Helsystem vs. Slip-on ?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Greetings, har funderingar på att fixa lite skönare ljud till min bergare ('02a) men ja har inte riktigt fattat skillnaden på helsystem och slip-on, kan tänka mig att ett helsystem lägger till nåra extra hästar och bara ett slip-on gör ingen större skillnad än ljudet ? :va

I detta fallet e de ljudet ja vill åt, fast om de inte e sån prisskillnad så kan man väl lika gärna slänga på helsystem (om det finns något som passar min modell, har bara hittat slip-on som passar än så länge), egentligen tycker ja dock inte att jag har behov av dom där extra (få?) hästarna, tycker den går helt ok nu som den e ! :yoparty

Så frågan e som sagt vad de e för skillnad, om jag inte tjänar nått direkt på helsystem så e de kanske inte värt dom extra lapparna de kostar ?

//Jonas // Qlimax

Vad jag har förstått så är det ljuddämparen som ger den största skillnaden, förutsatt att din originalljuddämpare är en sluten variant som man inte ser rakt igenom. Kolla på acras hemsida, de har momentkurvor för väldigt många hojar, bla Husa650. Bläddra lite i länken nedan så hittar du din hoj.
Helsystem e svindyrt för övrigt, borde kosta runt 10 lök med acra till en husa, o ungefär hälften med slip-on. Kolla på ebay.de, där finns en hel del begagnat.

http://www.akrapovic-exhaust.com/main/productnews/product-news.htm

Är du bara ute efter ljudet så ska du definitivt satsa på slip on. Det finns ingen anledning för dig att köpa helsystem.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN