Helt nytt däck ala 6 mil plus spik i

Det funkar OFTAST att laga och om det skulle pysa ut luft så är det i regel ingen big deal förutom att man kan bli stående.

Om man anser att varje punktering är livshotande så ska man nog tänka på att däck kan tappa luften lagade eller ej.
 
Däckfirman jag brukar anlita när det gäller bilen vägrar konsekvent att laga mc-däck. Bildäck (inkl r-däck) lagar de utan något som helst förbehåll så länge skadan sitter i själva slitbanan. Något säger mig att det finns skäl till att man inte vill reparera mc-däck. Kanske är det så enkelt att det anses vara en för stor risk för liv och lem i händelse av att en lagning inte håller och att de inte vill ha det på sitt samvete. En mc har ju bara två hjul till skillnad från en bil. Konsekvenserna av en punktering på en bil blir ju sällan allvarliga om man inte har maximal otur att det sker under fel omständigheter. Har själv fått en bakhjulspunktering i ca 120 km/h i en fullpackad bil under en semesterresa och det lät mest illa, men bilen kändes stabil och fin tills jag stannat vid vägkanten. En motorcykel hade nog inte upplevts på samma sätt.

Är man ingen fackman eller expert på området är det nog bäst att följa de allmänna råd som finns i branschen. Vad de är kan jag inte svara på. Men det förefaller vara så att däckfirmor av något skäl inte gärna vill laga mc-däck.
 
Är man ingen fackman eller expert på området är det nog bäst att följa de allmänna råd som finns i branschen. Vad de är kan jag inte svara på. Men det förefaller vara så att däckfirmor av något skäl inte gärna vill laga mc-däck.

Därför bör man gå till en däckfirma med fackman eller expert på området!:tungan

Om man nu inte kan/vill laga själv!:)


Men tänk också, om du nu fått punktering en gång kan det faktiskt hända igen.:D ÄVEN med ett nytt däck!
Farligt!:lol
 
Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Back
Top