Helt Gratis mobiltelefoni!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag har inte provat själv, men enligt säkra källor skall detta fungera..

Har man ett gammal NMT 900(450??) abbonemang kvar med telenummer, så skall man kunna ringa gratis helt och hållet, ioch med att systemet är nedlaggt, men fortfarande fungerar det tydligen!

Och vill man att det fungerar smidigast möjligt så vidarekopplarkopplar man telenumret från NMT till sitt nya mobilnummer -Voiala gratis tele!

Om nu detta fungerar så blir det kanske högvaluta med gamla telefoner..

Last edited:
hmmm ska man kanske testa,har ju en del gamla nmt tegelstenar liggandes.

/j

Jag tvivlar starkt på att detta skulle fungera. Hur kan man ha ett abbonemang på något som är nedlagt? Motbevisa mig gärna.

JoS skrev:
2193170 Jag tvivlar starkt på att detta skulle fungera. Hur kan man ha ett abbonemang på något som är nedlagt? Motbevisa mig gärna.

Kanske uttrycker mig fel..tror det räcker med att man haft ett NMT telenummer, och även om man inte använt det och betalt abb, så fungerar det..(?)

Nu vet jag inte 100% att det skall fungera då det var en som berättade för mig att han visste en annan person som gör så, men å andra sidan, hur många ens tänker på detta överhuvudet taget? Jag har inte själv tillgång att testa, var bara tipps som jag hoppas fungerar, hoppas någon kan bekräfta detta!

eller så skaffar man en telefon med wlan och ringer gratis från öppna wlan :)

sporTlovEr skrev:
2193174 Kanske uttrycker mig fel..tror det räcker med att man haft ett NMT telenummer, och även om man inte använt det och betalt abb, så fungerar det..(?)

Nu vet jag inte 100% att det skall fungera då det var en som berättade för mig att han visste en annan person som gör så, men å andra sidan, hur många ens tänker på detta överhuvudet taget? Jag har inte själv tillgång att testa, var bara tipps som jag hoppas fungerar, hoppas någon kan bekräfta detta!
det är alltid ens kompis kompis..

Gratis? Aldrig hörttalas om har telekommunikation i min ryggsäck och då höll vi på att labba med NMT fick betala 10:- minuten när vi ringde till gsm nätet. Det bara nån månad sen.

Edit NMT är inte nerlagt finns kvar en idag används i fjällen lappland där det finns stora områden utan GSM 3G då nmt har en annan våglängd som gör så att signalerna kan transporteras längre. Finns fortfarande NMT abbonemang att skaffa.

Last edited:
-Rosen- skrev:
2193277 feTt, har den mer godis än wlanet. hur är batteritiden med det igång?

Batteritiden är inge vidare om du har igång nätverket hela tiden, men det går att stänga av så det inte söker jämt och ständigt.
Den har en sjuk skärm. Man måste se den med egna ögon för att fatta. Kameran saknar ju autofokus men den duger ändå. Ska lämna in den på uppgradering så jag får senaste FW.

Något annat du vill veta? =)

Paradoxy skrev:
2193290 Batteritiden är inge vidare om du har igång nätverket hela tiden, men det går att stänga av så det inte söker jämt och ständigt.
Den har en sjuk skärm. Man måste se den med egna ögon för att fatta. Kameran saknar ju autofokus men den duger ändå. Ska lämna in den på uppgradering så jag får senaste FW.

Något annat du vill veta? =)
nä, tycker bara att det ahde varit soft att kunna ringa gratis typ alltid :lol

-Rosen- skrev:
2193301 nä, tycker bara att det ahde varit soft att kunna ringa gratis typ alltid :lol

Nja, finns inga program till Series 60 V3 än, men det kommer.
Jag satt och surfade på torget igår, Varbergs Stadshotel har ett öppet nätverk, hittade tre andra också men dom hade sämre mottagning så jag testade inte dom :yoparty

Paradoxy skrev:
2193312 Nja, finns inga program till Series 60 V3 än, men det kommer.
Jag satt och surfade på torget igår, Varbergs Stadshotel har ett öppet nätverk, hittade tre andra också men dom hade sämre mottagning så jag testade inte dom :yoparty
aha okej, jag har bara hört att de ska fixa stöd för skype till den. stämmer det :confused:

-Rosen- skrev:
2193318 aha okej, jag har bara hört att de ska fixa stöd för skype till den. stämmer det :confused:

Skype kommer säkert komma, men om du har skype kan du bara ringa till andra personer som har skype. Gratis alltså. Tror jag :tungan

Paradoxy skrev:
2193343 Skype kommer säkert komma, men om du har skype kan du bara ringa till andra personer som har skype. Gratis alltså. Tror jag :tungan
jo det är ju sant, men de borde väl bygga in stöd för riktig ip-telefoni

Sen är det väl knappast gratis då du antagligen har betalat en fet månadavgift fram till nu om du inte har sagt upp det. Farsan hade ett NMT som han knappt använde, när han tecknade ett gsm istället så flyttade bolaget över en "pott" till hans nya och vips så hade han 4000:- att ringa för.
Så har man inte sagt upp sitt NMT är man rik.

TyNiAn skrev:
2193280 Gratis? Aldrig hörttalas om har telekommunikation i min ryggsäck och då höll vi på att labba med NMT fick betala 10:- minuten när vi ringde till gsm nätet. Det bara nån månad sen.

Edit NMT är inte nerlagt finns kvar en idag används i fjällen lappland där det finns stora områden utan GSM 3G då nmt har en annan våglängd som gör så att signalerna kan transporteras längre. Finns fortfarande NMT abbonemang att skaffa.
NMT900 är nerlagt sedan flera år. Det lades ner för att byggas om till GSM.

NMT450 existerar fortfarande (några år till iaf). Vi har en gammal hederlig NMT450 i stugan för det är det enda som har någon mottagning (en Motorola, en modell egentligen avsedd för montering i bil). Min faster och farbror har en NMT450 i fickstorlek som de köpte bara för ett par år sedan (och jag har för mig att den var obscent dyr i förhållande till vad man får för de pengarna).

Att det skulle gå att ringa gratis med NMT900 betvivlar jag starkt då alla de allra flesta abonemangen ska vara omvandlande antingen till NMT450 eller GSM om man inte valt att avsluta det då de lade ner NMT900. Men jag tror att jag har ett par gamla NMT-telefoner i en påse någonstans så jag kan ju testa.

Visste ni förresten att med NMT så går det att avlyssna samtal med en vanlig radioscanner (även ofta kallad "polisradio" av vissa)? Sånt är livet med ett analogt nät... :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg