Helsystem med ovala böjar

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
har det nå negativ eller positiv effekt detta med ovala böjar på rören. kollat på ett helsystem som har detta (micron) och blir fundersam.

enligt en polare så får man inte tävla med helsystem som är byggda så här pågrund av att man kan plocka ut bra med effekt.

clip_image01.jpg

Inom roadracing generellt finns det nog inga regler som begränsar effekten på det viset. Får man byta helsystem får man väl byta till vilket helsystem som helst, förutsatt att det inte låter för mycket. Men jag vet ju inte säkert.

De här är taget ur det tekniska reglementet för st600 och det samma står i superbike reglementet.

"41 Avgassystemet får bytas i sin helhet. Antal ljuddämpare skall vara som homologiserat. Antalet utloppsrör får ändras."

Det är endast ljudkraven som begränsar vad som går att använda.

De här är taget ur det tekniska reglementet för st600 och det samma står i superbike reglementet.

"41 Avgassystemet får bytas i sin helhet. Antal ljuddämpare skall vara som homologiserat. Antalet utloppsrör får ändras."

Det är endast ljudkraven som begränsar vad som går att använda.

med andra ord är det fritt fram med dessa ovala helsystem.

nån som har en mer teknisk förklaring av effekt uttagen med dessa ovala böjar?

Det är nys att det skulle vara förbjudet inom RR....

Poängen skulle nog vara något i stil med att hindra pulsvågor på returen i övrigt ser jag mest nackdelar med det.

Tanken har inte slagit dig att 99% av avgassystemtillverkarna inte använder det och därmed är det troligtvis inte så att det är så fasligt mycket bättre än allt annat....

Nackdelen med icke runda system blir alltid att man får sämre flöde i vissa partier. När såg du en avgasport som var fyrkantig sist?

Last edited:

Jag tror att orsaken kan vara den allt skarpare första-bock som blir på sporthojssystemen. Inte mycket plats mellan kylare och topp längre. Att då platta till baksidan på headern i den bocken blir ju lite som D-portning. Gasen får lättare att följa lilla radien.

Det är nys att det skulle vara förbjudet inom RR....

Poängen skulle nog vara något i stil med att hindra pulsvågor på returen i övrigt ser jag mest nackdelar med det.

Tanken har inte slagit dig att 99% av avgassystemtillverkarna inte använder det och därmed är det troligtvis inte så att det är så fasligt mycket bättre än allt annat....

Nackdelen med icke runda system blir alltid att man får sämre flöde i vissa partier. När såg du en avgasport som var fyrkantig sist?

den är inte oval hela vägen utan precis i första böjen där avgasutgångarna sitter.

är detta nåt du tror eller är säker på detta med dåligt flöde på just sådana system? vill bara vara 100% säker på det som skrivs så jag inte köper nå dåligt.

Jag tror att orsaken kan vara den allt skarpare första-bock som blir på sporthojssystemen. Inte mycket plats mellan kylare och topp längre. Att då platta till baksidan på headern i den bocken blir ju lite som D-portning. Gasen får lättare att följa lilla radien.

med andra ord är det en positiv effekt den får av dessa ovala böjar?

Last edited:
den är inte oval hela vägen utan precis i första böjen där avgasutgångarna sitter.

är detta nåt du tror eller är säker på detta med dåligt flöde på just sådana system? vill bara vara 100% säker på det som skrivs så jag inte köper nå dåligt.

Det är inte riktigt så enkelt eller så bra som fabrikanten vill få det att låta. Om det är bra eller ej går inte att svara på utan avancerad flödesmodellering och omfattande tester i verkligheten. JA i teorin är det en god tanke att platta till korta radien för att uppnå en D-ports effekt som Jürgen sa. Men sen finns där mängder av andra faktorer och då blir jag betydligt mer tveksam.

Den korta varianten: NEJ detta är inget revolutionerande och du kommer inte att få mer effekt än med andra system.

Ja det kan vara så att den första bocken är så tvär på motorcykeln som systemet är anpassat till, att det D-formade tvärsnittet hjälper.

Man ska undvika tvära böjar. Men vid tillräckligt tvära böjar ger ett D-format tvärsnitt ofta bättre flöde. Men har man möjlighet så hellre undvika tvära böjar.

Last edited:
Det är inte riktigt så enkelt eller så bra som fabrikanten vill få det att låta. Om det är bra eller ej går inte att svara på utan avancerad flödesmodellering och omfattande tester i verkligheten. JA i teorin är det en god tanke att platta till korta radien för att uppnå en D-ports effekt som Jürgen sa. Men sen finns där mängder av andra faktorer och då blir jag betydligt mer tveksam.

Den korta varianten: NEJ detta är inget revolutionerande och du kommer inte att få mer effekt än med andra system.

okej då är jag med :)

Ja det kan vara så att den första bocken är så tvär på motorcykeln som systemet är anpassat till, att det D-formade tvärsnittet hjälper.

Man ska undvika tvära böjar. Men vid tillräckligt tvära böjar ger ett D-format tvärsnitt ofta bättre flöde.

tackar! då ska ett sådant system inhandlas :):tummenupp

Last edited:
Det är ett enkelt sätt att göra steppade rör. Acrapovic kör ju med konor istället. Många andra också...
Men i det här fallet har dom mindre tvärsnitsarea genom första dm i röret bara genom att platta till det. Helt utan svetsar, hydroformat, billigare tillverkning, ser bra ut.
Tjänar pengar!
Är systemet billigare att köpa? Knappast..

Mats

Det är ett enkelt sätt att göra steppade rör. Acrapovic kör ju med konor istället. Många andra också...
Men i det här fallet har dom mindre tvärsnitsarea genom första dm i röret bara genom att platta till det. Helt utan svetsar, hydroformat, billigare tillverkning, ser bra ut.
Tjänar pengar!
Är systemet billigare att köpa? Knappast..

Mats

Det håller jag inte för sannolikt. Varken areasteg eller längder är ju ekvivalenta med steppade system. Men det vore ju intressant att se hur dessa krökar ser ut på framsidan.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard