All-risk försäkring UTAN stöldskydd

Jag är nöjd med Dell´s XPS serie (Min är en M1210)

Fick jag pluspoäng nu K?
:hihi

Jag kör också Dell(inspiron) hemma, på jobb en stationär workstation och en bärbar M70 :tummenupp Funkar klockrent. Nästa hemma laptop blir alla gånger en Dell

17" vill jag ha eftersom att den till 90% kommer att användas till att klippa/mixa video och sen e min tanke att byta ut mina skivor när jag är ute och dj:ar mot DVDs.

17" vill jag ha eftersom att den till 90% kommer att användas till att klippa/mixa video och sen e min tanke att byta ut mina skivor när jag är ute och dj:ar mot DVDs.

Klippa mixa video med bärbar :va (tugga tugga tugga snaaaaaaaaaaark)

Adobe Premiere tuggar en hel del om du tänker använda det programmet.

Kan man så rekommenderar jag 4 Gb internminne. Mycke minne == snabb burk lite minne mycke swap till disk med adobes produkter och det suger gammal honda :tuttar :D

MacBook Pro med Final Cut Studio 2 :tungan

Annars är en Vaio inget dumt köp om du ska ha en Windowsburk.

Klippa mixa video med bärbar :va (tugga tugga tugga snaaaaaaaaaaark)

Adobe Premiere tuggar en hel del om du tänker använda det programmet.

Kan man så rekommenderar jag 4 Gb internminne. Mycke minne == snabb burk lite minne mycke swap till disk med adobes produkter och det suger gammal honda :tuttar :D

Funkar hur bra som helst att klippa video med bärbar. De nya mobila processorerna är minst lika kraftfulla som de som finns en normal stationär PC idag. Skillnaden mellan dom är att de mobila köra ofta på variabel frekvens och/eller antal kärnor beroende på tillgång till ström och belastningen de är utsatta för.

Premiere är för övrigt dödens dött, och ska man klippa seriöst och är ute efter de senaste snabbaste teknikerna så finns det betydligt bättre programmvaror att tillgå, som för övrigt nyttjar minnet på ett mycket bättre sätt än vad gamla Rostiga Kawa-Premiere nånsin kunnat ;)

Sen vilken bärbar man väljer är ju beroende på vad man är ute efter. Jag har bra erfarenheter av HP, som på senare tid blivit jävligt billiga. Kört klanderfritt i jobbet under 3 år, och den får stå ut med en del flyttande. Nu har jag en ny modell av StinkPad, men har inte hunnit använda den så mycket ännu att jag kan ge en ärlig åsikt om hur den är... men känslan är att den är tillverkad av en rysk konstruktur = Tung, robus och gedigen!

Det finns mycket plastigt skit där ute, och att kånka på några gram extra kan löna sig i längden = Skit i lågbudgetserierna från ALLA tillverkare!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti