helsystem

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
har just monterat ett helsystem på tjejens yamaha xj6, och vid första test repan så small den utav bara den. lät den stå en dag för att sedan testa igen och nu fungerar den klockrent bluddrar lite när man släpper gasen men så ska det väl låta, nu till min fråga är det skadligt att köra utan att mappa om hojen?? eller måste man inhandla en powercomander också. har höjt co:n från 6 till 25 om det säger nåt. det var inte effekten vi var ute i första hand utan bara få lite mera ljud i maskinen.

Helsystem för ljudets skull? Jo jo mensan! Så ska det låta!

Dra en reppa i bänken och mät lambdat i alla fall. Ta beslut efter det om det behövs tillsats eller inte.

Mats

Sist jag hörde med en verkstad var för ngn vecka sedan jag satt på ett slipon och märkte av lite avgasknallar o dylikt. De sade att det INTE var skadligt för motorn, men att jag borde göra det endå för att hojen går renare/jämnare.

Som sagt, inte skadligt, men själv känner jag skillnaden i en ojämn effektkurva. Kör en ER-6 på 72 hästar.

Man brukar väl lite löst säga:

Slipon - Ok att köra ändå men bågen kan gå lite magert och puffa
Helsystem - Kontrollera hur off du är vart fall.

Helsystem + högflödes luftfilter brukar öppna andningen såpas att det kan vara bra att anpassa. Om inte annat får du en hoj som blir trevligare att köra och några hästar över stor del av registret.

Sist jag hörde med en verkstad var för ngn vecka sedan jag satt på ett slipon och märkte av lite avgasknallar o dylikt. De sade att det INTE var skadligt för motorn, men att jag borde göra det endå för att hojen går renare/jämnare.

Som sagt, inte skadligt, men själv känner jag skillnaden i en ojämn effektkurva. Kör en ER-6 på 72 hästar.

Fick ett pris på en powercommander med montering och bänkning på ett totalt ca pris 6000-6500kr varutav ca 3500kr för powercommandern hos Bröderna Hörberg i Skåne. Ring och hör runt, priserna varierar säkert. Om de bänkar den åt dig så be att få vara med så att de inte bara lägger in en standardmapp på den, har hört skräckhistorier om det.

hörde nånstans att evtilerna kan fara stämmer detta eller??

Nja.....

Absolut möjligt i teorin men jag har aldrig sett det i verkligheten. De flesta moderna cyklar är snålt bestyckade på låglast pga avgaskrav vilket gör att när man hänger på helsystem går cykeln skit, snål lågfart är ytterst sällan farligt för ventilerna. Snålt på höglast är däremot farligt men det är betydligt mer sällan ett problem fast säker kan man inte vara utan en bänkning. Så upp och kör en repa i bänken så är du säker......

Tja!

Jag fick på mitt system i går på min XJ6.
Hembygge med R6 grenrör som är kapat vid bakre y-korsningen och där monterat en stos så att mitt kapade slipon passade på där.

I stort sett samma stuk som dom övriga system som säljs till XJ6:an.
Hade lite poppningar vid avslag på gasen men tror att det beror lite på att AIS systemet fortfarande är inkopplat.

Har efter det pluggat det men inte testat än.
Funderar på att beställa sånna täckbrickor som finns till R6:an.
Nr: 13S A4890-70 (om jag minns rätt...)

Jag har höjt mina CO värden med 5 steg än så länge. (från 5 till 10 samt 6 till 11)
Luftburken är oxå öppnad.

Vi har ju som sagt lamdan som justerar lite men vad jag förstår så hjälper den mest till på lågvarv? eller upp till 6000 varv och när man håller stålet så går den på "closed loop" dvs utanför lamdan. Är det rätt?

Lånar tråden lite. Hur vet man om man har ett helsystem?
På min hoj original så ska det förmodligen vara 4-2 system.

:näsblod
Lånar tråden lite. Hur vet man om man har ett helsystem?
På min hoj original så ska det förmodligen vara 4-2 system.

Man säger så för att man bytt HELA systemet. Dvs från utblåsen på cyl och hela vägen bakåt. Då är oftast grenröret och ljuddämparen avstämda för att passa bra ihop.
Kan både bara 4-2-1 eller 4-2, 2-2, 2-1 osv det har ingen betydelse, det beror mest på hur avgaset ser ut på just din hoj. Eller hur ett eftermarknadssystem ser ut.

Slipon är en slags halvsats där man byter en bit rör samt själva ljuddämparen men lämnar själva grenröret intakt. Ger inte så mycket rent effektmässigt men ger oftast ett lyft utseendemässigt på hojen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT