Helt, knäckt, oljetråget kvaddat!

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Köpte en ZX9R-99a i lördags, körde ej under söndagen för jag ville vänta till jag bytt olja + filter (ty detta var gammalt).

Imorse stod jag utanför affären 07.30 för att köpa prylarna och stack därefter hem för att göra att snabbt ingrepp. Tog ledigt från jobbet, tömde oljan, bytte filter, skruva dit pluggen och börja hälla i ny...

Sen sket sig allt...

Ser att det läcker, drar åt lite till...läcker mer...ser två sprickor i tråget och blir helt knäckt och inser att det inte blir nått bränna av.

Helt nedslagen ringer jag runt till div. MC-skrotar och lyckas få tag på ett begagnat tråg för 1000 spänn.

Nu kommer jag till mina frågor:

Har någon av Er bytt olje-tråg på denna modell (oil pan) och är det något man skulle kunna klara (vetandes att man kanske själv just ställt till med oredan). I så fall skulle jag bli Über-glad för en instruktion, dvs någon slags stegvis beskrivning av vad man behöver demontera, hur detta går till, vad man speciellt skall tänka på, vad man kan förvänta sig när man skruvar loss tråget (om bitar kommer falla ur m.m) vad för ev. spciell utrustning jag bör införskaffa.

Tacksam för all hjälp jag kan få på ämnet!

FÖRGÖRAREN :( :( :( :( :(

Momentnyckel, bra hylsor och en verkstadsmanual är vad du behöver. Att byta tråget ska inte vara några problem, förmodligen måste du ta bort avgassystemet, dock.

Jag tycker att du ska överlåta trågbytet till någon annan, det kan bli billigast i längden.

Jag är tacksam för alla era synpunkter!

Svårt val dock:

Antigen:

Mecka med nått man kanske klarar av och få köra sin nya hoj kanske till helgen...

Eller:

Vänta på ledig mekanikertid den 19 april och bli så överkåt på att köra att det kanske "går" för fort!

Klart det är ju alltid cashen som styr, billigare nu eller billigare i långa loppet!

klart det fixar du själv om du kan mecka lite iallfall , annars har du lärt dig en ny sak efter

1. kan mecka
2. kan inte mecka

Gå in på kawa forumet, där finns det att ladda ner en verkstadshandbok till din hoj!
Ta god tid på dig när du skruvar, så ska du se att du kör hoj till helgen :tummenupp

Last edited:
varför lämna in på mek när det handlar om att lossa nåra skruv, montera dän, montera dit o skruva dit nåra skruv?

/ Hannes

och för att påpeka vikten av ovan nämnda punkter: momentnyckel, momentnyckel, momentnyckel, momentnyckel :tummenupp

Fenix skrev:
och för att påpeka vikten av ovan nämnda punkter: momentnyckel, momentnyckel, momentnyckel, momentnyckel :tummenupp
Som bessersmith så skulle jag vilja påtala några enkla mektips;
Om en anslutning,oljeplugg läcker så hjälper det oftast inte att dra åt hårdare!
Demontera, och undersök tätytor byt eventuella tätn.brickor, oringar.
Vad gäller skruvar som inte lossar vid första försöket, stanna upp och tänk efter hur gör jag nu för att inte förstöra skruven/bulten.

wonderwizard skrev:
varför lämnade du inte in det o fick det svetsat ?

pröjsa 1000 bagis för ett beg... huuuga :huvet

Jag snackade med några svetsgubbar faktiskt (för svetsa kan jag definitivt inte) men båda sa att det krävde visst utredningsarbete och däras timpeng var inte så låg den heller!

Fenix skrev:

Har insett mitt misstag och skall köpa detta så fort jag slutar jobbet!!!

:)

Rottisen skrev:
Gå in på kawa forumet, där finns det att ladda ner en verkstadshandbok till din hoj!
Ta god tid på dig när du skruvar, så ska du se att du kör hoj till helgen :tummenupp

Kanon, verkar vara exakt vad jag behöver! Finns hela handboken där eller?

:confused: :) :)

BMW R90s skrev:
Som bessersmith så skulle jag vilja påtala några enkla mektips;
Om en anslutning,oljeplugg läcker så hjälper det oftast inte att dra åt hårdare!
Demontera, och undersök tätytor byt eventuella tätn.brickor, oringar.
Vad gäller skruvar som inte lossar vid första försöket, stanna upp och tänk efter hur gör jag nu för att inte förstöra skruven/bulten.

Jag uppskattar verkligen alla bessersmidts just nu för jag vill inte råka ut för något mer debackel nu, i alla fall inte innan jag fått köra lite! Du har helt rätt, ett ingenjörsmässigt beteende är på sin plats.

:) FÖRGÖRAREN

Jag betalade 100:- för att svetsa mitt tråg på firebladen (var sprucket efter krasch).
Gick bara till den lokala stål/aluminium firman och bad dem svetsa de två sprickorna.

Hoppas du får ordning på din hoj :tummenupp

Glöm inte ny packning bara..
Jag räknar till 14 skruvar, det är alltså 14 saker som kan gå fel! Lycka till!

//A.

Rottisen skrev:
Kawa forum?
Var hittar jag detta forum???

Rottisen skrev:

Var inne på ninja-klubben men hittar inte denna bok...under vilken rubrik hittade du detta smakprov???

/FÖRGÖRAREN :confused:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...